Amerikaanse divisies in Limburg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Amerikaanse divisies in Limburg

Bericht door Darryl »

Ik heb een klein vraagie.

Horn werd bevrijd door de Britse 51 HD divisie. Toen deze wegtrokken kwamen er Amerikaanen voor in de plaats. Nu is mijn vraag van welke divisie waren deze "Yanks".
Ik heb al aan veel mensen deze vraag gestelt maar niemand schijnt het antwoord echt te weten :? .

mzzl :P
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Kom zondag middag tussen 1 en 5 even naar het Leudal museum in Haelen en vraag naar mij. Alle experts die je wenst over Limburg zijn daar en dan kun je meteen mijn collectie bekijken :)

Entree is slechts 1 euro.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Overigens is dan ook interessant om na te vragen, welke regimenten uit de 51ste Highland Division Horn hebben bevrijd.

Een aanraden is het boek " van oever tot oever " over de oorlog tussen het kanaal en de maas. Waar wij dus tussen wonen. Kost 18 euro en gaat over de inval, luchtoorlog ( incl alle crashes ) , verzet en bevrijding. Met veel foto's en ooggetuigen verslagen.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Oke Roel ik zal kijken of ik een gaatje in mijn overvolle agenda kan vinden. Weet jij misschien waar ik dat boek kan kopen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Daar in het museum alleen :) Een gedeelte uit de collectie van Niels (forumlid) is daar ook te zien. Zeker even komen dus :D
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Op http://www.abebooks.fr/ kun je het boek "van oever tot oever" (auteur: VAN PEEL, E. ) kan je hier bestellen voor 16 €
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Laat Roel die jongen nou toch lekker naar zijn tentoonstelling lokken :P
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Roel,is dat museum in Haelen daar een groot museum? (Met een grote collectie etc)? Misschiens tot ik ook eens kom kijken,woon er toch niet zo ver van af(Zuid Limburg :wink:).
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

verellen schreef:Op http://www.abebooks.fr/ kun je het boek "van oever tot oever" (auteur: VAN PEEL, E. ) kan je hier bestellen voor 16 €
Dat is het boek helemaal niet :D
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

robin.h schreef:Roel,is dat museum in Haelen daar een groot museum? (Met een grote collectie etc)? Misschiens tot ik ook eens kom kijken,woon er toch niet zo ver van af(Zuid Limburg :wink:).
Wat noem je groot, de collectie's komen van plaatselijke verzamelaars. Enkele exclusiefe nsb stukken, wapens zoals sten etc. Uniformstukken en een 60 tal pamfletten van de grootste pamfletten verzamelaar van Nederland Hans Moonen. Exclusieve veteranen items etc etc
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Aha dus ik wordt hier gelokt :evil:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

haha klinkt zeker interessant Roel! Had nog nooit van het museum gehoord..
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik ga zondag wel ff naar een Nederlandse ss-er maar als ik optijd terug ben kom ik zeker even langs :!:

mzzl :P
Darryl
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik ga zondag wel ff naar een Nederlandse ss-er maar als ik optijd terug ben kom ik zeker even langs :!:

mzzl :P
Darryl
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie