Ontspanning in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
charly
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2003, 11:24
Locatie: België

Ontspanning in WO2

Bericht door charly »

Ik moet voor school een documentatie maken over "ontspanning in de tweede wereldoorlog." Wat hadden de mensen als ontspanning, en wat boden de duitsers als ontspanning aan. Zoveel precies mogelijk aub. Alle antwoorden zijn welkom, zelfs al is het maar 1 zin. Ook eventuele links naar andere sites zijn welkom.
Dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

De ontspanning van wie zoek je? Er is een topic van lapijntje over muziek in concentratiekampen. Voor de Duiters wat dat een soort van ontspanning. Er waren ook optredens in kampen.
In Nederland was het voor joden verboden om aan ontspanningsactiviteiten deel te nemen. Zij hadden dus hun eigen activiteiten. In het Achterhuis van Anne Frank staat hoe dat ging. Bijvoorbeeld in huiskamers.
Of zoek je voorbeelden van ontspanning voor 'gewone Nederlanders'?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
charly
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2003, 11:24
Locatie: België

Bericht door charly »

ja over de nederlanders/belgen in de WO2.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik weet dat er in Duitsland heel veel aan ontsapnning werd gedaan. Dat werd door Goebbels de ultieme propaganda gevonden. Zolang mensen maar niet zelf nadachten was het goed!

Nederlanders leefden volgens mij meer in spanning volgens mij, maar dat terzijde. Heeft je eigen zoektocht al iets opgeleverd?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
charly
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2003, 11:24
Locatie: België

Bericht door charly »

Het is echt moeilijk om over dit onderwerp iets te weten te komen.. Ik heb een uur op het internet zitten zoeken, en niets gevonden. Wel over de ontspanning in de VS maar daar heb ik niets aan. het moet over België of Nederland gaan. Ik zal het aan overlevenden moeten vragen. in mijn directe omgeving ken ik niemand. Zal jullie zeker laten weten hoe het loopt, en als ik antwoorden heb, zal ik ze ook hier posten.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Er werd veel op straat gespeeld, ook om als uitkijk te dienen voor bijvoorbeeld illegale radiostations.
Als de Duitse peilwagens in de straten verschenen dan gingen de kinderen op straat snel een vooraf afgesproken spel doen.
De uitkijk in een van de huizen wisten dan dat de Duitsers eraan kwamen.
Vervolgens werd de uitzending gestopt.

Op deze manier kregen de Duitsers nooit de kans om de precieze uitzendlokatie uit te peilen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb misschien iets gevonden... iets over muziek als ontspanning in wo2. Weet alleen niet of het bruikbaar voor je is...

http://home.planetinternet.be/~sintlod8 ... unst_4.htm

Ik vond ook dit en dat geeft meteen de moeilijkheid van je zoekopdracht aan:

Jaren '30, '40, '50
Door de crisisjaren, de Tweede Wereldoorlog en de opbouwjaren konden mensen nauwelijks op vakantie. Hard werken, zuinig leven, investeren in de toekomst en sober leven was het credo. Vakantie hoorde niet daarbij, zeker niet op het platteland. Mensen die wel op vakantie gingen, deden dat met de eigen zuil. Een katholiek of protestants 'reisje langs de Rijn' in Duitsland, Nederland of België.


Bron: http://www.rnw.nl
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Als ik me niet vergis was er ook film in de WO II. Dat was ook een manier van de Duitsers om hun propaganda te verspreiden: voordat de film begon draaiden ze een filmpje waarin ze hun eigen superioriteit aanprijsden, dit in tegenstelling tot de 'Untermenschen' plaatsten, en dergelijke...
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Van wat ik heb gehoord zouden de meeste recreatie middelen voor gewone burgers (Bioscopen en dat soort dingen) voornamelijk gebruikt worden door Duitse soldaten. Mede door de avondklok was een avondje uit er meestal niet bij. Ik meen dat de meeste cafe's overdag wel gewoon open waren, dus ik denk dat daar het grootste deel van het 'uitgaansleven' plaats vond.

Bovendien hadden de mensen door alle regels die de Duitsers hen oplegden genoeg andere dingen aan hun hoofd.

Ik zal nog eens navraag doen bij mijn oma, en zal ook op internet kijken. Je hoort binnenkort waarschijnlijk meer.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie