Duitse veldfles?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Duitse veldfles?

Bericht door Janssen »

Afgelopen weekend heb ik op een antiekmarkt deze (veld)fles gekocht. Het viel namelijk op tussen alle gebruikelijke voorwerpen die men op een antiekmarkt kunt vinden. Mijn kennis betreffende Duitse militaria is niet bepaald toereikend. Ik neem aan dat het militaria betreft gezien het messing embleem en de inscripties zoals 'RGT' / 'krgt' (die moeilijk leesbaar zijn ). Wellicht dat hier kenners zijn die mij meer over deze fles kunnen vertellen?
20160911_145814.jpg
20160911_145747.jpg
20160911_145801.jpg
20160911_145741.jpg
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse veldfles?

Bericht door michiel01 »

Ik zie de tekst: parole heimat
Dus een zgn reservisten flasche
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse veldfles?

Bericht door Erik »

michiel01 schreef:Ik zie de tekst: parole heimat
Dus een zgn reservisten flasche
Dan is dat wel een private aanmaak. Je kunt op elk artikel wel zetten bij welk onderdeel je hebt gediend!
Ik zie ook 'Ers. 32' wat wijst/zou kunnen wijzen op een Ersatz-eenheid.
Onderzoek Strassburg eens als garnizoensplaats! Ik weet in ieder geval dat daar een Wuerttembergisch Regiment abkommandiert was.

Tip: kijk eens op de duitse eBay bij militaria/1871-1918/Deutschland/Reservistika. om te zien of daar vergelijkbare veldflesjes worden aangeboden. Mij lijkt het thuisvlijt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse veldfles?

Bericht door michiel01 »

Dus alle reservistika is geen huisvlijt?
Beetje kort door de bocht Erik, btw deze flessen zie je wel vaker hoor. Dus ik schrijf dit niet per definitie af als huisvlijt, ookal was dat in die tijd niet ongewoon en dus niks mis mee.
Want je impliceert dat je nu de grens trekt bij "military issue" als ik dat vergelijk met de diverse stickbilder die zijn gemaakt vind ik (persoonlijke mening) al geen argument meer.
Een asbak gemaakt van een huls met Regiment nr's erin gegraveerd, is toch ook een vorm van reservistika?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse veldfles?

Bericht door Erik »

michiel01 schreef:Dus alle reservistika is geen huisvlijt?
Beetje kort door de bocht Erik, btw deze flessen zie je wel vaker hoor.
Ja, dat klopt ook, Michiel. Ik ken deze dingen als "massa-productie" en die zijn ook als zodanig herkenbaar. Ik wilde aangeven dat dit niet zo'n product is en ik weet dat met name in Duitsland hier een grens ligt. Vandaar. Mijn zippo-aansteker met het regimentsembleem van het regt. Chassé is ook zo'n stukje huisvlijt. De één vindt dat officieel "reservistika", de ander spreekt over "gewoon te koop bij het militair tehuis en dus niets waard".
Michiel schreef:Dus ik schrijf dit niet per definitie af als huisvlijt, ookal was dat in die tijd niet ongewoon en dus niks mis mee.
Voor mij is dit ook een soort grens. Niets mis mee, wat jij zegt, maar eenieder zal zijn grens trekken denk ik? Mijn grens ligt bij de Reservistika die indertijd, twee maanden voor afzwaaien, werd aangeboden aan de lichting door officiële verkopers. Huisvlijt is voor mij meer een "dienstaandenken".
michiel schreef:Want je impliceert dat je nu de grens trekt bij "military issue" als ik dat vergelijk met de diverse stickbilder die zijn gemaakt vind ik (persoonlijke mening) al geen argument meer.
Een asbak gemaakt van een huls met Regiment nr's erin gegraveerd, is toch ook een vorm van reservistika?
Al beantwoord!
Zo zie je maar dat "grensgevallen" bij eenieder anders leeft!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Duitse veldfles?

Bericht door Janssen »

Dank voor jullie antwoord. Ik zal Strassbourg eens als garnizoensplaats onderzoeken en ebay eens 'raadplagen' of ik dergelijke veldflessen kan vinden en achterhalen.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse veldfles?

Bericht door patrickh »

En het embleem?
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Duitse veldfles?

Bericht door Janssen »

Ik heb zelf een gezocht onder de noemer ´brass Prusian insignia pickelhaube crossed swords rifle´ maar tot nu toe geen succes. Zou eigenlijk niet moeilijk moeten zijn gezien dat Duits wo1 een meer voorkomend gebied is op het gebied van documentatie en verzamelen.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse veldfles?

Bericht door patrickh »

Had ook gezocht, maar niets gevonden. Vind het een mooi item, er heeft zo te zien ook nog iets anders onder het embleem gezeten zoals je zelf natuurlijk ook al gezien zult hebben.
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Duitse veldfles?

Bericht door Janssen »

Klopt. Jammer genoeg heeft datgene wat op de veldfles heeft gezeten geen vervaging achtergelaten zoals dat bij het embleem erboven zou zijn (je ziet daar een lichtere kleur omheen, mocht je het weglaten dan zal het een afdruk hebben achtergelaten omdat er geen licht meer bij is gekomen).
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Plaats reactie