Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
sylvia verkerk

Op zoek naar familiegeschiedenis (NL dwangarbeiders in Oberndorf am Neckar)

Bericht door sylvia verkerk »

Hallo,

Mijn naam is Sylvia Verkerk en nieuw op het forum, al enige tijd probeer ik te achterhalen hoe het leven van mijn opa en zijn broer er tijdens de tweede wereld oorlog in Duitsland uit zal hebben gezien, uiteraard zoals de meeste sprak ook mijn opa er niet over, hij is inmiddels ook overleden, mijn interesse was opnieuw aangewakkerd door een doosje oude foto's die ik gevonden heb van hem, dit zijn foto's van de begrafenis van zijn broer in oberndorf am neckar, foto's van hem en zijn kameraden van zijn kamer (de vijf van zimmer 26c neckarheim) in Duistland enz aan de hand van deze foto's heb ik wel gevonden dat de broer van mijn opa daar dus is overleden en begraven is en op het ereveld in Frankfurt ligt, via internet lees ik dat de dwangarbeiders daar in de Mauser fabriek werkte en of op het terrein van Mausser sliepen en de 'untermenschen' in een kamp verderop. Het enige wat mijn opa wel vertelde was dat hij daar lijken moest opruimen, daarbij komt ook nog dat mijn opa invalide was geworden ruim na de oorlog, dit zou een gevolg geweest zijn van de oorlog, hij is onder het puin terecht gekomen en geopereerd waarbij ze wervel weg hebben gehaald en daardoor is het mis gegaan...afijn...ik speur wat af op het internet maar kom niet verder en wordt niet veel wijzer, dus of ik doe iets verkeerd of zoek op de verkeerde plekken of er is doodgewoon geen info...
Zo heb ik bijvoorbeeld grote pasfoto's met een bordje eronder met een nummer, en zou ik willen weten of je via zo'n nmr terug kan vinden wie deze mannen waren of is deze info vernietigd na de oorlog?
Ook zou ik graag willen weten hoe dat verhaal van lijken ruimen past bij mijn idee dat hij bij de Mausser fabriek heeft gewerkt (ik kan geen andere dwangarbeid plek vinden in oberndorf am neckar) en zou hij uberhaupt wel bij Mausser gewerkt en 'gewoond' hebben of zouden ze in dat 'untermenschen' kamp Arbeitserziehungslager oberndorf-aistag gezeten hebben, daar kwam je namelijk ook terecht als je bijvoorbeeld had geprobeerd te ontsnappen.

Eigenlijk zoek ik dus nieuwe aanknopingspunten en wegen om mijn zoektocht te vervolgen, op internet stuit ik steeds op dezelfde sites en verhalen en daar kom ik niet mee verder, wellich dat iemand op dit forum voor mij een goed advies heeft of een tip en kan ik daar weer mee aan de slag.
Misschien dat het heel simpel ligt en dat ik het van de verkeerde kant bekijk, en is dit een domme vraag maar ook dan ben ik geholpen als iemand me dan de juiste richting kan wijzen.

Bijvoorbaat dank!
Groeten Sylvia Verkerk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Hallo Sylvia,

Begrijp ik goed uit je verhaal dat je opa en je oudoom in de oorlog te werk zijn gesteld in Oberndorf am Neckar in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg?
Het is goed mogelijk dat zij daar dan te werk werden gesteld in de Mauser wapenfabriek. Dit was toen en is nog steeds de grootse werkgever van Oberndorf. Tegenwoordig is dit de Rheinmetall wapenfabriek.
Nabij Oberndorf lag inderdaad het Arbeitserziehungslager Oberndorf-Aistaig. Oorspronkelijk was dit een heropvoedingskamp voor alcoholisten, werkschuwen en asocialen.
Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeitser ... rf-Aistaig . Gedurende de oorlog verbleven in dit kamp ook Poolse, Russische en zelfs Nederlandse gevangenen.
De nazi's zagen de Polen en Russen als minderwaardige rassen. Zij waren de zg. Untermenschen en werden dan ook als dusdanig (slecht) behandeld.
Blijkbaar is het niet helemaal duidelijk voor je waar je opa en oudoom in Oberndorf verbleven.
Van de Wikipedia pagina over het Arbeitserziehungslager Oberndorf-Aistaig begrijp ik dat aan het einde van de oorlog de administratie van het kamp werd vernietigd net als het kamp zelf. Hier kom je dus niet verder mee in je zoektocht.
Wat als eerste van belang is in je zoektocht is dat je over de juiste personalia van je opa en oudoom beschikt. Mocht je deze niet exact weten dan kun je bij het Centraal Bureau voor Genealogie kopieën van hun persoonskaarten opvragen; http://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ .
Tevens heeft het CBG ook een themapagina over familieleden in de tweede wereldoorlog; http://cbg.nl/kennis/themas/de-tweede-wereldoorlog/ .
Zij verwijzen je op deze webpagina al min of meer naar het oorlogsarchief van het Rode Kruis. Wellicht kunnen zij je ook verder helpen in je zoektocht; https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederl ... gsarchief/ .

Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Anton Hendriks
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2019, 17:40

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Anton Hendriks »

Hallo Sylvia,
Bij het aanpassen van mijn stamboom ben ik toevallig op dit forum terechtgekomen.
Mijn vader is van 6 juni 1942 tot 6 juni 1945 door de Duitsers ingezet in de Mauser fabriek in Oberndorf am Neckar (Arbeitseinsatz). Hij behoorde tot de Valkenswaardse fabrieksarbeiders.
Mijn vader is overleden, maar heeft ons altijd veel verteld over deze periode in Duitsland. Hij was daar samen met veel Valkenswaardse mannen, maar ook veel andere Nederlanders uit bijvoorbeeld Rotterdam. Hij had na de oorlog nog contact met 2 Rotterdammers, die ook bij hem in Oberndorf hebben gezeten : Bram Slaager en Anton de Calofon. Op Internet is er nog een interview te vinden met Bram Slaager, waarin hij ook vertelt over zijn tijd in Duitsland.
Ik heb ook nog een cassettebandje, dat Bram Slaager aan mijn vader heeft gegeven tijdens zijn bezoek aan mijn ouders. Hierop vertelt hij ook over zijn tijd in Duitsland.
Indien je geïnteresseerd bent in nog andere gegevens (bv : de geschiedenis van Valkenswaardse arbeiders tewerkgesteld in Oberndorf am Neckar 1942-1945), mag je altijd contact met me opnemen. De naam Verkerk ben ik niet tegengekomen, maar er waren ook heel veel Nederlanders bij de Mauser tewerkgesteld.

Vriendelijke groeten,

Anton Hendriks
Sylvia verkerk

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Sylvia verkerk »

Hallo Anton,

Bedankt voor uw reactie. Ik had al wel een idee dat mijn opa en zijn broer ook met Valkenswaardse jongen samen werkte want ik heb wat foto’s vanuit hun tijd in Duitsland en ook een aantal bidprentjes en die jongens kwamen voornamelijk uit Valkenswaard. Wellicht herkent u iemand van de foto’s.
Mocht u geinteresseerd zijn dan kunt u mij mailen via PB.

Groeten Sylvia
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Erik »

Sylvia, ik heb je e-mailadres verwijderd en vervangen door "PB" (Persoonlijk bericht) Uit de geschiedenis van dit forum weten we dat het bekendstellen van je e-mailadres geen handige zaak is, vandaar.

Erik
Beheerder
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
SVerkerk
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2017, 13:07

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door SVerkerk »

Hoi Erik,

Bedankt voor de oplettendheid! :)

Groeten Sylvia
T van der Weerden

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis Dwangarbeiders Oberndorf

Bericht door T van der Weerden »

Hoi,
Mijn vader heeft, volgens mij, 2,5 jaar in Oberndorf am Neckar moeten werken bij Mauser.
Ik ben op zoek naar gegevens daarover. Ook foto's (het lijkt me niet mogelijk) zou ik graag zien.
Omdat hij als kind al duits had leren spreken, en werd hij als tolk gevraagd door de nederlandse dwangarbeiders.
Zo heeft hij vertaald bij de dokter, vertelde hij me. Hij is er zelf ook nog geopereerd. Hij had een infectie (fijt) opgelopen. Hij heeft ook moeten helpen bij het opruimen van de overledenen na een bombardement.
Hij woonde in de oorlog in Veldhoven, hij kende veel andere dwangarbeiders.
In 2017 ben ik in Oberndorf gaan kijken. Over de dwangarbeiders is een teleurstellend klein stukje ingericht in het plaatselijke museum. Daarin worden nog steeds de termen als ariër en untermensch gebruikt. Wel zijn er monumenten ter nagedachtenis van de overledenen. De fabriek mag je niet bezoeken, in het museum was men ook niet toeschietelijk...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Hallo T van der Weerden,

Wat je kunt doen is, maak een profiel aan op dit forum dan kun je contact leggen met SVerkerk en Anton Hendriks. Zij zoeken ook naar informatie over Nederlandse dwangarbeiders in Oberndorf.
Je kunt ze een PB sturen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Rene1959
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2020, 21:47

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Rene1959 »

Hallo Sylvia,

Ik heb bij toeval jouw bericht gelezen.

Mijn oom heeft ook in Oberndorf bij Mauser gewerkt, was vanuit Amsterdam tewerk gesteld in Oberndorf en is daar overleden en begraven op het ereveld in Frankfurt am Main.

Ik ben een aantal jaren bezig geweest om info te verzamelen.

Als jouw opa/oom daar heeft gewerkt, heeft hij in lager "eiche" gewoond. Daar zaten de Nederlanders. Ik ben in het bezit van een plattegrond van het kamp. Je hebt het over lijken ruimen, dat is heel goed mogelijk geweest omdat er heel veel russen en polen zaten. Deze werden slecht behandeld omdat het "untermenschen" waren. Zij kregen ook slecht te eten, het was strafbaar om het eten te delen met deze mensen. Ik ben een aantal jaren geleden daar geweest in Oberndorf en heb vrij veel foto's gemaakt van de verschillende plekken.

Soms kun je in het gemeente archief van de gemeente waar je opa/oom heeft gewoond informatie vinden. Zelf heb ik veel informatie gevonden in het gemeente archief van Amsterdam, zoals een transportlijst, salaris uitbetaling en een paspoort.

Als je vragen hebt hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
René Tuite.
Anton Hendriks
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2019, 17:40

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Anton Hendriks »

Hallo Sylvia,

Nog even een bijkomende reactie. Jammer, dat we geen foto's kunnen uitwisselen via e-mail. Dit zou wel interessant geweest zijn. Maar dit is natuurlijk wel begrijpelijk.
Wat Bram Slaager betreft, als je op youtube Bram Slaager intikt, krijg je een paar interviews te horen.

Nog even wat feiten over de Valkenswaardse tewerkgestelden :
Op 5 juni 1942 vertrokken de Valkenswaardse sigarenmakers naar Oberndorf. Ze werden ondergebracht op kamers met 28 bedden, twee boven elkaar. Nog veel later kwamen er zoveel werknemers, dat de mensen uit Valkenswaard in barakken werden gelegerd.
De hygiëne liet veel te wensen over en de luizen kondigden zich dan ook aan. Sommige Nederlanders hadden het al snel gezienen verdwenen. De meesten werden snel opgepakt en naar strafkamp Aistaig gestuurd. De bazen van de sigarenfabrieken bleven zich het lot van hun personeel aantrekken en brachten in september 1942 een grote hoeveelheid sigaren mee. Deze sigaren kwamen goed van pas om tegen de Duitsers te ruilen voor brood.Door de onhygiënische toestanden brak er in april 1943 tyfus uit onder de werknemers. Door het ontbreken van goede medische verzorging zijn hierdoor 60 Nederlanders gestorven. 3 vrienden van mijn vader zijn hierbij ook omgekomen.
In de jaren 70 heb ik met mijn vader en de rest van ons gezin Oberndorf bezocht en hebben we het kerkhof nog bezocht, waar ze begraven zijn door Pater van de Borg uit Valkenswaard.

groeten,

Anton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door Erik »

Anton Hendriks schreef: 19 aug 2020, 19:45 Hallo Sylvia,

Nog even een bijkomende reactie. Jammer, dat we geen foto's kunnen uitwisselen via e-mail.
Dit kan overigens wel via dit forum.
Als je onder aan je naam kijkt zie je een tekstballonnetje met drie puntjes. Als je met je muisaanwijzer daarop drukt krijg je twee mogelijkheden: een donker icoontje links en een envelop-icoontje rechts. Als je het envelop-icoontje rechts selecteert (aanklikt) zal een e-mailprogramma zich openen. Je kunt dan via e-mail informatie met elkaar delen.

Natuurlijk zien we liever dat interessante, historische info via dit forum wordt gedeeld! Daar is het forum voor! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
RedShy
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020, 22:39
Gegeven: 2 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door RedShy »

Anton Hendriks en Sylvia Verkerk, hoe kan ik met jullie in contact komen?
Verplaatst van Algemene vragen naar Persoonlijk op 30 nov 2020, 12:55 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Hallom RedShy,

Je kunt in contact komen met Anton Hendriks en Sylvia Verkerk doormiddel van een PB. Onder je naam zie je een tekstballonnetje met daarin 3 puntjes. Klik hierop met je muis en het PB programma opent zich.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
RedShy
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020, 22:39
Gegeven: 2 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door RedShy »

Hartelijk dank!

Ik heb Anton en Sylvia een PB gestuurd.

Mijn opa (20-12-1916) heeft ook in de Mauserfabriek in Oberndorf am Neckar gewerkt. Ik ben al jaren bezig met genealogie en zou graag meer over de oorlogstijd willen weten. Het verhaal ging dat hij destijds gevlucht is en in Ommen terechtgekomen is. Ik weet alleen niet hoe dat precies gegaan is. Ik heb een aanvraag gedaan bij het Rode Kruis maar dat loopt nog.

Wat ik heb is zijn ausweis uit Oberndorf en 2 foto's (op 1 foto staan naast mijn opa nog 2 onbekende mannen) waarop staat dat deze in Oberndorf gemaakt is. Wellicht kan ik in contact komen met nabestaanden van die 2 mannen om wellicht op die manier meer informatie te vergaren.

Mijn opa is in 2002 overleden dus op die manier kan ik geen informatie meer vergaren. Hij werkte destijds bij de Hofnarfabriek in Valkenswaard.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan hoor. Hopelijk krijg je reacties van Anton en Sylvia en kan je verder met je onderzoek.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie