US Airborne Helmets

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: parahelm

Bericht door johan willaert »

para schreef:het ging niet over fotos maar dat er gesproken werd van een 2nd version m1c helmet with swifel loops, lijkt mij als ze er waren ze vast wel gebruikt zijn toch zeker later in de oorlog?
Herlees de tekst op pagina 37... :roll:

Note: The second version M1C helmet with swivel loops was never worn in Normandy.

Hij schrijft evenmin na Normandy wel.....!!!!

'Note: a later version of the 3rd pattern M1C liner with larger type buckles and green V straps was also produced during WW2 but never worn in Normandy.'

Detrez spreekt over een second pattern M1C LINER met od 7 straps en cast Buckles, gemaakt bij Westinghouse
EN!!!! Hier is hij fout.... Er zijn twee Westinghouse M1C LINERS met cast buckles opgegraven i Normandie, beiden gebruikt door het 326AEB..... :shock:

Als er al Swivelbale M1C gebruikt zouden kunnen zijn in WO2, dan was het ten vroegste bij Varsityin maart 1945!!!....

Tot nu is er NIEMAND die daar enig bewijs van heeft.... niet op foto, niet in een collectie, niet opgegraven, enz.... 8)

Johan
29th Let's Go!!!!!
prvt_foster
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2004, 11:47
Locatie: nunspeet

Bericht door prvt_foster »

Een paar opmerkingen:


In Normandie zijn uitsluitend D bale en fixed bale helmen gebruikt (zowel M-1, M-2 als M-1C voor de airbornetroepen) .

In de Ardennen en tijdens de bevrijding van nederland (en de opmars in duitsland) zijn er echter wel swivelbale helmen gebruikt. Er worden er in o.a Limburg bijv. nog regelmatig gevonden (dan bedoel ik alle M-1 varianten, ook gewone infanteriehelmen). Ik heb een medic versie, 2 parahelmen en een "big red one" helm uit Aken; allemaal swivelbale. Toeval?

Wat voor mij onduidelijk is en blijft wat er tijdens market gebruikt is. Aannemelijk is dat de nieuwe verse troepen (na Normandie) met fixedbale helmen werden uitgerust. En dat wellicht NA market de nieuwe soldaten uitgerust werden met o.m swivelbale??? (zou de verklaring zijn dat de meeste voorbeelden van tijdens/na het ardennenoffensief dateren). Of misschien toch al tijdens Market??

Maar ja..zeker weet ik dat dus niet. Mijn beide M-1C helmen komen van twee verschillende rommelmarkten in het zuiden van het land en beide voor een habbekrats (onder de 100 euro, 6 jaar geleden). Lijkt me te toevallig.

Nog even over de firestone airborneliner;

Bekend is dat de westinghouse liner's op raakten in 1944 en dat o.a firestone de opdracht heeft gekregen standaard M-1 liners om te bouwen naar para. Dat is een feit. Alleen WANNEER en door wie deze gebruikt zijn...

1 site gevonden waar een helm uit Bastogne op staat met een firestone liner. Maar ja...dat kan iedereen beweren.
prvt_foster
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2004, 11:47
Locatie: nunspeet

Bericht door prvt_foster »

Dit is trouwens de pagina met de firestoneliner uit Bastogne:

http://users.pandora.be/theliberator/id ... ations.htm

"This helmet belongs to a fellow-collector and was found in the Bastogne neighborhood in 1953. It has markings of the 2nd Bn/ 501 PIR of the 101 AB Div and is marked on the front 'The Louisiana Swamp Rat' and 'Color Me Gone' on the back. The helmet liner is a Firestone liner converted into an airborne model by adding A-straps and snaps. Does anyone know who this helmet belonged to???? This question was also raised on Mark Bando's site in the spring of 2002.".
Gebruikersavatar
fritsj
Lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 20 aug 2005, 09:56
Locatie: Mook

Bericht door fritsj »

Het lijkt mij een goed idee dat iedereen swivel bale helmen gaat kopen, met allemaal andere liners dan Inland en Westinghouse. Dan neem ik de overgebleven prut wel.

