Bajonet

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
mverhoef
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2016, 15:04

Bajonet

Bericht door mverhoef »

Beste allemaal,

Ik heb bij mijn vader op zolder een oud bajonet gevonden wat van mij opa zou zijn geweest en zou er graag meer over te weten willen komen.

Het ziet er redelijk oud uit en valt nog het eea af te lezen op de inscripties. Het Is te zien dat het door Alex cop pel is gemaakt en het heeft nog een serie nummer.

Mijn vraag is door wie en wanneer werd dit gebruikt en op wat voor type wapen?

En natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd wat de huidige waarde van zo iets is.

Heb wat foto's bij gevoegd. Al vast dank voor de reacties.

Grt. Martin.
Bijlagen
20160923_143400.jpg
20160923_143312.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bajonet

Bericht door patrickh »

Lijkt me een Seitengewehr 71/84 Duits
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Lijkt me een Seitengewehr 71/84 Duits
Geheel correct.
Uitgegeven op stamboeknr. (functievolgnummer) 245 van de 7e Kompagie van IR40.

IR40 was het Füselierregiment "Fürst Karl-Anton von Hohenzollern" en rangeerde onder het XIV Armeekorps. Ze heeft voornamelijk in de Vogesen en Lotharingen opgetreden. Garnizoensplaats was Rastatt.

De regimentstraditie werd in WO2 voortgezet door de regimentsstaf en het tweede bataljon van IR35 (Tübingen)

Je hebt de lederen schede erbij, prima! Goed opknappen! Leer goed behandelen, wapen vrij maken van vluchtroest. Nummergelijk, zie je niet te vaak bij vooroorlogse wapens. Mooi hoor!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Bajonet

Bericht door patrickh »

Baas boven baas, goede extra info, Erik!
mverhoef
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2016, 15:04

Re: Bajonet

Bericht door mverhoef »

Heren, dank voor de gedetailleerde reactie. Zeer gewaardeerd. Weten jullie waarmee ik het bajonet het beste kan behandelen? Ben bang dat ik het verneukt zeg maar. En hebben jullie ook een idee van de waarde?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

Vrijmaken van vluchtroest betekent altijd poetsen en dat heeft z'n negatieve weerslag op de ingeslagen stempels. Sowieso is het stempel op het ricasso al moeilijk leesbaar. Ik zou het wel proberen maar niet te fanatiek. Als het niet wil het gewoon niet.
Leer van de schede goed in het blanke vet zetten, ik neem aan dat het leer nog enige soepelheid heeft? Rapide blank leervet is een goed middel ervoor maar er bestaan meerdere middeltjes. Rapide is in ieder geval zuurvrij en dat is belangrijk: de schede is gehecht met draad en dat is een plantenvezel, die kunnen over het algemeen niet best tegen zuren.
Het lemmet is nog mooi blank; een dun laagje zuurvrije olie erop volstaat.

Op de rug van het lemmet staat nog het jaar van afname (twee cijfers), in de regel en hier ook omdat het een Pruisisch stuk betreft, onder een 'W'. Kun je eens zien welk jaar dit wapen is afgenomen? Voorzichtige gok van mij: 86 of 87.

Zou je 'm willen verkopen, doe dat dan in Duitsland. Ngl stukken zijn gewild.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
mverhoef
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2016, 15:04

Re: Bajonet

Bericht door mverhoef »

Hoi Erik, heb hem vandaag weer even bekeken en idd je hebt gelijk zie foto. Erg knap dat je dit allemaal weet. Maar 87, als in 1887? In dat geval overtreft dit wel mijn verwachtingen. Nu ik het verhaal er achter weet denk ook niet dat ik het wil verkopen.
Bijlagen
20160927_110207.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

87 inderdaad als in 1887.
De bajonet hoort bij het Gewehr 71/84, een zwartkruit-eenheidspatroon-voerend wapen. Meteen een paar jaar na zijn invoering in 1871 deed Kropatschek een aanpassing aan het wapen: hij plaatste een buismagazijn voor acht of negen patronen. Het wapen ging vanaf toen door als Modell 71/84 en de bajonet werd hierop aangepast. Het lange Seitengewehr (bajonet) M71 verdween in de mobilisatiemagazijnen, het Seitengewehr 71/84 werd geproduceerd en vervolgens aan de 'staande' troep uitgereikt. Daar dit in de regel een paar jaar na vaststelling van het model is, was het voor mij niet zo moeilijk om te richten op 1886 of 1887, vandaar!
Het geweer was oorspronkelijk uitgevoerd in het (toen als klein-kaliber beschouwd!) kaliber 11.15 mm met een randhuls met lengte van 60 mm. Ongeveer dus als 'onze' de Beaumont!
Voorganger van het geweer was het Dreyse Nadelgewehr, wat enige tekortkomingen vertoonde in de oorlog 1870-1871 tussen Duitsland en Frankrijk. Opvolger was het omstreden Gewehr 88 (geen Mauser maar een variant op het Mannlichersysteem) en vervolgens de geweren uit de Mauserserie met als laatste hoogtepunt het algemeen ingevoerde Gewehr 98.
Het geweer 71/84 is tot 1918 in gebruik geweest, hoewel de laatste jaren schaars en niet algemeen aan het front.
De oorspronkelijke bajonet 71 (een lange, sabelachtige bajonet) was erg populair als Ausgeh-Seitengewehr en werd zelfs als zodanig gefabriceerd; het 'wapen' miste de aansluiting om daadwerkelijk op een geweer geplaatst te worden en vaak was de kling/lemmet niet meer dan een strip metaal. Het handvat is van koper/messing en daarmee zeer aantrekkelijk! Vanuit mijn vroegere verzameldrift (bajonetten) bezit ik zowel de Ausgeh-bajonet, de daadwerkelijke bajonet als de heel vakkundig nagemaakte replica uit de jaren negentig. Ook de 71/84 heb ik van een aantal makers.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bajonet

Bericht door racefiets »

De vliegroest kan je prima verwijderen met de fijnste staalwol en veel olie. Oftewel nat poetsen. Kost wat energie maar is wel de moeite waard en het laat geen schuursporen na.
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Bajonet

Bericht door veritable »

Verkoopt u de bajonet?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

veritable schreef:Verkoopt u de bajonet?
Antwoord is denk ik al gegeven:
MVerhoef schreef:...Nu ik het verhaal er achter weet denk ook niet dat ik het wil verkopen.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie