overall

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Daar zat ik ook al aan te denken, maar die overalls werden toch vrij veel gedragen bij de bevrijding in grote aantallen dus is het wel raar dat je ze niet veel ziet in collecties of dergelijke.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: overall

Bericht door Jim »

Erik schreef:
Rikkert schreef:Heeft iemand überhaupt op dit forum zo'n originele overall in zijn collectie?
kunt het niet weten, wellicht, ergens in een oude kist met een ongenummerde stengun... (nu dagdroom ik even weg trouwens...)
De Britten hebben gewoon genummerde geleverd. :lol: Maar dromen hoeven geen bedrog te zijn. Een paar maanden geleden is een Brengun bij het airborne museum Hartenstein tentoon gesteld die ze hebben gekregen van de zonen van de vinder. Na de slag had hij de Bren gevonden en 1 x raden waar, op zolder!, had verborgen. Zijn zonen hebben de bren dit jaar geschonken en het museum heeft het tijdelijk tentoon gesteld. Zo is ook een orginele sten opgedoken waarmee de aanslag op Rauter is gepleegd een paar jaar geleden (2009).
https://www.youtube.com/watch?v=gjQ5uCvHzag
Vorig jaar is in het huis van een voormalig verzetsman (Amsterdam) een stengun gevonden met magazijnen en munitie. De veren waren uit de magazijnen gehaald en werden apart bewaard. (Dat is nou proffesioneel!)
http://www.rtvnh.nl/nieuws/167637/polit ... t-uit-1947
En in Utrecht is een B2 spionage zender stengun en munutie en een mills granaat (granaten ?) gevonden bij de sloop van een huis. het was bekend dat daar een verzetsman had gewoond. Echter de zender was gerepareerd met een phillips buislamp van na de oorlog. En mogelijk gladio /criminele activiteiten lagen er ten grondslag.
Dus blijf hopen en dromen. Doe ik ook. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: overall

Bericht door Memory »

Rikkert schreef:Daar zat ik ook al aan te denken, maar die overalls werden toch vrij veel gedragen bij de bevrijding in grote aantallen dus is het wel raar dat je ze niet veel ziet in collecties of dergelijke.
Ik heb mijn overgroot moeder eens gevraagd, zij vertelde mij dat haar man en haar broer hun gewone blauwe boerenoveral droegen, die zij al vooroorlogs in bezit hadden. Deze zijn in de loop der jaren versleten, want werden ook op het land gedragen en zijn na de oorlog bij complete versletenheid vervangen. De drang dit te bewaren was niet hoog volgens haar, de drang naar goede werkkleding was hoger. Enkel armbanden etc. Werden bewaard.
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: overall

Bericht door Rikkert »

Dat dacht ik ook al. :(
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: overall

Bericht door Erik »

Jim schreef:
Erik schreef:
Rikkert schreef:Heeft iemand überhaupt op dit forum zo'n originele overall in zijn collectie?
kunt het niet weten, wellicht, ergens in een oude kist met een ongenummerde stengun... (nu dagdroom ik even weg trouwens...)
De Britten hebben gewoon genummerde geleverd. :lol:
Ik weet uit twee vondsten uit Groningen dat het ging om ongenummerde stenguns. De stengun die ik zelf heb (Mk II) komt van BSA en heeft na de oorlog een nummer gekregen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: overall

Bericht door asjemenou »

De reden dat het verzet/NBS veelal een blauwe- of kakikleurige overall droeg, lijkt mij omdat het een makkelijk te verkrijgen kledingstuk was en wanneer iedere NBS'er het droeg het toch iets van een uniform uitstraalde. Omdat de overall veelal door boerenknechten maar ook door fabrieksarbeiders als werkkleding werd gedragen kon het bezit ervan niet direct in verband worden gebracht met het verzet.
Niet alle NBS'ers droegen een overall. Ik ken (groep) foto's van NBS'ers uit mijn woonplaats die gewone burgerkleding droegen. Als onderscheidingsteken droegen zij enkel een NBS-armband. Deze armband was overigens wel een officiële verstrekking.
Foto0002-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: overall

Bericht door patrickh »

In ieder geval droeg het verzet GEEN blauwe overall in bezet gebied toen er nog geen geallieerden in Nederland waren, laat dat duidelijk zijn. Dit gebeurde pas NADAT de Geaillieerden voet op Nederlandse bodem zette, toen werd het namelijk op gezag van Prins Bernard het officiele uniform, samen met mouwband. Eerder niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: overall

Bericht door asjemenou »

Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie