overall

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

overall

Bericht door Rikkert »

Beste forumleden,
Ik heb een vraagje over de overall van de binnenlandse strijdkrachten. Dit waren blauwe overalls maar waren deze gewoon civiel en eerder gebuikt voor de werken of waren deze uitgedeeld door de geallieerden? Hier vind ik zelf vrij weinig informatie van van waar die overalls kwamen. :?
Alvast bedankt!
Groeten,
Rikkert
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: overall

Bericht door Joost001 »

Ik weet niet anders dan dat dit gewoon civiele boeren overals waren. Gr.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

Joost001 schreef:Ik weet niet anders dan dat dit gewoon civiele boeren overals waren. Gr.
Ik denk dat dit klopt. De overall werd gedragen over de burgerkleding heen zodat de drager zich er snel van kon ontdoen om zo weer 'op te gaan' in de menigte.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Heel erg bedankt voor de reactie's, de zeldzaamheid van deze overalls zal wel zeker heel hoog zijn? Omdat ik er nog nooit eentje te koop heb zien staan en dan is de vraag er ook nog van of dat deze origineel toen gedragen is als er eentje mocht aangeboden worden.
Rikkert
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: overall

Bericht door patrickh »

Erik schreef:
Joost001 schreef:Ik weet niet anders dan dat dit gewoon civiele boeren overals waren. Gr.
Ik denk dat dit klopt. De overall werd gedragen over de burgerkleding heen zodat de drager zich er snel van kon ontdoen om zo weer 'op te gaan' in de menigte.
Waarom zouden ze zo weer in "de menigte" moeten kunnen opgaan? Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Waarom zouden ze zo weer in "de menigte" moeten kunnen opgaan? Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen?
Dit wordt vaker in boeken en onderzoeken over het Nederlands verzet aangegeven, zie ook Boeree e.a. Als er droppingen waren, aanslagen of verplaatsingen van verboden waren, werden deze overalls gedragen. Bij ontdekking door de vijand had men nog een kans te ontsnappen, ergens de overall uit te trekken en als 'burgerman' minder op te vallen.
Deze noodzaak viel natuurlijk weg op het moment dat Nederland nagenoeg bevrijd was.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: overall

Bericht door patrickh »

NBS werd toch pas in bevrijde gebieden ingezet? Juist tijdens verzetsacties een overall dragen is het domste wat je kunt doen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

patrickh schreef:NBS werd toch pas in bevrijde gebieden ingezet? Juist tijdens verzetsacties een overall dragen is het domste wat je kunt doen.
Het Strijdend Gedeelte (SG) was actief in bezet gebied.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: overall

Bericht door patrickh »

Klopt helemaal, maar of die ten tijde vd strijd blauwe overalls droegen in bezet gebied betwijfel ik .
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Bedankt voor de reacties!
Kan je nog aan originele blauwe overalls komen? Of zijn deze zeer zeldzaam?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: overall

Bericht door patrickh »

Ben er op een militariabeurs nog nooit een tegengekomen.
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Ik ook niet. Heeft er iemand zelfs eentje in de collectie staan van dit forum?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Klopt helemaal, maar of die ten tijde vd strijd blauwe overalls droegen in bezet gebied betwijfel ik .
Mijn interesse naar het verzet is natuurlijk ook vrij regionaal en ik woon in een omgeving met veel bossen en weilanden. Dragen van overalls is hier wat meer gebruikelijk dan in de stad.
De blauwe overall was, samen met een zandkleurige, de meest gebruikte overall op het platteland. Uit een paar boeken over het verzet (o.a. die van Boeree) kom ik tegen dat de overall gedragen wordt, hoewel er niet expliciet bijstaat dat dat dan als uniform was bedoeld (hetgeen volgens de conventies van Geneve strict genomen ook niet hoeft; een officieel erkende armband volstaat) Dát zou inderdaad 'een beetje dom' zijn (net als het dragen van gedropte BDU's als uniform in bezet gebied)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Heeft iemand überhaupt op dit forum zo'n originele overall in zijn collectie?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

Rikkert schreef:Heeft iemand überhaupt op dit forum zo'n originele overall in zijn collectie?
Ik weet niet of je kunt spreken van een originele overall. Dit was kleding was toendertijd heel normaal en was overal(l) verkrijgbaar. Je moet er al eentje krijgen van een oud-verzetsman/oud-NBS-er om er zeker van te zijn dat het dienst heeft gedaan.
Natuurlijk was een echt uniform veel beter! Ik denk dat de overalls gewoon tot eind jaren vijftig hun dienst hebben gedaan als ketelpak en daarna versleten weggegooid. Maar je kunt het niet weten, wellicht, ergens in een oude kist met een ongenummerde stengun... (nu dagdroom ik even weg trouwens...)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie