Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
J van Diermen
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2021, 17:47

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door J van Diermen »

Hallo leden van dit forum
Mijn naam is Jaap van Diermen en ik ben sinds kort lid geworden van dit forum. Mijn vader is in 1943 opgepakt in Spakenburg en op transport gezet naar Duitsland voor de arbeitseinsatz. Ik weet niet veel van die periode omdat mijn vader bijna nooit sprak over zijn periode in Duitsland. Nu mijn dochter mij vragen begint te stellen over de arbeidseinsatz van Opa heb ik mij ook iets meer verdiept in die periode. Ik weet uit oude papieren die ik nog van mijn vader heb dat hij heeft gewerkt in Oberndorf am Neckar. Neckerheim kamer 34. Ik heb zijn ausweis met daarop nr 18870 Mauser oberndorf. Ook heb ik nog een oude brief van de fransen waarin hij toestemming kreeg om met de fiets door het franse gebied naar huis te gaan.
Het enige wat ik van mijn moeder weet is dat mijn vader in de fabriek vlammenwerpers moest maken. Dat hij elke dag 12 uur moest werken. Mijn vader heeft mijn moeder wel verteld dat hij redelijk werd behandeld maar dat de mensen uit Rusland als beesten werden behandeld. Er werden geregeld Russen begraven die door de slechte omstandigheden waren gestorven. Mijn vader is in 1945 terug gekeerd uit Duitsland. Uit verhalen van mijn moeder heb ik begrepen dat hij opgevangen is door een duitse vrouw die haar man en twee zoons was verloren aan het oostfront. Deze vrouw heeft ervoor gezorgd dat mijn vader veilig thuis gekomen is. Mijn vader is geboren in 1922 en was dus 21 jaar toen hij werd afgevoerd naar Duitsland. Mijn vader is op jonge leeftijd ( 56 jaar ) overleden aan een hartstilstand dus ik heb eigenlijk nooit met hem over deze periode kunnen praten. Toen ik dit forum las begreep ik dat er waarschijnlijk meer informatie voorhanden is over Oberndorf dan ik had gedacht. Ik heb in het forum gelezen dat er forumleden zijn met foto's uit die tijd. Ik zou het fantastisch vinden als ik nog informatie en vooral beeldmateriaal uit de periode zou kunnen inzien. Ik ben van plan om in September met mijn dochter een bezoek te brengen aan Oberndorf. Ik heb uit het forum al informatie gelezen die ik nog niet wist dus daar ben ik al erg blij mee. Als er nog iemand is die mij meer kan vertellen over de spakenburger Hendrik van Diermen dan zou ik dat zeer waarderen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Hallo Jaap,

Welkom op het forum. Interessant om te vernemen dat dit topic m.b.t. de Nederlandse dwangarbeiders in Oberndorf (Mauser fabriek) actueel blijft.
Je kunt doormiddel van een PB contact maken met de overige leden die gereageerd hebben in dit topic. Uiteraard mag je ook de uitkomsten van je onderzoeken in dit topic plaatsen. Veel forumleden en andere onderzoekers die op dit forum terecht komen zullen dit zeker interessant vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
MM de Jong
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2022, 17:13

Foto,s van oberndorf am neckar 1943 1944

Bericht door MM de Jong »

In het fotoalbum van mijn vader vond ik foto's uit de tijd dat hij te werk gesteld was in Oberndorf am Neckar.
Waarschijnlijk staan er Brabanders en Rotterdammers op.
Samen met een aantal werd hij naar Rusland gestuurd maar ze zijn onderweg uit de rijdende trein ontsnapt. Helaas werden ze gevonden en naar de Mauser fabriek gestuurd.
Ook daar is hij ontsnapt en heeft hij in Brabant de bevrijding van omgeving Rotterdam afgewacht. Mijn vader vertelde nooit iets over de oorlog ik heb dit verhaal van zijn jongste zus gehoord. Ik ben heel benieuwd of er nabestaanden zijn die mij meer kunnen vertellen. Op 1 van de foto's staat Giel Stuifsand uit Rotterdam, ook de naam Willem de Kock staat achterop een foto.
Graag wil ik de foto's delen met nabestaanden
Bijlagen
20200505_153637.jpg
20200505_153440.jpg
20200505_153515.jpg
20200505_153549.jpg
Marieke Deckers
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2022, 13:12
Locatie: Utrecht
Gegeven: 1 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door Marieke Deckers »

Hi allen, mijn naam is Marieke Deckers. Mijn opa, Driek Burgmans uit Bergeyk behoorde ook tot de groep mannen die vanuit de Hofnar in Valkenswaard te werk werd gesteld in Oberndorf. Hij overleed toen ikzelf 8 jaar was. Ik heb er nooit met hem over gesproken. Later heb ik via mijn oma pas zijn ausweis uit die tijd gekregen en enkele foto’s. Ik heb altijd begrepen dat hij nauwelijks heeft gesproken over wat hij daar heeft meegemaakt, maar dat het wel een zware last was (zowel fysiek als mentaal). Ook heb ik de indruk gekregen dat hij na terugkomst in Bergeyk allesbehalve hartelijk is ontvangen. Ik ben geïnteresseerd in alle informatie die er is over deze geschiedenis. Alvast hartelijk dank voor alles wat ik tot nu toe op dit forum heb kunnen lezen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door asjemenou »

Hallo Marieke,

Je kunt in contact komen met de andere nabestaanden van de Nederlandse dwangarbeiders doormiddel van een PB (Persoonlijk Bericht). Onder de naam zie je een tekstballonnetje met daarin 3 puntjes. Klik hierop met je muis en het PB programma opent zich.
Hopelijk kan iemand van de nabestaanden je meer vertellen over de dwangarbeid in Oberndorf am Neckar. Uitkomsten van onderzoeken, foto's e.d. mag je uiteraard ook in dit topic plaatsen. Veel van onze forumleden vinden dit zeker interessant om te lezen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Marieke Deckers
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2022, 13:12
Locatie: Utrecht
Gegeven: 1 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door Marieke Deckers »

Top! Dankjewel.
Marieke Deckers
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2022, 13:12
Locatie: Utrecht
Gegeven: 1 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door Marieke Deckers »

Bijgevoegd een aantal foto’s
Bijlagen
58A9D48E-4E8C-4187-8510-1FD87ED39929.jpeg
81343A73-5A40-41FB-97A3-734E4D31D371.png
CA980E90-8462-42F2-A5F4-D5CB8C28FE2C.jpeg
1BB87F29-2A84-4470-9B32-79E9DC997BF8.jpeg
8AB150AE-B2BD-4224-9BE2-02590CA04809.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het delen van de foto's. Hopelijk krijg je reacties van de nabestaanden van Nederlandse dwangarbeiders.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frits.brouwers
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2023, 13:13

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door frits.brouwers »

Hallo lezers,
Mijn vader Jan Brouwers geb 7-3-24 te den Haag heeft van lente 43 tot 20 april 45, bevrijding OamN, dwangarbeid uitgevoerd bij de MAuser fabriek in Oberndorf.,
Hij is inmiddels in 2008 overleden,
Hij heeft over de laatste dagen een verslag geschreven van 40 bladzijden.
Hierin kijkt hij ook terug naar het erbarmelijke leven van de jonge dwangarbeiders.
Vooral de mensen uit oost europa werden als beesten behandeld.

Ook heb ik recentelijk het boek: "vlucht uit het dodendal van de NECKAR" gelezen: ISBN 90 70287 84 6
Dat geeft ook een beeld weer van de omstandigheden waarin de dwangarbeiders hebben moeten bivakkeren.

Ik stel het verslag van mijn vader graag ter beschikking aan belangstellenden in dit forum.

In 1979 is mijn vader met ons gezin 2 dagen teruggeweest. Hij heeft toen zelfs nog een goede "bekende" ontmoet.
Zelf ga ik met mijn vrouw begin juli opnieuw nog enkele dagen naar Oberndorf.

met vriendelijke groet frits brouwers
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door asjemenou »

Hallo Frits,

Bedankt voor je bericht. Op het forum zijn zeker belangstellenden, inclusief mijzelf, die het verslag van je vader willen lezen.
Op verzoek kun je het verslag via een PB aan belangstellenden toesturen. Je mag het ook in een bericht in dit topic plaatsen, zodat belangstellenden het kunnen downloaden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
André
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:02

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door André »

Hallo forumleden,
Mijn oom Johan Kooijman (geboren 19-06-1918) uit Amsterdam is in de oorlog via het arbeidsbureau tewerkgesteld bij de Mauserwerke A.G. in Berlijn-Borsigwalde als bankwerker. Ik heb in het gemeente archief in Amsterdam informatie gevonden zoals een persoonskaart, een paspoort met foto en ook een transportlijst met uitgezonden werknemers via het arbeidsbureau. Daaruit blijkt dat hij op 18 mei 1942 is vertrokken naar Berlijn. Op 25 november 1942 trouwde hij met Maria Beek, met de handschoen zoals dat heette, terwijl hij in Berlijn zat en zij in Amsterdam. Ook zijn er loonbetaallijsten uit 1942 en 1943 van het arbeidsbureau. Daarna houdt de informatie op. Van mijn vader (zijn broer) begreep ik dat hij in Berlijn is overleden tijdens een bombardement. Hiervan is echter geen documentatie. Het verhaal gaat verder dat hij in dienst van de SS zou zijn getreden en dat daarom het Rode Kruis geen onderzoek naar hem heeft verricht na de oorlog. Ook daarvan heb ik echter geen documentatie.

Bij het Arolson Archives project in Berlijn heb ik op 26 maart 2023 een verzoek om informatie ingediend. Vandaag kreeg ik eindelijk een reactie bestaande uit één document. Het betreft een kaart op zijn naam namens de burgemeester van Oberndorf a. N. In deze verklaring staat dat hij van 5 januari 1944 tot 15 april 1944 werkte bij de Mauser-Werke A.G. als "Freier Arbeiter (gratis arbeider)" en dat hij volledig betaald is en niet in functie was met als plaats van accommodatie Oberndorf a. N. Het document is opgemaakt op 30 december 1949 in Oberndorf a.N. Kring Rottweil a.N. in Württemberg. Dit document roept bij mij nu de vraag op of dit betekent dat hij vanaf 5 januari 1944 tijdelijk verhuist/verplaatst is van Berlijn naar Oberndorf a.N. en zo ja waarom dan? Ook zou het waarschijnlijk betekenen dat hij daarna weer terug is gegaan naar Berlijn.
Ik hoop dat iemand meer weet over de reden waarom deze verklaringen werden opgesteld in 1949? Het bijzondere is dat op zijn persoonskaart van de Gemeente Amsterdam staat dat hij is uitgeschreven op 23 augustus 1946 met als aanduiding Duitsland er staat niet bij wat de reden van uitschrijving was.
Als iemand mij meer achtergrond informatie kan geven over het document uit Oberndorf a.N. uit 1949 hoor ik dat heel graag. Ook ben ik zeer benieuwd of er op een andere manier misschien meer informatie over hem bekend zou kunnen zijn over de periode januari 1944 - april 1944 van zijn verblijf in Oberndorf. Iedereen die wil meedenken alvast bedankt.
André
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:02

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door André »

Hallo Forumleden,
Helaas heb ik geen reactie op mijn vragen hierboven ontvangen via het forum. Toch ben ik inmiddels iets meer te weten gekomen.
Ik heb namelijk gebeld met een heer uit Oberndorf am Neckar die daar na de oorlog zich heeft toegelegd op de inzet van arbeiders in dat dorp tijdens de oorlog. Deze heer heeft mij bevestigd dat Johan inderdaad daar is geweest tussen 5 januari 1944 en 15 april 1944.
Hij gaf aan dat de lijsten met arbeiders na de oorlog zijn opgesteld in opdracht van de Franse bezetter / bevrijders die dat deel van Duitsland bestuurden na de oorlog.
Verder ontving ik van de Arolson Archives de persoonskaart van Johan uit Berlijn. Daarop is inderdaad aangetekend dat hij in die periode begin 1944 naar Oberndorf am Neckar is geweest. Daarna is hij echter ook weer terug naar Berlijn gekomen en heeft hij daar weer bij de Mauserwerke AG gewerkt en gewoond in het lager aldaar. De laatste informatie dateert van 31 augustus 1944 op welke datum hij is verhuisd naar een Lager in Tegel (Berlijn). Namelijk het G.B.I. lager (General Bauinspektor Lager) 9/91. Helaas loopt daar het spoor nu dood en ik heb dit lager ook niet kunnen traceren.
Misschien kan iemand mij nog een tip geven om meer informatie te achterhalen. Alles is welkom hoe klein de aanwijzing ook mag zijn.

Al vast dank voor alle informatie.

André Kooijman
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door asjemenou »

André schreef: 14 jul 2023, 23:33Van mijn vader (zijn broer) begreep ik dat hij in Berlijn is overleden tijdens een bombardement. Hiervan is echter geen documentatie. Het verhaal gaat verder dat hij in dienst van de SS zou zijn getreden en dat daarom het Rode Kruis geen onderzoek naar hem heeft verricht na de oorlog.
Hallo André,

Goed om te vernemen dat je toch iets meer over je oom te weten bent gekomen. In je eerste post schrijf je dat het verhaal gaat dat je oom mogelijk zou zijn toegetreden tot de SS. Als hij dit zou hebben gedaan dan moet er iets te vinden zijn over zijn diensttijd in de Wehrmacht/SS. Om dit uit te zoeken zou je contact op kunnen nemen met het Militärarchiv in Freiburg; https://www.bundesarchiv.de/DE/Content/ ... erId=32400
Van augustus 1944 tot aan mei 1945 is er veel gebeurd in de stad Berlijn (Tegel). Diverse bombardementen en in de laatste fase de verovering van de stad door het Sovjet leger.
Met name de slag om Berlijn heeft aan veel militairen en burgers het leven gekost. Mogelijk dat je oom één van hen was.
Misschien bestaan er lijsten van omgekomen burgers uit deze periode. Je zou eens navraag kunnen doen bij het Landesarchiv Berlin; https://www.berlin.de/sen/kultur/kultur ... iv-berlin/
Misschien kunnen zij je ook meer vertellen over het G.B.I. lager (General Bauinspektor Lager) 9/91.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
André
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2023, 13:02

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door André »

Bedankt Asjemenou,
Ik ga volgende week naar het Nationaal Archief om te kijken of daar nog informatie in het Rode Kruis archief bekend is.
Daarna ga ik ook zeker contact opnemen met jet Militärarchiv in Freidburg. Wie weet is daar iets bekend.
Met het Landesarchiv Berlin heb ik in het verleden al contact gehad en toen konden zij geen Johan Kooijman vinden.
Wellicht weten zij wel meer over het G.B.I. Lager.
Als ik nog iets bijzonder te weten kom zal ik dat hier berichten.
RedShy
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020, 22:39
Gegeven: 2 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door RedShy »

frits.brouwers schreef: 09 jun 2023, 14:54 Hallo lezers,
Mijn vader Jan Brouwers geb 7-3-24 te den Haag heeft van lente 43 tot 20 april 45, bevrijding OamN, dwangarbeid uitgevoerd bij de MAuser fabriek in Oberndorf.,
Hij is inmiddels in 2008 overleden,
Hij heeft over de laatste dagen een verslag geschreven van 40 bladzijden.
Hierin kijkt hij ook terug naar het erbarmelijke leven van de jonge dwangarbeiders.
Vooral de mensen uit oost europa werden als beesten behandeld.

Ook heb ik recentelijk het boek: "vlucht uit het dodendal van de NECKAR" gelezen: ISBN 90 70287 84 6
Dat geeft ook een beeld weer van de omstandigheden waarin de dwangarbeiders hebben moeten bivakkeren.

Ik stel het verslag van mijn vader graag ter beschikking aan belangstellenden in dit forum.

In 1979 is mijn vader met ons gezin 2 dagen teruggeweest. Hij heeft toen zelfs nog een goede "bekende" ontmoet.
Zelf ga ik met mijn vrouw begin juli opnieuw nog enkele dagen naar Oberndorf.

met vriendelijke groet frits brouwers

Hallo Frits,

Ik zou het verslag graag lezen. Zou je mij een privé bericht willen sturen?

Vandaag ben ik naar Den Haag geweest; naar het Nationaal Archief. De naam van mijn opa komt 3 keer voor in het ooglogsarchief van het Rode Kruis.
Ik heb o.a. gevonden op welke adres hij destijds woonde; de Rottweilerstr. 50 in Oberndorf am Neckar. Volgens mij bestaat het niet meer.
Plaats reactie