Eerste model kaartentas NVA

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Eerste model kaartentas NVA

Bericht door laurens jan »

Beste (NVA) verzamelaars,

Vandaag kwam ik tijdens een ronde langs een aantal antiekwinkels een stuk of vier kaartentassen tegen.
Eén van deze kaartentassen trok direct mijn aandacht omdat het van eenzelfde leer was als de Makarov pistoolholster echter kan ik het exacte model nergens op internet terugvinden.

Concreet is het een kaartentas naar het model meldenkartentasche M1935 met een leren buitenkant als een makarov pistoolholster met de datering 1959. Mijn vraag is of dit soort tassen überhaupt zo door de NVA gebruikt werden en of het misschien een oud model of het eerste model kaartentas van de NVA kan zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Eerste model kaartentas NVA

Bericht door asjemenou »

Kaartentassen waren zeker bij de NVA, Volkspolizei in gebruik. Als jij overeenkomsten ziet tussen de bewuste kaartentas en een NVA Makarov pistooltas dan is de kans zeker aanwezig dat beiden in de DDR geproduceerd zijn. Let bij het vergelijken ook eens op de drukkers en het stiksel.
Ook is er nog een mogelijkheid dat de kaartentas in de vroege DDR is vervaardigd voor het Sovjet leger. Dit werd veel gedaan in de vroege DDR. Dit alles onder het mom van oorlogsherstelbetalingen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie