Nebelstielhandgranate 39 MINT-conditie

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Nebelstielhandgranate 39 MINT-conditie

Bericht door Johan B »

Bij deze start ik met het laten zien van mijn collectie Duitse handgranaten.
Als eerste een rooksteelhandgranaat in topstaat.
Deze is gemaakt door de firma Hasag, Hugo Schneider AG, Metalwarenfabrik Leipzig, Werk Mueselwitz, Thuringia.
De rookgranaten hebben een vulling van 420-445 gram Hexachloretane-Aluminium 80/20. De latere versies hadden een vulling van Hexachloretane-Zinc 47/53. De rook hield aan voor en goede 2 minuten en werd verspreid door de acht gaten aan de onderzijde van de granaat. De ontsteking is ook lichtjes anders dan in de HE granaten. In de rookgranaten had de ontsteker zijwaartse openingen omdat de kans bestond dat de lasnaad bij ontsteking kon loskomen waardoor de rook niet gelijkmatig verspreid werd.
De trekkoord is nog van het vroege type (gevlochten hennep) en glazen bolletje. De porseleinen ring bleef gedurende de oorlog hetzelfde.
De steel is ook mooi gemarkeerd met dezelfde maker en de schroefdop (eerste type) is volledig compleet.
DSC06592 (Custom).JPG
DSC06593 (Custom).JPG
DSC06594 (Custom).JPG
DSC06595 (Custom).JPG
DSC06596 (Custom).JPG
DSC06597 (Custom).JPG
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Nebelstielhandgranate 39 MINT-conditie vervolg foto's

Bericht door Johan B »

DSC06598 (Custom).JPG
DSC06599 (Custom).JPG
DSC06600 (Custom).JPG
DSC06601 (Custom).JPG
DSC06602 (Custom).JPG
bznebel.jpg
bznebel.jpg (6.89 KiB) 668 keer bekeken
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nebelstielhandgranate 39 MINT-conditie

Bericht door Kugelblitz »

Erg mooi en zeer interessant, bedankt voor het delen. Zou ik ook graag wat items van in de collectie willen hebben, helaas is dat NL lastig qua vergunning.

Ik kijk uit naar andere stukken uit je collectie! :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie