Verrekijker overgroot opa

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Madelon
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2018, 14:42

Verrekijker overgroot opa

Bericht door Madelon »

Hallo,
Mijn vader heeft mij laatst de verrekijker van zijn opa gegeven. En sinds dien ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig welk verhaal erachter zit. Mijn opa is helaas overleden en mijn overgroot opa heb ik nooit gekend. Mijn opa heeft het bijna nooit over de oorlog gehad.

Zou iemand mij meer kunnen vertellen over deze verrekijker? Ik heb er foto's bijgevoegd.
Alvast bedankt,
Madelon
IMG20180703143811.jpg
IMG20180703143824.jpg
IMG20180703143901.jpg
IMG20180703143907.jpg
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door RvL »

Is een Engelse verrekijker.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door ammo »

Tas is gemaakt door MW&S Ltd = Martin Wright & Son Limited - UK
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door asjemenou »

Mooie verrekijker heb je gekregen. Heeft je overgrootvader soms bij de Nederlandse Brigade "Prinses Irene" gediend? Deze brigade was uitgerust met Brits oorlogsmateriaal waaronder dus ook dit model verrekijker.
De verrekijker is een Britse 6 x 30 No.2 MKIII. Boven de beide oculairs van de verrekijker staan twee pijltjes (broad arrows) in de behuizing. Dit betekent dat de verrekijker heeft toebehoord aan het Britse leger. Er zijn diverse fabrikanten geweest die dit model verrekijker voor het Britse leger hebben vervaardigd.
Ik heb het idee dat de verrekijker (gedeeltelijk) is overgeschilderd. Meestal zijn de pijltjes met witte verf ingekleurd en staat er onder iets van een typeaanduiding, serienummer, fabrikantennaam en -jaartal op de behuizing vermeld. Is er misschien nog iets van deze inscriptie te lezen?
De vier koppen van de montageschroeven aan de andere zijde van de verrekijker behoren rood te zijn geschilderd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door ammo »

@ asjemenou De vier koppen van de montageschroeven aan de andere zijde van de verrekijker behoren rood te zijn geschilderd

Sinds wanneer?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door asjemenou »

Vermeld ik een onwaarheid? De meeste exemplaren die ik heb gezien van de Britse 6 x 30 No.2 MKIII binocular hadden aan de voorzijde 4 montageschroeven waarvan de schroefkoppen rood waren geverfd, https://www.army-store24.de/Taylor-Hobs ... -6x30-1943 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:Vermeld ik een onwaarheid? De meeste exemplaren die ik heb gezien van de Britse 6 x 30 No.2 MKIII binocular hadden aan de voorzijde 4 montageschroeven waarvan de schroefkoppen rood waren geverfd, https://www.army-store24.de/Taylor-Hobs ... -6x30-1943 .
Nee in dit geval niet, het zijn alleen geen montage schroeven. ik had ze zo niet gezien.

The Mark III pattern also had four ports, closed with round-head machine screws that provided for nitrogen filing. This kept thr optics fog-froof and also provide a way to dry out the internal parts if the binoculars ,
were immersed in water.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door asjemenou »

Ik dacht dat de rode schroeven montageschroeven waren maar dat is dus niet zo.
Als ik het dus goed begrijp dan zijn de rode schroeven een afdichting van vulgaten welke bedoeld zijn om de verrekijker te kunnen vullen met stikstof. Dit om condensvorming in de verrekijker te voorkomen. Kom je dit systeem alleen in de Britse verrekijkers tegen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door Erik »

Gebruikt tot in begin jaren negentig en vervangen door de 6 x 42.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Verrekijker overgroot opa

Bericht door earlymb »

Afgezien van de riem van de tas (die makkelijk te vinden is) is het een originele set.
Plaats reactie