Vervelende Bots hier op het Forum ??

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Ratlook »

---
Buiten mijn nickname [ Ratlook ] staan er wel heel erg veel rare " bedrijven " ingelogd op deze

site die , volgens mij, afkomstig zijn uit China etc etc.

Dit zijn een soort zoekmachines en "in de gaten houders " :roll:

Is de beheerder hiervan op de hoogte of moeten jullie de boel eens goed beveiligen ??

"""Geregistreerde gebruikers: Ahrefs, AspiegelBot, Bing, BLEXBot, Majestic-12, ProosBot, Ratlook, Semrush, UptimeRobot"""

---
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Joep »

Is me ook opgevallen inderdaad.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Proos »

Wat is er mis met ProosBot O-)

Kort gezegd zijn de robots die in de lijst staan bij ons bekend. Anders stonden ze niet in de lijst, maar waren het anonieme gasten geweest. Ik voeg bij voorkeur bots toe, omdat ze anders per bezoekje een sessie-ID innemen, wat we niet handig vinden.

De bots in de lijst zijn niet echt schadelijk, maar hebben we wel getemporiseerd, zie het beleid:

robots.txt

Dat is de lijst die door de robots wordt uitgelezen. Geen van de bots in de lijst is echt kwaadaardig. We hebben er wel kwaadaardige gehad, daarvan zijn de IP-ranges uit China geblokkeerd.

Was er een specifieke bot waar je last van hebt?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Ratlook »

---
Ik persoonlijk heb er [ volgens mij?? ] nog geen last van, maar ik zit op heel

erg veel forums en deze ben ik nog nooit ergens tegengekomen !!

De meeste zijn volgens mij aan Huawei [ schrijf ik het goed ?? ] gelieerd.

Aan jullie om bijna zeker te weten of ze wel of geen last kunnen :roll:

---
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Proos »

Ik denk dat je op de meeste fora niet ziet dat de bots er zijn, terwijl ze er wel zijn. Ik monitor bots in het anonieme verkeer en ze worden dan geblokkeerd indien ze kwalijk zijn, doen ze geen kwaad - dan worden ze toegevoegd aan de lijst zodat we beter sessiemanagement hebben op die bots, maar ook het gedrag beter volgbaar maken. Zo zijn een aantal bots die in mijn ogen weinig opleveren en wel flink internetverkeer genereerden beperkt tot 1 verzoek per zoveel seconden. Dat kun je in de eerder genoemde robots.txt bijv. zien. De meeste bots die robots.txt honoreren zijn overigens "nette" bots.

De Chinese bots die echt kwalijk zijn moet je met het handje opsporen en blokkeren, die identificeren zich ook niet als bot. En die zul je dus niet in het lijstje tegenkomen. Die staan bij "en xx gasten". Ik denk dat ze daar op de meeste fora staan. Ik tref er wel eens aan en in het verleden zijn er al wel eens een paar geblokkeerd.

Mocht er twijfel zijn over een specifieke bot, bijvoorbeeld "ProosBot" *) dan hoor ik het wel.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Vervelende Bots hier op het Forum ??

Bericht door Ratlook »

---
Ik ga er maar van uit dat jij de boel goed in de gaten houd :wink:

Juist die "ProosBot" kan ik niets over vinden :?:

---
Plaats reactie