oorlogsmuseum: Battle of the Bulge Museum Clervaux

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

oorlogsmuseum: Battle of the Bulge Museum Clervaux

Bericht door okke »

Ik was afgelopen weekend in Clervaux in Luxemburg in de hoop dat er iets moois over het Ardennenoffensief in een museum of een of ander monument te bewonderen zou zijn. Een drietal herinneringen ben ik in deze beter te vermijden plaats tegengekomen; een monument ter ering van de bevrijders, een sherman en een Duits kanon in het kasteel waar het stadje omheen gebouwd is en als klap op de vuurpijl een museum in het voornoemde kasteel.

Als je geïnteresseerd bent in oorlogsmusea kan ik je aanraden om hier niet heen te gaan. Als je toevallig in Clervaux verzeild bent geraakt en je hebt werkelijk niets anders te doen, dan kan een bezoek aan het museum op een regenachtige dag een redelijk geschikt tijdverdrijf zijn.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding
Een standbeeld van een Amerikaan, ter ere van de bevrijders van het plaatsje Clervaux.

Afbeelding
De Sherman en het Duitse kanon op de binnenplaats van het kasteel.

Afbeelding
Een close-up van de voorkant van het PAK kanon.

Afbeelding
En eentje van achteren...

Afbeelding
De museumkasten stonden vol met goedkope goederen waarvan het meeste met de tweede wereldoorlog te maken had; luciferdoosjes, zippo's , kogels, verbandpakjes, foto's, boeken, folders, petten, reklameborden, gebruikte tandenborstels. Maar ook modern oorlogsspeelgoed en wegwerpaanstekers (?).

Afbeelding
Tussen de kasten door uitzicht op een compleet verwoest motorblok van een Messerschmit.

Afbeelding
En nog meer volle kasten.

Afbeelding
In één van de kasten een 'prachtige' replika van het standbeeld dat we hierboven al hebben mogen bewonderen. Let op de kogeltjes die gebruikt zijn in dit kunstwerk; een techniek die in het museum meer voorkomt.

Afbeelding
Een crucifix, een asbak en een miniatuurvliegtuigje gemaakt van overbodige kogels.

Afbeelding
Een inkt- en pennenhouder gemaakt van kogels en een paar vazen of parapluhouders (geen idee wat je er nog meer mee kunt doen) van bewerkte granaathulzen.

Afbeelding
En als klapstuk van het museum twee ruimtes met uniformen. Deze kamer is het mooist ingericht en staat vol met een paar geallieerde soldatenpakken en veel geallieerde vrouwelijke militaire en paramilitaire uniformen.

Afbeelding
De kamer met de Duitse pakken. De mannen rechts en links van de man met de vlag zijn de enigen die een glimlach hebben; de rest van de poppen kijkt nors. Dit in tegenstelling tot de geallieerde poppen die allen blij of vrolijk kijken.

Afbeelding
En nog een rijtje Duits tuig.

Een negatief getint verslag van dit museum in Clervaux, maar ik was dan ook zeer teleurgesteld over de collectie. Mijn advies voor het museum is om een goede conservator in dienst te nemen die stevig de bezem door de zooi mag halen. Waarschijnlijk (hopenlijk?) blijven er nog genoeg pronkstukjes over om een interessante tentoonstelling te houden.

links:
http://www.tourisme-clervaux.lu/nl/cult ... php#guerre
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

liever kogels en granaten in de kast dan in de kamer (<- bij kogels dan) :)

Jammer dat ze het zo vervelend hadden opgezet. De grootste prularia die ik zie, hoord eigenlijk in de 'shop' thuis. (die bewerkte kogels etc.)

Maar de uniformen zien er mooi uit. Ze hadden er wel beter een decor van kunnen maken, zoals bij het museum 40-45 in schaarsbergen.

Bedankt voor het verslag!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ze hadden best een mooi diorama kunnen maken. Maakt een museum gelijk een stuk mooier.
Plaats reactie