Hitlerjugend-Bann Groningen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Hitlerjugend-Bann Groningen

Bericht door Bjorn »

Informatie gezocht over Hitlerjugend Bann-Groningen.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Welke HJ Bann Groningen? Omdat een Bann een gebouw was met HJ kinderen lagen er vaak meerdere in een gebied.

Ik geloof niet dat Groningen een appart HJ Gebiete was. Groningen viel net zoals de andere provincie's onder de Behelfstelle "Niederlande" - Den Haag
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik heb begrepen dat er een afdeling van de Hitlerjugend in Groningen-Stad zelf was, ik heb in een vlak na-oorlogs boek het volgende gelezen:

Feestbijeenkomsten der NSDAP, Groningen.
Ter herinnering aan der geboortedag van den Fürher vinden in Groningen volgende bijeenkomsten plaats:

19 April '42 s'Namiddags 18 u. Concert op de Groote Markt. Dit concert word gegeven door Fanfarenzug der Hitler-Jugend Oldenburg.
s' Avonds 20 u. Vrooijke avond in 't Tehuis. Deze bijeenkomst word gegeven door BDM-Werk ,,Glaube und Schönheit'' en de Fanfarenzug Oldenburg.
20. April '42 s'Avonds 20.15u. vind in 't Tehuis een Feestuur plaats. Spreker: Pg. Kerber, Zwolle.
Van 18-21 April '42 Zal er in de Duitsche School Nassaulaan, een Tentoonstelling van de Duitsche Politie te Arnhem zijn.
Wij noodigen de Groninger bevolking voor deze bijeenkomsten vriendelijk uit. De toegang is vrij!
Hitler-Jugend, Bann Groningen. NSDAP-Ortsgruppe Groningen

Uit: En toch staat de Martini, van JJ Leeninga, 1945

En die Duitsers kunnen de naam van hun ''Fürher'' nog niet eens fatsoenlijk schrijven :) :P :| :!:
Hoofdkwartiers van verscheidene hogere Duitse instanties van de Noordelijke provincies (Drente, Friesland, Groningen) waren trouwens allemaal in Groningen gevestigd. (Reichsbahn, NSDAP, SD, SS)
En omdat er in de zware gevechten in de Stad in april '45 ook HJ-leden werden ingezet, doet me toch vermoeden dat ze hier een Bann hadden....
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jij bedoelde de plaats Groningen, ik dacht de provincie,

In een provincie zouden meerdere bann's liggen. In de stad mogelijk maar een. Mail eens naar het archief?
Plaats reactie