Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Hee, waarom dat dan, vindt het zeer leuk.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Erik »

Solenoid schreef: 19 aug 2020, 20:11 Vandaag besloten hiermee te stoppen omdat ik het gevoel heb niet op dit forum thuis te horen. Bedankt voor de support en aandacht en je kunt verder kijken op de site www.legerhelmen.nl
Jammer dat je hier niet meer publiceert! Ik weet zeker dat je een trouwe schare fans hebt hier!
De site 'legerhelmen' is je eigen site? Zo ja, veel plezier en succes en we blijven je volgen! En voor vragen e.d., of om je mening even te 'spiegelen', kun je altijd hier terecht!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Hallo allemaal, er is mij van verschillende kanten gevraagd of ik af en toe nog eens een helmpje op het forum wil plaatsen. Bij deze dan en ik heb er een vraag over. Wat weet ik over de helm: Deze tankhelm is gemaakt als een noodoplossing om bevoorradingsproblemen met de CVC-helm voor Amerikaanse troepen in West-Duitsland op te lossen. De productie werd uitbesteed aan Duitse bedrijven, het ontwerp is een gemoderniseerde versie van de M1938-helm. In dit geval van "Maury & Co. Offenbach". Er zijn twee versies, een aluminium schaal- en een kunstofversie. Terwijl de aluminium kleine ventilatieopeningen heeft zoals Duitse WW2-helmen (zoutpotje), lijkt de kunststof helm een beetje meer op de Amerikaanse M38. De oorkleppen zijn aangepast aan de latere headsets. Die helmen werden kort gebruikt door de Bundeswehr, maar nooit op grote schaal geadopteerd. Ze werden ook gebruikt door de BGS. Hij werd ook gebruikt door het Nederlandse leger onder de aanduiding M64. De Nederlandse helmen zijn gekocht in Duitsland en zijn identiek. De maataanduiding wijst op het gebruik door het US leger, nummer 7. Deze aluminium helm valt op door de ronde gaten in plaats van de zoutpotjesgaten die je meestal ziet. Dan mijn vraag: Op intersnert zie je ze bijna alleen met grote ronde gaten. Dit is een aluminium helm en in Spanje gekocht. Deze zou dus grotere gaten moeten hebben. Wie weet er meer van?
Bijlagen
IMG_5749.JPG
IMG_5754.JPG
IMG_5759.JPG
IMG_5761.JPG
IMG_5762.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Fujn je weet te zien! Heb helaas geen antwoord op je vraag.
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Pak88 »

mooie verzameling hoor, mijn favoriete is ook die ddr helm. vanwege zijn kenmerkende vorm....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door asjemenou »

Deze tankhelm ken ik onder de aanduiding "helm, gevechtswagenbemanning M-1964". Zoals je al vermeldt, vervaardigd in Duitsland.
De maataanduiding size 7 doet wel sterk vermoeden dat deze tankhelm is vervaardigd voor US tankers in Europa. Voor wat de ventilatiegaten betreft, misschien is dit een vroege (of late) versie. Zie ook; http://combathelmets.blogspot.com/2008/ ... r-era.html en https://www.warrelics.eu/forum/helmets/ ... et-527113/.
Op de binnenzijde van één wangstukken staat een inscriptie gekrast. Net als op de achterste flap van het binnenwerk. Wat staat er vermeld?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Bedankt voor de link. Hij lijkt hetzelfde maar in detail is hij toch weer anders. Bijvoorbeeld minder stiksel aan de buitenkant en de gaten blijven kleiner. Hij is zeker voor de Amerikanen bedoelt lijkt het. Helaas zijn de teksten voor mij onleesbaar. Verder geen stempels of andere zaken. Opmerkelijk is ook dat hij uit Spanje komt. Op foto's in de tweede link staan de "zoutpotje" gaten.

aanvulling: Zie net dat ik zelf ook een M64 uit Nederland heb. Hij is vrijwel gelijk op de gaten na dan.
Bijlagen
IMG_4913.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Ik heb nog even geïnformeerd bij iemand die al meer dan veertig jaar in de miltariahandel zit maar ook hij heeft dit model nog nooit gezien met deze gaten erin. Wordt dus steeds spannender. Wie geeft het verlossende antwoord?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door asjemenou »

De M64 tankhelm (voorzien van 6x7 ventilatiegaatjes) op je website is in ieder geval bij de Nederlandse cavalerie in gebruik geweest. Hij is voorzien van een goedkeuringsstempel van een NL IntHrstCie.
Voor de andere M64 helm, je zou eens navraag kunnen doen bij het Militär Historisches Museum in Dresden; https://www.mhmbw.de .
Volgens hun website zijn ze momenteel dicht, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn ze weer bereikbaar na 1 december a.s.

Dat je de helm van iemand uit Spanje hebt gekocht vind ik niet zo vreemd. Internet maakt de wereld klein. Aan- en verkopen gaan over de gehele wereld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Ga ik doen, bedankt.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Mailtjes zijn gestuurd, ook naar Denemarken maar daar zijn ze wat minder vlot met antwoorden dan we hier gewend zijn. In de tussentijd kan ik dan ook nog een andere leuke helm laten zien. Vaak wordt gedacht dat de Wehrmachthelmen niet meer gedragen werden na 1945. Dat klopt niet helemaal. In 1951 was het noodzakelijk om weer een Duitse legermacht op te richten. Dat mocht eigenlijk niet dus werden ze maar Bundesgrenzschutz genoemd. Dat is even kort door de bocht om het verhaal kort te houden. Die politiemacht werd aanvankelijk uitgerust met oude Wehrmacht helmen. Die waren snel op dus moesten er nieuwe gemaakt worden. In de 1953 kwam de M53.Ze zijn snel te herkennen door het ontbreken van de splitpennen die de voering vasthouden. Deze heeft nog wel een ventilatiegat, die verviel wat later ook. Deze is gestempeld met L+S (Linnemann-Schnetzer).
Bijlagen
IMG_5735.JPG
IMG_5739.JPG
IMG_5741.JPG
IMG_5742.JPG
IMG_5744.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Hoe zit het binnenwerk vast?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Erik »

Leuke kennis Solenoid, dat wist ik niet! Blijft nog even de vraag van Patrick... ;-)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Jim »

Solenoid schreef: 23 nov 2020, 23:25 Dat mocht eigenlijk niet dus werden ze maar Bundesgrenzschutz genoemd. Dat is even kort door de bocht om het verhaal kort te houden. Die politiemacht werd aanvankelijk uitgerust met oude Wehrmacht helmen. Die waren snel op dus moesten er nieuwe gemaakt worden. In de 1953 kwam de M53.Ze zijn snel te herkennen door het ontbreken van de splitpennen die de voering vasthouden. Deze heeft nog wel een ventilatiegat, die verviel wat later ook. Deze is gestempeld met L+S (Linnemann-Schnetzer).
Er was nog een andere reden om de Bundesgrenzschutz in oude Wehrmacht stijl uit te rusten. Deze stonden aan de grens met de DDR waar aan de andere kant ook Russen stonden. Om verkeerde indruk te voorkomen dat de gehele grens vol zou staan met Amerikanen, Duitsers in Amerikaanse stijl uniform, besloot men Duitsers in de oude Duitse stijl uit te rusten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Jim »

Solenoid schreef: 18 nov 2020, 16:35 Dit is een aluminium helm en in Spanje gekocht. Deze zou dus grotere gaten moeten hebben. Wie weet er meer van?
Het is speculeren van mijn kant. Mogelijk dat deze Spaans gebruikt is. De Spanjaarden hebben na de oorlog jaren 50 -60 van de Amerikanen tanks gekocht. Dus mogelijk dat ze ook uitrusting als tankhelmen hebben gebruikt / aangeschaft.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie