Vlaamse wacht

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Vlaamse wacht

Bericht door gilles »

Hi,
ik heb de mogelijkheid een schouderepaulet te kopen van de vlaamse wacht.
Kan iemand meer info geven over de vlaamse wacht?

(kuch-peter-kuck-michael-kuch) :)
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

(kuch-google-kuch-helpt-kuch-ook-kuch)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Dodo schreef:http://users.pandora.be/amarcord/selys/LDKW001.html

1e hit bij google....
Dat is de Lt.-De Winde kring, heeft ermee te maken maar de VW was toch iets anders.

Om nog even de verbinding naar het heden te maken; de grootvader van Brigitte Grouwels, politica in de Brusselse regering, werd vermoord door 2 opgehitste en half-dronken Vlaamse Wachters. Het ironische was juist dat deze familie, ofschoon nergens bij aangesloten en eerder neigend naar anti-collaboratie, óók flamingant was. De aanstoker van de actie, een Vlaamse Ustuf., wou een voorbeeld stellen als reactie op de talrijke aanslagen op activisten. Aangezien de man dokter was, was hij een soort 'symbool' waardoor een moord mogelijke aankomende-verzetslieden zou afschrikken. Uiteindelijk een maat voor niets, en het betrof hier dan nog een man die zijn vrouw verloren was en sterk bijziend was.
Laatst gewijzigd door Thomas op 03 okt 2004, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

kuch kuch... -> #marktplaats

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Wat heeft dit nu met marktplaats te maken :?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik heb altijd gedacht dat de Vlaamse Wacht en de Vlaamse Wachtbrigade hetzelfde waren, als de Vlaamse Wachtbrigade dan bij de Luftwaffe behoorde waren de Vlaamse Flakbrigade en de Fabriekswacht dan ook onderdeel of andere benamingen voor de Vlaamse Wachtbrigade ?

Groetjes Michaël
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

gilles schreef:Wat heeft dit nu met marktplaats te maken :?
Helemaal geen ene moer zie ik nu.
Je hebt gelijk, mijn fout :roll:

* gaat terugverplaatsen *

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gast

Bericht door Gast »

Michael schreef:Ik heb altijd gedacht dat de Vlaamse Wacht en de Vlaamse Wachtbrigade hetzelfde waren, als de Vlaamse Wachtbrigade dan bij de Luftwaffe behoorde waren de Vlaamse Flakbrigade en de Fabriekswacht dan ook onderdeel of andere benamingen voor de Vlaamse Wachtbrigade ?

Groetjes Michaël
Vlaamse Wacht en Vlaamse Wachtbrigade waren compleet andere dingen. Het ontstaan en verloop van de VW heb ik erg bondig proberen uit te leggen in mijn vorige bijdrage. De Wachtbrigade heeft een andere ontstaans- en wordingsgeschiedenis. Het begon in 1941 met de Fabriekswacht. VNV-leider De Clercq merkte de formatie op en schakelde de VNV in wat werving betreft. Kort daarna, als uitbreiding na de toeloop van rekruten, spreekt men van ,,Dietse Militie - Wachtbrigade''. Men neemt nu ook de bewaking van vliegvelden in Belgien en Nord-Frankreich onder zijn hoede. Begin van samenwerking met Luftwaffe. Officieren kwamen uit de Zwarte Brigade, kregen opleiding in SS-Schule te Sennheim. Begin 1944 uitbreiding via Jongerenkorps, een reserve- en opleidingsafdeling voor 14-17-jarigen. Inzet in Vlaanderen tegen Anglo-Amerikaanse luchtaanvallen, doden en gewonden tot gevolg. September 1944: aftocht via Nederland, sporadische deelname aan de afweer van 'Market Garden'. 1945: als eenheid opgenomen in de Luftwaffe. Men spreekt nu van ,,flämische FLAK''. Inzet aan de Rijn, bekamping van Amerikanen en troepen van De Gaulle.

Hoop dat deze korte samenvatting het wat duidelijker maakt? VW en VWB maken dus een paralelle ontwikkeling mee. Fijne mannen, die Vlaamse wachters. Kreeg jarenlang hun blad gratis toegestuurd. Werd ook uitgenodigd naar hun jaarlijkse reis naar Philipsburg, kon echter nooit meegaan. Jammer.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Hartelijk dank Thomas!

Groeten Michael
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Heerscht er ziekte op het forum "Kuch"

http://virusscan.nl.nu/
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Brianlinden schreef:Heerscht er ziekte op het forum "Kuch"

http://virusscan.nl.nu/
virus?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

Fijne mannen, die Vlaamse wachters. Kreeg jarenlang hun blad gratis toegestuurd. Werd ook uitgenodigd naar hun jaarlijkse reis naar Philipsburg, kon echter nooit meegaan. Jammer.
Het was het blaadje van de vlaamse FABRIEKSwachters, zij hebben in Philipsburg geleden, en geloof me vrij, ik ben meerdere malen daar meegeweest met die bus, buschauffeur was familie van me en verscheidene opzittenden ook ... als je snapt wat ik bedoel!

Groeten
Geert
Plaats reactie