KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van deze Nederlandse helm en zoek informatie over de Marinier die de helm gedragen heeft.Kan ik die informatie ergens opvragen
Er staan 2 namen,Dienstnummer ? en de letters KTBG aan de binnenzijde.

Alvast bedankt
Bijlagen
P1090953 (2).JPG
P1090952.JPG
P1090950.JPG
P1090951.JPG
Laatst gewijzigd door Hendrik09 op 10 jun 2016, 11:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Ik heb begrepen dat Marine personeel op de schepen tijdens WO2 ook helmen verstrekt kregen.
Sommige waren gestencild met witte of gele ankers,was dit met een reden gedaan.

Bedankt
Bijlagen
Nog een onbekend nummer voor mij,misschien productiecode
Nog een onbekend nummer voor mij,misschien productiecode
Laatst gewijzigd door Hendrik09 op 11 jun 2016, 12:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door patrickh »

Kan aan de foto's liggen, maar vindt de kleur groen vreemd overkomen? Kijk eens op deze site:

http://www.dutchhelmets.nl/

Nu heb ik het boek van De Joode niet bij de hand, maar er was ook wat met 2 in de helm, wat was dat ook alweer?
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Mike_Utrecht »

Gestanste 2 is een maataanduiding.
De milsco helmschalen zijn in twee helmmaten beschikbaar.
De combinatie geel geschilderde anker met milsco helmschaal en de maat 2 aanduiding klopt.
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Bedankt voor jullie reacties.

De kleur is iets donkerder dan weergegeven op de foto's.Het komt meer in de buurt van olijf groen.
Het lijkt mij interessant om uit te vinden bij welk dienst onderdeel deze heren gezeten hebben.
G.Heus is zeker Nederlands en de naam Soemadi is Indisch dus de helm is waarschijnlijk doorgebruikt.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Veltro »

Wat hier gebeurd is, is het volgende: het is een originele Mariniers helm, welke na verloop van tijd flink wat van zijn kleur heeft verloren. Recent heeft iemand deze overgeschilderd in de nu aan de buitenkant zichtbare groene kleur. De persoon welke dit heeft gedaan was bekend met de waarde van het anker en heeft deze allereerst zorgvuldig afgeplakt (zie rand rondom het anker) voordat hij ging kliederen. Naderhand heeft hij met een klein kwastje het gebied rondom het anker bijgeschilderd, maar hij durfde het niet aan rondom de kroon, daarom zie je daar nog het originele groen.
Persoonlijk vind ik het een redelijk verpeste helm, maar dat is mijn mening.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Hallo Veltro,

Je mening geven mag altijd en wat voor de ene verpest is kan voor de andere aantrekkelijk zijn.maar uit ervaring weet ik dat het uiterst moeilijk is om verf zoals camouflage/reissued te beoordelen zeker via foto's dit moet je altijd in het echt doen om de kenmerken die belangrijk zijn goed te kunnen onderzoeken
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om over de buitenlaag van de verf te discussiëren aangezien ik er eigenlijk zeker van ben dat het in de periode WO2 aangebracht is.
Maar goed wij zijn er beide niet bij geweest toen dit gebeurde dus het zal altijd voor en tegens hebben denk ik maar.Natuurlijk is het wel zo dat het niet vanuit de fabrieks zo aangeleverd is want die laag is namelijk om sommige plekken nog goed te zien.

Groet
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Veltro »

Ieder mag aangeven wat hij denkt, maar ieder moet wel open staan voor wat te zien is, ook vanaf foto’s. De nieuwe verflaag heeft niets te doen met camouflage, het is een nieuwe handgeschilderde egale groene laag, noch met een re-issue, daar de helm niet werkplaatsmatig is behandeld. De helm is dan opnieuw onderhanden genomen met de juiste kleur groen met een nieuw stencil op de nieuwe verflaag.
Deze helm is overgeschilderd, op die manier dat het originele anker behouden bleef. Dat geeft het weg.
Naar mijn mening dan om politiek correct te blijven :)
Vraag gerust aan anderen op dit forum of op beurzen. Het is jouw helm, maar ik zou graag over zoiets zekerheid willen.
Ik verzamel zelf KNIL pre-42, dus begrijp me niet verkeerd, ik kan een Milsco Mariniers helm zeker waarderen.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Natuurlijk moet je open staan voor meerdere mogelijkheden maar ik ben dan wel benieuwd waarom jij denkt dat het een nieuwe verflaag is en hoe jij het weet dat het recent is gedaan.Ook vindt ik een van de aannames die jij aangeeft niet sterk Namelijk dat de anker behouden is omdat degene die dat gedaan zou hebben van de waarde afwist want in mijn opinie laat je dan de gehele helm ongemoeid.Over re-issue heb je volkomen gelijk en ik bedoelde eigenlijk geverfd in het veld.Ik kan voorbeelden geven en bedenken waarom dit mogelijk is maar die weet je waarschijnlijk ook wel zelf(en dan bedoel ik helmen wereldwijd).
Maar nu op mijn eigenlijke vraag terug te komen en ik hoop dat jij of iemand anders mij hier mee kan helpen:
Hoe of waar kan ik informatie vinden over de namen die in de helm staan.Zijn er ergens registers van die periode.

