geschiedenis vinden over oudoom bij de waffen-ss

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
krommeklep
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2020, 14:48

geschiedenis vinden over oudoom bij de waffen-ss

Bericht door krommeklep »

Hoi,

Ik heb sinds 2 weken de brieven van het rode kruis m.b.t. het overlijden van mijn oudoom aan het oostfront. Ik wist dat deze er waren maar mijn opa praatte er nooit over. graag zou ik nu willen uitzoeken wanneer hij zich heeft aangemeld en wanneer hij vertrokken is naar het oostfront. zijn daar archieven van of personen die me hier mee kunnen helpen?

als er eventueel after action rapporten zouden zijn van SS panzergrenadier brigade 4 "nederland" zou dat helemaal mooi zijn dan zou ik een complete follow up kunnen maken. hij is vermist geraak op 28 juli 1944 in narva (tannebergstelling). daarna is hij waarschijnlijk krijgsgevangen genomen of direct gesneuveld. in de brief staat in ieder geval dat hij krijgsgevangenen is geworden en in 45-46 zou zijn overleden in een sovjet kamp maar dat wisten de russen ook niet te vertellen. (dagtekening brief rode kruis 28-5-1979).

alvast bedankt,

gr
Verplaatst van Algemene vragen naar Persoonlijk op 14 mar 2020, 14:03 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: geschiedenis vinden over oudoom bij de waffen-ss

Bericht door asjemenou »

Hallo Krommeklep,

Welkom op het forum. Je topic heb ik verplaatst naar de rubriek Persoonlijk.

Regelmatig krijgen wij op het forum reacties van mensen die op zoek zijn naar informatie over een familielid die gedurende de oorlog in Duitse dienst is geweest.
Je hebt een brief van het Rode Kruis met de dagtekening van 28-05-1979. Kan ik hieruit concluderen dat je grootvader ook al eens navraag heeft gedaan bij het Rode Kruis omtrent zijn broer?
Je zou opnieuw een onderzoek bij het Rode Kruis kunnen instellen. Misschien is er met de jaren toch iets meer bekend geworden omtrent je oudoom. Zo'n onderzoek vergt overigens wel veel geduld. Het is hierbij wel belangrijk dat je de exacte persoonsgegevens hebt van je oudoom. Dus zijn volledige naam, geboortedatum en -plaats etc. Misschien staan deze gegevens wel ergens vermeld in de brieven van het Rode Kruis die je hebt geërfd.
Het oorlogsarchief van het Rode Kruis bevind zich tegenwoordig in het Nationaal Archief; https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... rode-kruis .
Omdat je oudoom in het Duitse leger heeft gediend kun je je ook nog wenden tot het Bundesarchiv; https://www.bundesarchiv.de/DE/Content/ ... -wast.html .
Dit archief bewaard alle persoonsgegevens van Wehrmachtpersoneel. Voorheen was dit de Deutschen Dienststelle (WASt).
Er wordt aangenomen dat je oudoom is overleden in 1945-46 in een krijgsgevangenenkamp in de Sovjet-Unie (Rusland). Over het lot van Duitse krijgsgevangenen in de voormalige Sovjet-Unie bestaat veel onduidelijkheid.
Het kan ook zijn dat hij begraven ligt op een Duitse militaire begraafplaats in Rusland. Je zou eens kunnen zoeken op de naam van je oudoom op de website van de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge (Duitse oorlogsgravenstichting); https://kriegsgraeberstaetten.volksbund.de/karte .
Misschien kan de website over Nederlanders in de Waffen-SS je ook nog verder helpen; http://www.waffen-ss.nl/zoekdienst.php .

Veel van onze forumleden zijn geïnteresseerd in het onderzoeken van de geschiedenis van WOII militairen. Misschien zou je je bevindingen omtrent je oudoom met onze forumleden willen delen.
In ieder geval succes met je onderzoek.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
krommeklep
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2020, 14:48

Re: geschiedenis vinden over oudoom bij de waffen-ss

Bericht door krommeklep »

hallo,

Bedankt voor alle informatie. Ik heb inderdaad al een aanvraag gedaan bij het nationaal archief en daar werd verteld dat de wachttijd 4-6 maanden is. Maar op de brieven van het rode kruis stond gelukkig alles op en dat (destijds) mocht worden aangenomen dat hij overleden was.

Het zou kunnen dat hij navraag heeft gedaan naar zijn broer. Ik heb naar overlevering gehoord dat ze pas in 79 bericht hebben gekregen.

Ik ga dadelijk aan de slag met de andere links die u mij gestuurd heeft met een beetje geluk vind ik daar wat. bedankt daarvoor.

Als ik alles zover compleet heb ben ik wel mijn bevindingen delen maar dat kan wel even duren ben ik bang.

mvgr yordie
Plaats reactie