Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Nou Erik daar ben ik het niet mee eens. De rechter toetst het jaartal aan de wet en kan moeilijk af wijken hiervan. Heb je voorbeelden van de door jou genoemde gevallen?
Niet specifiek van het jaartal 1 jan 1945, zoals ik al eerder opmerkte.
Wel is er bekend dat bijvoorbeeld dóórproducties van wapens gezien worden als zijnde het betreffende wapen van vóór de datum. Het geweer de Beaumont 11mm is een zwartkruitwapen wat beschouwd te zijn van vóór 1870 maar de productie is vaak aanwijsbaar van ná 1870. Kortom, er schijnt wel eens wat licht door de deur.
Daarmee is een wapen wat na de datum gemaakt is niet automatisch legaal. Dát maakt een rechter uit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door Ratlook »

Erik schreef: Niet specifiek van het jaartal 1 jan 1945, zoals ik al eerder opmerkte.
Wel is er bekend dat bijvoorbeeld dóórproducties van wapens gezien worden als zijnde het betreffende wapen van vóór de datum. Het geweer de Beaumont 11mm is een zwartkruitwapen wat beschouwd te zijn van vóór 1870 maar de productie is vaak aanwijsbaar van ná 1870. Kortom, er schijnt wel eens wat licht door de deur.
Daarmee is een wapen wat na de datum gemaakt is niet automatisch legaal. Dát maakt een rechter uit.
Dat bedoel ik eigenlijk ook een beetje met mijn "gevoel" van het zal in mijn geval

best wel meevallen...

In elke grote gemeentes lopen hele jonge "mafioosjes " rond met van allerlei soorten wapens

[ ook hele echte !!! ]dan zullen ze zich toch echt niet druk maken om dit :wink:

---
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door racefiets »

Voor de beaumont geldt ook gewoon 1 januari 1945. Ontworpen en bestemd voor zwartkruit.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Info Over Dit Seinpistool Gevraagd...

Bericht door racefiets »

Er bestaan zelfs replica zwartkruit voorlaadrevolvers die voor die datum gemaakt zijn en daardoor gewoon vrijgesteld.
Plaats reactie