Groet
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door earlymb »

Dat is niet de enige reactie dat de nieuwe verflaag een minpunt is die je gekregen hebt :wink:

Verder is de helm waarschijnlijk wel goed. :)
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door rood »

Heb je per ongeluk de foto van het gele anker verwijderd. Ik heb zelf ook een helm met een geel anker en wilde hem graag vergelijken.

Gr. Marcel
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Als ik betere foto's gemaakt hebt dan zal ik ze weer plaatsen

Hier wat foto's die gemaakt zijn met het oude toestel.

Groet
Bijlagen
P1090958.JPG
Hier zie je nog goed de verflaag die aangebracht is in de fabriek.
Hier zie je nog goed de verflaag die aangebracht is in de fabriek.
P1090961 (2).JPG
P1090959.JPG
Laatst gewijzigd door Hendrik09 op 11 jun 2016, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door patrickh »

Kun je tot zo lang dan niet de oude foto's terugplaatsen, dan weten we waar we het over hebben. Kunnen we ook vergelijken qua kleur.
Hendrik09
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2016, 10:48

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door Hendrik09 »

Ik heb enkele foto's geplaatst voor de algemene impressie,maar nogmaals de kwaliteit is niet optimaal.
Heb er ook nog wat foto's bijgeplaatst waarom ik denk dat het hier om een oude aangebrachte verflaag gaat.
Ervan uitgaande dat de verfstaal/code die Milsco gebruikte niet altijd gelijkend is zal er naar mijn mening kleur verschil mogelijk zijn in de door MILSCO geproduceerde helmen.
Bijvoorbeeld de KNIL helm(milsco)op Dutchhelmets is kwa kleur weer anders dan de KNIL(milsco) helm op cascocoleccion. Dit staat uiteraard los van de buitenste verflaag die op mijn helm zit maar heeft te maken met de vraag van Marcel om te vergelijken.
Bijlagen
Hoewel de rand aan de binnenzijde last heeft van oppervlakkige roest en kleurverlies is dat dieper aan de binnenzijde niet het geval en daar is veel originele kleur te zien(beter beschermd)dit is ook te zien aan de openligende plekken aan de buitenzijde dit is ook een indicatie dat de''çamouflage laag''zeer vroeg aangebracht is want bij een verroeste laag  waar je over hen verft komt de roest erdoor heen dit is hier niet het geval.
Hoewel de rand aan de binnenzijde last heeft van oppervlakkige roest en kleurverlies is dat dieper aan de binnenzijde niet het geval en daar is veel originele kleur te zien(beter beschermd)dit is ook te zien aan de openligende plekken aan de buitenzijde dit is ook een indicatie dat de''çamouflage laag''zeer vroeg aangebracht is want bij een verroeste laag waar je over hen verft komt de roest erdoor heen dit is hier niet het geval.
Gelijkmatige slijtage
Gelijkmatige slijtage
P1090992 (2).JPG
binnenwerk is nooit verwijderd en de groene verflaag is helemaal opgenomen dat is goed te zien rondom de helmniet (vuil en beschadigingen)
binnenwerk is nooit verwijderd en de groene verflaag is helemaal opgenomen dat is goed te zien rondom de helmniet (vuil en beschadigingen)
Laatst gewijzigd door Hendrik09 op 11 jun 2016, 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: KNIL Mariniers helm MILSCO periode 1941-1942 op naam

Bericht door patrickh »

Dank
Plaats reactie