De MvO periode

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

De MvO periode

Bericht door Kievit »

Ik wil graag eens wat foto's laten zien van mijn opstellingen Nederlandse landmacht van net na wo2 tot einde jaren '50, de 'MvO periode'.

Dit tijdperk laat een interessante ontwikkeling zien van uniformen en uitrusting. Hopelijk zijn er nog meer verzamelaars die hierin ook geïnteresseerd zijn en wellicht eigen foto's van opstellingen hebben en ze willen delen.

Suggesties en verbeteringen zijn ook altijd welkom! Er is nog veel te leren over deze periode.

Ik geef graag een aftrap met deze foto's van een Nederlandse dienstplichtige uit 1946 met een wo2 Canadese battledress en helm, Engelse/Canadese wo2 uitrusting. Op zijn borst heeft hij nog een speldje van de BS. De man waarvan het jasje en baret was is naar Indie gegaan in '46.
NL45_REME_BD.jpg
En een foto van de mouw: Nederlandse REME, wat vlak daarna RIMI genoemd werd.
NL45_REME_BD_mouw.jpg
Hierna zal ik nog een paar foto's plaatsen van opstellingen tot einde jaren '50.
Laatst gewijzigd door Kievit op 04 mei 2020, 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Deze opstelling toont uitrusting zoals in Indie 45-50. Een Amerikaans wo2 'panterpak' en M1 helm, een Engelse regencape en verder allerlei Britse uitrusting. De mk2 helm was gangbaarder voor de landmacht. M1 helmen zie je bij de mariniers.
NL_indie4550.jpg
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Hieronder, weer terug in Nederland, het werkpak zoals bijvoorbeeld in 1952 gedragen. Voor mijn opstelling helaas nog zonder de broek (nog niet gevonden). De Amerikaanse type plopperpet, met een leeuwtje erop gespeld. De koppel is al een Nederlandse met de gaatjes voor het Amerikaanse systeem. Koptelefoon is voor een WS88, die denk ik al gebruikt werd in '52 maar daar ben ik niet zeker van.
NL_52_werkpak.jpg
Laatst gewijzigd door Kievit op 01 mei 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Dan een opstelling van een reserve kapitein van de landmacht rond 1956. Battle dress in Nederland gemaakt (deze op de foto in 1945 al, in het Zuiden), Nederlandse koppel, patroontasje, en een Engelse wo2 map case doorgebruikt door Nederland.
NL56_BD.jpg
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Een Nederlandse overste rond einde jaren 50 van de Generale Staf.
Het jasje is in Engeland gemaakt in 1949 en was van een voormalig commandant van de PIB tijdens de oorlog.
NL58_overste_PIB.jpg
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

En tenslotte het bekende Nederlandse M58 pak zoals dat nog decennia gedragen is met enige modificaties gaandeweg.
NL58_binnenpak.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De MvO periode

Bericht door patrickh »

Heel leuk dat MVO spul, nog betaalbaar, maar wordt ook al steeds duurder...heb je foto van het mes/bajonet?

De leeuw op de pet is dat de iets bredere versie maker Parree?
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Hallo Patrickh,
het leeuwtje heb ik er gewoon zelf opgezet. Heeft een speldje dus is verwijderbaar zonder sporen na te laten, dat is dit leeuwtje zonder fabricant stempel:
leeuwtje1.jpg
leeuwtje2.jpg
Laatst gewijzigd door Kievit op 01 mei 2020, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

En de bajonet is het bekende gevechtsmes dat ergens in de 50'er Jaren aangekocht is, en daarna nog heel lang in gebruik is geweest. Je ziet ze nog regelmatig op verkoopsites. Deze heeft al de schroefjes ipv de orginele klinknagels.
gevechtsmes.jpg
gevecchtsmes2.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De MvO periode

Bericht door patrickh »

Zou me niets verbazen als deze oorlogsaanmaak is.
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Ze lijken inderdaad veel op de Amerikaanse bajonetten uit wo2, maar de Nederlandse gevechtsmessen zijn gemaakt door Hörster na wo2. Google maar eens op M4 bayonet, dan kom je ze wel tegen. Je kunt ze herkennen aan het stempel van Hörster. Deze bajonetten hebben ook een bakeliet (denk ik) handvat, zijn dus goed te herkennen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De MvO periode

Bericht door patrickh »

Zeg dat wel ja. Goede waardevolle info!
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: De MvO periode

Bericht door Glencoe »

Ik blijf het interessant vinden, die periode waarin nog vanalles werd doorgebruikt. Ik heb in mijn verzameling ook nog een paar stukken zitten uit de 'overgangsperiode' tussen britse import en het nederlandse systeem (zoals een kaki koppel met oogjes). Misschien wordt het tijd om mijn draadje eens bij te werken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: De MvO periode

Bericht door asjemenou »

Mooie verzameling Kievit. De "groene periode" van het Nederlandse leger is inderdaad interessant om te verzamelen.
Misschien gek om te vermelden maar enkele uniformen en uitrustingsstukken die ik in je verzameling zie, daarmee heb ik als kind buiten soldaatje gespeeld. Toen waren het veel voorkomende objecten. De Nederlandse krijgsmacht was toen veel groter dan wat het nu is.
Dit kwam o.a. door de dienstplicht die toen nog bestond. Door de jaren heen is er veel van deze "groene uitrusting" verdwenen en is het een verzamelobject geworden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kievit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2018, 14:08

Re: De MvO periode

Bericht door Kievit »

Bedankt Asjemenou,
ja, over soldaatje spelen hiermee: helemaal niet zo gek hoor. Ik ben ook niet meer de jongste en liep er als kind ook mee rond. De battledresses kwamen in kratten van een kubieke meter in de dump aan. Koppel en veldfles erbij, en ik had nog een dispatch riders helm met MP erop van iemand gekregen, dat was jaren 70. Het leek een Willempie helm vond ik toen. We hadden allemaal De Langste Dag gezien op TV, en zó moest een helm zijn dachten we (als een M1 dus ;-) ), een mk2 was trouwens ook OK. Dus, binnenwerk vernield en mijn opa verfde er nog een mooie hoogglans groen overheen, vol vingerafdrukken want ik kon natuurlijk niet wachten tot de verf droog was. Oef, wat er al niet verdwenen is in die jaren. We hadden er wel veel plezier mee.
Plaats reactie