Frits
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

prvt_foster schreef:Dit is trouwens de pagina met de firestoneliner uit Bastogne:

http://users.pandora.be/theliberator/id ... ations.htm

"This helmet belongs to a fellow-collector and was found in the Bastogne neighborhood in 1953. It has markings of the 2nd Bn/ 501 PIR of the 101 AB Div and is marked on the front 'The Louisiana Swamp Rat' and 'Color Me Gone' on the back. The helmet liner is a Firestone liner converted into an airborne model by adding A-straps and snaps. Does anyone know who this helmet belonged to???? This question was also raised on Mark Bando's site in the spring of 2002.".
Ja, dat is een pagina van MIJN site en die helm behoort toe aan een kameraad...
Aangezien de helm geen straps meer heeft is het onmogelijk vast te stellen of het een M1 dan wel een M1C is...
Er zijn idd vele M1 Swivelbale gebruikt vanaf het najaar van 1944.... Trouwens zowiezo ongeveer 40-50 percent van US parachutisten had een gewone M1 buitenpot en dit al van voor Normandië....

De Firestone Liner is een groot vraagteken... De A-straps lijken verdacht veel op het soort straps en slotjes dat in de jaren 50 op Korea-Liners gemonteerd werden.....
Gevonden in 1953 is geen bewijs dat'm in 1944 gedragen is...

prvt_foster schreef:Bekend is dat de westinghouse liner's op raakten in 1944 en dat o.a firestone de opdracht heeft gekregen standaard M-1 liners om te bouwen naar para. Dat is een feit.
Neen , dat is GEEN feit maar een mening..... Er is GEEN ENKEL bewijs dat Firestone AB liners effectief gemaakt en gebruikt werden....
Evenmin is het bewezen dat de Westinghouse liners met groene straps en kleine slotjes tijdens WO2 werden gebruikt. En de zogezegde Rigger Converted helmen zijn al helemaal een fabeltje....


Ook ik stel ondertussen voor dat je alle M1C opkoopt en de M2's laat liggen voor Frits of voor mij 8) ....
Ga gerust eens naar de 'betrouwbare' ( :lol: ) Jean Michel Seles van Static Line... Hij kocht een aantal jaren geleden een 1000-tal M1C Swivelbales met Westinghouse Liner van het Franse Leger....

Ondertussen wacht ik nog steeds op een WO2 foto waarop duidelijk een M1C swivelbale te zien is........



Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 02 sep 2005, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
prvt_foster
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2004, 11:47
Locatie: nunspeet

Bericht door prvt_foster »

Wat betreft de liner; het blijft een feit dat ze in 1944 al gemaakt zijn. Dit was een officiele opdracht gegeven aan firestone. Alleen de eeuwige discussie blijft inderdaad of ze ook daadwerkelijk tijdig zijn afgeleverd en en nog gebruikt in WO2.

De grootste kans op een goede helm blijft altijd de D-bale of fixed bale. Maar...reken je niet rijk want ook daar zijn er genoeg van bekend die na de oorlog doorgebruikt zijn en opnieuw in de verf gezet. Inclusief helmen met nieuwe airborne tekens (en dan gewoon militair gebruik hoor, geen vervalsingen). Kortom...intuitie en WETEN wie hem gevonden/gedragen heeft.

De details van de Y straps zijn mij niet goed bekend. De ene helm die ik heb heeft de wat grotere platte gespjes en de andere wat kleinere messing. Kun je daar wat zinnigs over zeggen?

En...enig idee wat de nieuwe airborne's NA market uitgereikt kregen???
prvt_foster
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2004, 11:47
Locatie: nunspeet

Bericht door prvt_foster »

O ja ter aanvulling; 1 van de helmen is voorzien van naam en armynummer. Hebben jullie misschien ergens toegang om te kijken wanneer deze heer diende? Ik vermoed ergens tussen 1945 en 1950 maar ja...je weet het nooit. In google kan ik hem niet vinden...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

prvt_foster schreef:Wat betreft de liner; het blijft een feit dat ze in 1944 al gemaakt zijn. Dit was een officiele opdracht gegeven aan firestone.
Waar haal je dat??? Bron????
prvt_foster schreef:De details van de Y straps zijn mij niet goed bekend. De ene helm die ik heb heeft de wat grotere platte gespjes en de andere wat kleinere messing. Kun je daar wat zinnigs over zeggen?
Er zijn maar twee soorten M1C LINERS die door de serieuze AB verzamelaar als 100% oorlogs worden beschouwd...

