Onklare wapens veel niet juist.

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Bertus Bunker »

Ammobox schreef:Zonde dus eigenlijk worden verzamelitems op creatieve manier nog zeldzamer als ik het goed begrijp.
Ik heb diverse wapens die in die landen onklaar zijn gemaakt, en bijzondere wetten had daar geen enkel probleem mee tijdens een inspectie in ons museum. En een EU richtlijn voor het onklaar maken van een wapen is overal hetzelfde, want anders is het geen EU richtlijn :wink:
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door svdwal »

Als allen voorzien zijn van een EU document van een erkende proefbank dan zal bijzondere wetten daar ook geen probleem mee hebben. Waar ze wel een probleem mee horen te hebben zijn wapens die conform lokale richtlijnen onklaar gemaakt zijn en niet voorzien zijn van een een oud NL deco certifcaat of EU certificaat.
Die blijven illegaal.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

svdwal schreef:Als allen voorzien zijn van een EU document van een erkende proefbank dan zal bijzondere wetten daar ook geen probleem mee hebben. Waar ze wel een probleem mee horen te hebben zijn wapens die conform lokale richtlijnen onklaar gemaakt zijn en niet voorzien zijn van een een oud NL deco certifcaat of EU certificaat.
Die blijven illegaal.
Ik bedoel dit beslist niet lullig hoor, maar ben jij hier op het forum

een beetje de "moraal-ridder " of ben je toevallig een ambtenaar van de

bijzondere wetten ?? :mrgreen:


---
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door earlymb »

Wat een vreemde reactie, Sjoerd legt gewoon in een notendop uit hoe het wettelijk op dit moment zit?
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

earlymb schreef:Wat een vreemde reactie, Sjoerd legt gewoon in een notendop uit hoe het wettelijk op dit moment zit?
Het is ook meer "grappig" bedoeld hoor :wink:

---
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Bertus Bunker »

Ratlook schreef:
svdwal schreef:Als allen voorzien zijn van een EU document van een erkende proefbank dan zal bijzondere wetten daar ook geen probleem mee hebben. Waar ze wel een probleem mee horen te hebben zijn wapens die conform lokale richtlijnen onklaar gemaakt zijn en niet voorzien zijn van een een oud NL deco certifcaat of EU certificaat.
Die blijven illegaal.
Ik bedoel dit beslist niet lullig hoor, maar ben jij hier op het forum

een beetje de "moraal-ridder " of ben je toevallig een ambtenaar van de

bijzondere wetten ?? :mrgreen:


---
Onklare grendelgeweren en seinpistolen van voor 1945, van voor de EU richtlijnen blijven gewoon legaal in Nederland, ook zonder certificaat.

Een citaat van bijzondere wetten die ik per mail kreeg " onklaar gemaakte grendelgeweren zijn formeel geen wapen meer, maar omdat er nog dreiging van kan uitgaan mogen ze enkel in een gepaste omgeving worden getoond " einde citaat.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door svdwal »

Ratlook schreef:
Ik bedoel dit beslist niet lullig hoor, maar ben jij hier op het forum

een beetje de "moraal-ridder " of ben je toevallig een ambtenaar van de

bijzondere wetten ?? :mrgreen:

---
Waarom de term Moraalridder als iemand de wetgeving probeert uit te leggen?
Staat los van mijn mening hierover, maar we moeten het ermee doen.

Ik ben noch moraal-ridder noch ambtenaar van bijzondere wetten, laten we het erop houden dat ik zeer ruim ervaringsdeskundige ben en veel last ondervindt van mensen die de wet niet zo serieus nemen.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

---
@ Sjoerd...

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik bedoel eigenlijk dat je niet altijd

helemaal "binnen de lijntjes hoeft te kleuren"

Dat maakt je nog niet tot een "slecht" mens.

Regeltjes zijn er soms ook om tegenaan te schurken :mrgreen:

---
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door svdwal »

Er zijn onderwerpen waar je serieus mee moet omgaan en gewoon binnen de lijntjes moet blijven.
Wat veel mensen in deze hobby niet lijken te beseffen is dat door dergelijk gedrag de regels steeds strenger worden. Wij vinden het allemaal wel meevallen, hij is tenslotte toch onklaar en doet het niet meer.
Echter, in Nederland is de algehele tendens nogal anti geweld en wapens. Zo worden we opgevoed.
Met andere woorden, wapens zijn eng en gevaarlijk en daar maakt de overheid gebruik van om wapens in te perken. Goed voor wat betreft de veiligheid in de samenleving, minder fijn voor ons als verzamelaars.

Wees verstandig met wat je doet en houdt je aan de wapenwet, zijn de persoonlijke consequenties het waard als je gepakt wordt met een illegaal wapen?

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door earlymb »

Bertus Bunker schreef: Onklare grendelgeweren en seinpistolen van voor 1945, van voor de EU richtlijnen blijven gewoon legaal in Nederland, ook zonder certificaat.

Een citaat van bijzondere wetten die ik per mail kreeg " onklaar gemaakte grendelgeweren zijn formeel geen wapen meer, maar omdat er nog dreiging van kan uitgaan mogen ze enkel in een gepaste omgeving worden getoond " einde citaat.
NEDERLANDS onklare grendelgeweren en seinpistolen van voor 1945, van voor de EU richtlijnen blijven gewoon legaal in Nederland, ook zonder certificaat. Maar dat geldt dus niet voor pre-EU Belgisch, Duits, Brits etc. onklaar; die zijn in NL nog steeds niet toegestaan, tenzij deze standaarden door de EU als gelijkwaardig aan die van de Richtlijn worden verklaard. De mail van BW is dus wat slordig in dat opzicht en had iets specifieker gemoeten.
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet afwachten wat ze ervan gaan vinden in Apeldoorn daar is het 'wapen :shock: ' inmiddels. In Apeldoorn is een nieuw bureau waar nu voor het eerst wapen worden onklaar gemaakt. Daarna hoor ik wat ermee gaat gebeuren.
Mocht ik het terugkrijgen dan gaat het retour vorige eigenaar dit heb ik al met hem geregeld.
Voor mij is eigenlijk nu al het verzamelen voor wapens voorbij een start als dit is voldoende.
Laatst gewijzigd door Ammobox op 08 jul 2020, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ratlook »

Ammobox schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet afwachten wat ze ervan gaan vinden in Apeldoorn daar is het 'wapen' inmiddels. In Apeldoorn is een nieuw bureau waar nu voor het eerst wapen worden onklaar gemaakt. Daarna hoor ik wat ermee gaat gebeuren.
Mocht ik het terugkrijgen dan gaat het retour vorige eigenaar dit heb ik al met hem geregeld.
Voor mij is eigenlijk nu al het verzamelen voor wapens voorbij een start als dit is voldoende.
Jij laat je ook snel ontmoedigen :roll:

Als je hem terug krijgt is het toch goed??

---
Gebruikersavatar
Ammobox
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020, 00:05

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Ammobox »

Inderdaad de kans is aanwezig dat ik hem terugkrijg.
Maar voor mij is het nu al niet leuk meer ben drie keer op bureau geweest, heb een hele chathistorie met de vorige eigenaar achter de rug, twee brieven ontvangen, en een telefoongesprek met een hoofdagent.
Tevens is het nog niet afgelopen.
Gelukkig ben ik er wel met de vorige eigenaar uitgekomen kwa geld.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door Bertus Bunker »

earlymb schreef:
Bertus Bunker schreef: Onklare grendelgeweren en seinpistolen van voor 1945, van voor de EU richtlijnen blijven gewoon legaal in Nederland, ook zonder certificaat.

Een citaat van bijzondere wetten die ik per mail kreeg " onklaar gemaakte grendelgeweren zijn formeel geen wapen meer, maar omdat er nog dreiging van kan uitgaan mogen ze enkel in een gepaste omgeving worden getoond " einde citaat.
NEDERLANDS onklare grendelgeweren en seinpistolen van voor 1945, van voor de EU richtlijnen blijven gewoon legaal in Nederland, ook zonder certificaat. Maar dat geldt dus niet voor pre-EU Belgisch, Duits, Brits etc. onklaar; die zijn in NL nog steeds niet toegestaan, tenzij deze standaarden door de EU als gelijkwaardig aan die van de Richtlijn worden verklaard. De mail van BW is dus wat slordig in dat opzicht en had iets specifieker gemoeten.
Het is zoals het is, ik heb me in ieder geval aan de wet gehouden zoals BW het heeft uitgelegd :yes:
JustAGuy1250
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2019, 13:51

Re: Onklare wapens veel niet juist.

Bericht door JustAGuy1250 »

beetje belachelijk.

Heb er zelf ook 2 met brits EU certificaat, en staat altijd een EU-AT stempel op (soms wel HEEL erg klein en weggedoken, dus ff goed zoeken maar staat er altijd op).
Betreft een AK en een SKS, beide hebben losse afsluiters, magazijnen en trekkers en zijn zelfs deels demonteerbaar maar hoe dan ook, ze zijn EU onklaar en dus LEGAAL !!

Politie verzint wel eens vaker wat verhaaltjes hier en daar om proberen wapens in te nemen, hoor je maar al te vaak in de Nederlandse verzamelaars groepen...
Plaats reactie