Mauser model 98?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
xoolio
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2019, 22:07

Mauser model 98?

Bericht door xoolio »

Hallo allen,

Dit is mijn eerste post hier omdat ik geen verzamelaar ben maar wel iets heb waarbij ik jullie hulp nodig heb.
Mijn opa heeft tijdens WO2 in het verzet gezeten en hierbij ook wapens afhandig gemaakt van de Duitser. Na de oorlog heeft hij een deel hiervan aan zijn kinderen gegeven. Onder andere aan mijn vader maar die wilde er vanaf dus heb ik het nu in mijn bezit. Ik ben er heel erg blij mee want ik vind het verhaal er achter zo mooi en ben zo trots op mijn opa. Nu wil ik echter weten wat voor wapen het is.

Ik denk dat het wel zeker een Mauser model 98 is alleen is er iets gedaan met de loop en grendel van het wapen. Ik heb heel veel gezocht op het internet maar kan er niet achter komen wat het nu is. Enige wat misschien in de buurt komt is een trainer wapen en misschien met het einde van de oorlog in zicht dat ze die ook in het gevecht gingen gebruiken?

Foto's zeggen meer dan duizend woorden dus bij deze en ik hoop dat jullie hier iets van weten.
Bijlagen
DSC00131.JPG
DSC00129.JPG
DSC00128.JPG
DSC00125.JPG
DSC00122.JPG
DSC00120.JPG
DSC00117.JPG
Laatst gewijzigd door xoolio op 15 dec 2019, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mauser model 98?

Bericht door Jan m »

Niet handig om op internet te posten. Valt onder de wwm. Officieel mag je deze niet bezitten. Wel een top stuk.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mauser model 98?

Bericht door luc »

Altijd dat gelul van u mag dat niet hebben en het is op vergunning enz...….. :bonk:
Gewoon die persoon helpen, is hij niet in orde is dat zijn probleem.
My 2 cent.


Uw k98 heeft een insteekloop van 6mm (.22). En ik kan u verzekeren, enorm zeldzaam.
Dit werd gebruikt om te oefenen.
Googel hier maar eens op.
22 LR Conversion for Mauser k98.
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Mauser model 98?

Bericht door Jan m »

Je hebt zeker gelijk, maar het zou jammer zijn als hij het op deze manier kwijtraakt.
xoolio
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2019, 22:07

Re: Mauser model 98?

Bericht door xoolio »

Hoi Jan en Luc. Ik ben op de hoogte van de WWM en snap ook de bezorgdheid! Dit is een erfstuk en was benieuwd wat voor wapen het exact is.

Leuk om te horen dat het een uniek wapen is Luc! Maakt het verhaal nog mooier! Ik wil dit stuk zo lang mogelijk in de familie houden als dat lukt.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor denk hulp!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser model 98?

Bericht door Erik »

luc schreef:Altijd dat gelul van u mag dat niet ....

Dit is niet de soort taal die we graag zien op dit forum.
Natuurlijk mag je het met iemand oneens zijn, graag zelfs indien onderbouwd met argumenten. Maar niet met dit vocabulair.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie