Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BramMeijer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2019, 13:07

Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door BramMeijer »

Goedemiddag, zou iemand mij meer informatie kunnen verschaffen over dit item?
Kan er zelf niet zoveel over vinden, de oorkondes die ik kan vinden op het web zijn allemaal anders. Of is dit gewoon een nep oorkonde, de handtekeningen en het gebruikte papier lijken echt.
Mvg Bram Meijer
20190619_125255.jpg
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (as) op 19 jun 2019, 19:03 door Erik

Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door jelmer04 »

Ik ga ervan uit dat het een fake is...
1. De handtekening wijst op een imitatie van de handtekening van Adolf Hitler, daarbij is de kvk 2e klasse meer dan ongeveer 3 miljoen keer uitgegeven dus zou het heel onwerkelijk zijn.
Quansem Ilep ( Always First )
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door Amstelwijck »

@jelmer04
Afgaand op de handtekeningen van zowel A.H. als die van Otto Meissner (stafchef van de rijkspresident), zou ik niet direct oordelen als zijnde "fake". Heel veel van deze voorbedrukte besitzzeugnisse waren voorzien van deze facsimile handtekeningen. In feite gewoon een stempel/kopie van het origineel. Ik heb een redelijk aantal verschillende oorkonden binnen mijn verzameling en op de meeste zijn deze wel te vinden. Over de oorkonde in kwestie kan ik wat betreft de originaliteit weinig zeggen. Zoiets moet je zien, ruiken en voelen en natuurlijk wel enige kennis van zaken hebben. Persoonlijk zou ik me niet direct zorgen maken. Het gaat hier om een besitzzeugnis voor een KVK 2 klasse ohne schwerter. Zonder zwaarden dus, en als zodanig civiel uitgereikt. Met zwaarden werd aan militairen uitgereikt en hier stond meestal een stempel en/of handtekening op van de commandant. Misschien even afwachten op eventuele andere reacties. Er is zat kennis aanwezig hier op het forum. Hopelijk kun je hier wat mee BramMeijer.

groet.
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door jelmer04 »

Amstelwijck schreef:@jelmer04
Afgaand op de handtekeningen van zowel A.H. als die van Otto Meissner (stafchef van de rijkspresident), zou ik niet direct oordelen als zijnde "fake". Heel veel van deze voorbedrukte besitzzeugnisse waren voorzien van deze facsimile handtekeningen. In feite gewoon een stempel/kopie van het origineel. Ik heb een redelijk aantal verschillende oorkonden binnen mijn verzameling en op de meeste zijn deze wel te vinden. Over de oorkonde in kwestie kan ik wat betreft de originaliteit weinig zeggen. Zoiets moet je zien, ruiken en voelen en natuurlijk wel enige kennis van zaken hebben. Persoonlijk zou ik me niet direct zorgen maken. Het gaat hier om een besitzzeugnis voor een KVK 2 klasse ohne schwerter. Zonder zwaarden dus, en als zodanig civiel uitgereikt. Met zwaarden werd aan militairen uitgereikt en hier stond meestal een stempel en/of handtekening op van de commandant. Misschien even afwachten op eventuele andere reacties. Er is zat kennis aanwezig hier op het forum. Hopelijk kun je hier wat mee BramMeijer.

groet.
Dan heb ik me verkeken denk ik :lol:
Ik ging ervan uit dat het praktisch onmogelijk dat het een originele AH handtekening zou kunnen zijn, maar het is inderdaad logisch dat het een kopie is voor een medaille die toch wel ongeveer een miljoen keer is uitgereikt.
Sorry mijn fout :)
Quansem Ilep ( Always First )
BramMeijer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2019, 13:07

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door BramMeijer »

Dank jullie beiden voor jullie antwoorden, ik heb alweer wat meer geleerd! Maar ik kan me niet voorstellen als dat ik het document zie en voel, dat ze indruk van de stempel in het papier nagemaakt zouden hebben. Zeker niet nu het inderdaad om een civiele uitreiking gaat.
Maar mochten er nog meer mensen zijn die hier hun kennis hierover willen delen, zeer graag! Ik wil het liefst zoveel mogelijk te weten komen.
Groeten, Bram
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door CollectorWo2 »

Uv lamp erop?
BramMeijer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2019, 13:07

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door BramMeijer »

Wat zou je kunnen zien met een uv lamp?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door CollectorWo2 »

Of hij licht of niet oplicht in het donker.
BramMeijer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2019, 13:07

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door BramMeijer »

Goedenavond, ik heb de UV lamp test gedaan. Het document licht niet op. Mvg Bram Meijer
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door davy »

Ziet er gewoon een goede uit.
Alle KvK II zonder zwaarden die ik al gezien heb hebben de handtekening van Hitler en Meissner. Niet echt getekend, maar met een autopen.
Deze zijn ook in A4 formaat ipv de A5 formaten van de meeste militaire oorkondes.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door CollectorWo2 »

Dan is het goed :)
BramMeijer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2019, 13:07

Re: Oorkonde kriegsverdienstkreuz

Bericht door BramMeijer »

Dank jullie voor de aangeleverde informatie. Groeten, Bram
Plaats reactie