Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Opgeheven account 10573

Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Ik dacht zo: misschien zijn er mensen die het leuk vinden om te zien welke helmen bij de verzameling zijn gekomen. Ik verzamel dus helmen met het accent op 1914 tot zo rond 1980. Meestal stalen maar ook kunststof of aluminium helmen. Liefst met een relatie tot het gebruik in het leger of aanpalende organisaties en vooral betaalbaar en liever goedkoop. Ben absoluut geen kenner en haal de meeste informatie gewoon van het internet. Ik start met een gele helm uit Duitsland van rond 1960, de typenaam is geloof ik M60 1A1. Meer info op de site en als je iets weet dat ik niet weet dan hoor ik dat graag.
Bijlagen
IMG_5271.JPG
IMG_5275.jpg
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Vandaag een tussendoortje. Niet echt een legerhelm maar wel interessant. Een Poolse brandweerhelm. Type heb ik nog niet kunnen vinden, Zou Wz31 kunnen zijn. Wel leuk om te zien dat het model van de Adrian, die afgeleid was van een brandweerhelm, weer terugkomt als brandweerhelm. Wel van een stevig soort plastic. Dat dan weer wel. Meeste Poolse helmen die ik heb zijn nogal degelijk gemaakt en zwaar.
Bijlagen
IMG_5278.JPG
IMG_5284.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Het is altijd weer spannend als er een busje voor je deur stopt. Komt er altijd wel weer een mooi pakje uit. Deze keer uit België. Sinds het nieuwe boek over Nederlandse helmen ben ik de tel wat kwijt geraakt maar het zou zomaar een M27 kunnen zijn die door de PTT is doorgebruikt.
Bijlagen
IMG_5289.JPG
IMG_5300.JPG
IMG_5298.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Uit het verre België kwam deze helm binnengevlogen. Duitse M60 1A1. In de jaren vijftig van de vorige eeuw wilde het Duitse leger een nieuwe helm. Terug naar de M35 werd als niet smaakvol gezien en dus kwam er een op de M1 lijkend model. Maar wel zonder losse liner. Liner is een plastic schaal waar alles op gemonteerd werd. Zit met een centrale moer bovenop vast. Zijn een aantal variaties op te vinden.
Bijlagen
IMG_5314.JPG
IMG_5310.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Mooi, man!
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Bijzonder helmpje met een bekend model uit de DDR. In gebruik als brandweerhelm in de jaren vijftig. Mooie hamerslagverf over de kunststof schaal.
Bijlagen
IMG_5034.JPG
IMG_5038.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Weer een pareltje gevonden. Zwitserse M18 met doorlopende liner van voor 1940. Gladde uitvoering en blauw/grijs. Waarschijnlijk van de luchtmacht. Hij was ook in gebruik bij de politie en brandweer maar dan staat er een P of F in. Hier staat een A met nummer. A is een maataanduiding. Je hebt ook B voor zover ik weet.
Bijlagen
IMG_5325.JPG
IMG_5317.JPG
IMG_5318.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Vandaag kwam er een veelgezochte helm binnen die ik vond in de krochten van het internet. Meestal onbetaalbaar. Hij wordt de Sohlberg helm genoemd en is gemaakt in Rusland maar dan ook weer niet. Hij komt uit Finland maar dat was toen nog onderdeel van het Russische rijk. Meer info staat gewoon op het net. Meer foto's op de site.
Bijlagen
IMG_5329.JPG
IMG_5334.JPG
IMG_5338.JPG
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Kugelblitz »

Aparte helmen, komen er in rap tempo bij! Die DDR helm is dus van kunststof? Zou je door de hamerslag-afwerking inderdaad niet zeggen. Wel een stevig ding verder?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Kugelblitz schreef: 23 jul 2020, 21:58 Aparte helmen, komen er in rap tempo bij! Die DDR helm is dus van kunststof? Zou je door de hamerslag-afwerking inderdaad niet zeggen. Wel een stevig ding verder?
Ja, door de rand er omheen is het toch een stevige helm met een mooie liner. Wel opvallend dat ze teruggrepen naar dit model terwijl het leger een paar jaar later met een ander model werd uitgerust.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Uit de tientjeshoek van Marktplaats kwam dit schattige aluminium helmpje. Netjes gemaakt met een duidelijk Nederlandse voering of liner. Mij niets over bekend dus de kenners kunnen hier weer wat kennis delen. Lijkt mij een veiligheidshelm ergens in Nederland gemaakt en ik gok op de jaren vijftig.
Bijlagen
IMG_5353.JPG
IMG_5357.JPG
IMG_5362.JPG
IMG_5360.JPG
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

Was hem zomaar vergeten. Een voor mij onbekende Zwitser. Brandweerhelm,dat wel. Voering lijkt Duits maar de kinriem is duidelijk Zwitsers. Om maar niet te spreken over het kruis voor op.
Bijlagen
IMG_5349.JPG
IMG_5343.JPG
IMG_5345.JPG
IMG_5350.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

En tevens een vd lelijkste helmen heb ik altijd gevonden.
Opgeheven account 10573

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door Opgeheven account 10573 »

patrickh schreef: 29 jul 2020, 11:48 En tevens een vd lelijkste helmen heb ik altijd gevonden.
Nou, dat valt toch wel mee? Ik heb dat met de Brodie, vind ik helemaal niks, omgekeerde soepkom. De Zwitserse M18 blijft voor mij de mooiste en dat is dan ook de reden dat ik ging verzamelen.
Bijlagen
IMG_4638.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten legerhelmen.nl

Bericht door patrickh »

Zo zie je maar, smaken verschillen :wink:
Plaats reactie