Inland gemaakt met beige straps en kleine wire buckles en Westinghouse gemaakt met groene straps en grote cast buckles.
De Westinghouse gemaakte met groene straps en wire buckles zijn een eindeloze discussie en aangezien er geen enkel bewijs van gebruik is zijn ze voor mij niet aanvaardbaar en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ze einde of na WO2 zijn!....
Uitzonderengen op de regel zijn de Hawley en St Clair liners met inland style straps en slotjes, maar die zijn 'Rarer than Hen's Teeth!!!'

Tot aan Normandië zag je alleen Inlands (behalve een tweetal teruggevonden Westinghouse liners die beiden van de 326AEB waren...
Vanaf de zomer van 1944 komen stilletjes aan de Westinghouse liners te voorschijn....

prvt_foster schreef:enig idee wat de nieuwe airborne's NA market uitgereikt kregen???
Tot voor Normandie had men vooral M2 D-Ring, vanaf Normandie zie je naast veel M2's massa's M1 Fixbale (infanteriepotten) en uitzonderlijk enkele M1C fixbales.... Vanaf Dragoon zie je Inland en Westinghouse liners door elkaar...

Voor mij is de zeldzaamste US parahelm de M1C FIXbale...

Afbeelding

Zelfs die in Gary Howards 'America's Finest en die in Chris Armold' Steel Pots zijn fake!!!
prvt_foster schreef:O ja ter aanvulling; 1 van de helmen is voorzien van naam en armynummer. Hebben jullie misschien ergens toegang om te kijken wanneer deze heer diende? Ik vermoed ergens tussen 1945 en 1950 maar ja...je weet het nooit. In google kan ik hem niet vinden...
Wat is het nummer???
Als het al begint met US of NG is het na-oorlogs....(jaren 50...)

Johan
29th Let's Go!!!!!
prvt_foster
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2004, 11:47
Locatie: nunspeet

Bericht door prvt_foster »

WARD.J.DENNIS
0236101 of 0236161 (niet helemaal duidelijk)

82AB 2nd BAT 508PIR

Alles wat je hierover kunt vinden; eeuwige dank!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

prvt_foster schreef:WARD.J.DENNIS
0236101 of 0236161 (niet helemaal duidelijk)

82AB 2nd BAT 508PIR

Alles wat je hierover kunt vinden; eeuwige dank!!
Het nummer is ofwel niet compleet, ofwel is het een Officiersnummer

Op dit ogenblik vind ik in WO2 alleen een Dennis WARD uit Elgin, TX.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Bericht door RLS »

johan willaert schreef:
prvt_foster schreef:WARD.J.DENNIS
0236101 of 0236161 (niet helemaal duidelijk)

82AB 2nd BAT 508PIR

Alles wat je hierover kunt vinden; eeuwige dank!!
Het nummer is ofwel niet compleet, ofwel is het een Officiersnummer

Op dit ogenblik vind ik in WO2 alleen een Dennis WARD uit Elgin, TX.....

Johan
HONORED BY
Peggy Parker Roberts

Staat er ook nog bij. Als je meer van deze vrouw zou kunnen vinden, kun je misschien meer info gaan krijgen. Verder kan veteranen associations aanschrijven meer info opleveren.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

johan willaert schreef: Zelfs die in Gary Howards 'America's Finest en die in Chris Armold' Steel Pots zijn fake!!!
En tel eens de originele helmen in het boek Geronimo???? OM van de gevechtsuniformen nog maar te zwijgen :cry:


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Lijkt me wel enigzins kloten als je het mooiste spul al hebt.. ;)
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jelle H. schreef:Lijkt me wel enigzins kloten als je het mooiste spul al hebt.. ;)

Tja....???? 8)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
fritsj
Lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 20 aug 2005, 09:56
Locatie: Mook

Bericht door fritsj »

Jelle H. schreef:Lijkt me wel enigzins kloten als je het mooiste spul al hebt.. ;)
Waarom?

frits
Plaats reactie