Help, onbekende ongemarkeerde k98 bajonet alleen stempel rug lemmet

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Norry
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 apr 2020, 13:09

Help, onbekende ongemarkeerde k98 bajonet alleen stempel rug lemmet

Bericht door Norry »

Beste mede verzamelaars en geïnteresseerden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb onlangs een bajonet gekocht maar ik kan niet terug vinden voor welk land of onderdeel het gemaakt is.

Onderstaande tekst heb ik gevonden over een soortgelijke bajonet.
Het grote verschil is dat er op mijn bajonet in plaats van een "o" een "l"staat.
Het nummer op de tang komt overeen met het nummer op de haltestift.
De grepen zijn ook iets dikker dan de standaard grepen met vuurplaat.
Geen enkele WaA stempel.
Heb een foto met het verschil toegevoegd.

Bajonet voor gebruik op de 8 mm. Mauser Standard-Modell en M1944 Short Rifles.
(Knife Bayonet Standard-Modell German without Guard) Dit type is een Duitse M1884 / 98 model III bajonet, dezelfde als die werd gebruikt door de Wehrmacht.
Dit exemplaar is gemaakt zonder vuurplaat en met blank metaal. Het is volledig ongemarkeerd, behalve een enkele stempel "o" op de rug van het lemmet. Men vermoedt dat de stempel-o Ostmark (Oost-grensgebied) vertegenwoordigt, bedacht door Duitse propaganda om Oostenrijk te hernoemen naar aanleiding van de Duitse Anschluss (annexatie) van 1938, wat een mogelijke fabricage daar suggereert. Deze ongemarkeerde maar duidelijk Duitse exportbajonetten, geproduceerd in strijd met het Verdrag van Versailles, worden soms "sneak bayonets" genoemd.
De schede is in een oorspronkelijke stijl en identiek aan de Duitse M1884 / 98 model III.
Deze bajonetten worden vaak ten onrechte de M1943 of M1944 genoemd.

Bajonetten uit een legercontract, zoals de WUK- of EF Hörster-bajonetten, sinds 1927, moesten worden gemarkeerd met Maker en het bouwjaar. Sinds 1934 gebruiken ze de S-code. Dit codesysteem werd ingevoerd om de geheime herbewapening van de Duitse Reichswehr te verbergen.

Bajonetten voor autoriteitscontracten hebben vaak - tot 1945 - zogenaamde "commerciële markeringen" of geen markeringen, dus dit is geen fenomeen uit de vroege jaren 1930.

Deze exportbajonet is zeldzaam en gemaakt voor Spanje.
Onder de grepen, op de tang, vind je een WaA253-stempel. typisch voor export naar Spanje.

Persoonlijke noot: WaA253 stempel is gezet van 1937 t/m 1940.
De Spaanse burgeroorlog was van 17 juli 1936 tot 1april 1939.

En de reden voor export is hoogstwaarschijnlijk de Guerra Civil Española (Spaanse Burgeroorlog). Als militaire hulp aan de nationalisten die bijna onmiddellijke hulp kregen van Duitsland. Met de rechtvleugelige adelaar WaA253 Waffenamt denk ik dat het een goede 'fit' is voor de midden tot latere periode van de oorlog.

De vraag waarom er een WaA253-stempel op staat is eenvoudig te beantwoorden. Net als het Portugal-contract liet het Spaanse leger het wapengoedkeuringsbewijs door inspecteurs van de WaA uitvoeren, omdat deze inspecteurs de ervaring en kennis hebben om te oordelen of de bajonet voldeed aan de standaard. Het was dus niet nodig om een eigen Spaanse of Portugese groep naar Solingen te sturen of het in eigen land te keuren.
Bijlagen
IMG_0446 (2).JPG
IMG_0445 (2).JPG
IMG_0441 (2).JPG
IMG_0444 (2).JPG
IMG_0443 (2).JPG
IMG_0440 (2).JPG
IMG_0433 (2).JPG
IMG_0435 (2).JPG
IMG_0439 (2).JPG
IMG_0430 (2).JPG
Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
Verplaatst van Algemene vragen naar Verificatie & taxatie (as) op 22 aug 2020, 22:48 door asjemenou

Plaats reactie