Duitse sanitater helm echt of nep?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Noelv
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2020, 16:21

Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Noelv »

Beste allen,

Heb de bijgevoegde helm in de kast staan maar twijfel nog steeds of dit een goede repro is of mogelijk toch echt. Mogelijk dat jullie me wijzer kunnen maken? Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en indien het een repro is waarom.
Bijlagen
20200914_184548.jpg
20200914_184611.jpg
20200914_184626.jpg
20200914_184637.jpg
20200914_184745.jpg
20200914_184710.jpg
20200914_184729.jpg
20200914_184649.jpg
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schwerpunkt »

Zo namaak als iets. Repro binnenwerk en decals. Verkeerde verfkleur binnenin.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door LDO »

De white wash is niet eens beroerd gedaan, in mijn bescheiden optiek.

Maar als ik met 0 helmenkennis hier naar gekeken had, dan waren de bellen gaan rinkelen bij het feit dat de camo laag behoorlijk gesleten is terwijl de adelaar decal heel zorgvuldig niet meegeverfd is en ongeveer 100% intact. Dat is onmogelijk.
Misschien zijn de decals wel na de white wash toegevoegd.

Sanitäterhelmen zijn opmerkelijk goed vertegenwoordigd bij restauratieprojecten valt me op.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schwerpunkt »

LDO schreef: 15 sep 2020, 13:00 De white wash is niet eens beroerd gedaan, in mijn bescheiden optiek.

Maar als ik met 0 helmenkennis hier naar gekeken had, dan waren de bellen gaan rinkelen bij het feit dat de camo laag behoorlijk gesleten is terwijl de adelaar decal heel zorgvuldig niet meegeverfd is en ongeveer 100% intact. Dat is onmogelijk.
Misschien zijn de decals wel na de white wash toegevoegd.

Sanitäterhelmen zijn opmerkelijk goed vertegenwoordigd bij restauratieprojecten valt me op.
De eerste bel zou de tricolor moeten zijn op een M40. Rondgeverfde intacte decals kunnen wel degelijk dus dat mag geen bel doen rinkelen.
Witte verf is redelijk gemakkelijk te verouderen vandaar dat het er vaak goed uit ziet , dat maakt deze helmen ook zo moeilijk te verzamelen en er worden ook op authentieke helmen zo een fake rood kruis met witte verf aangebracht en dan wordt het echt moeilijk.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door CollectorWo2 »

Nieuwe verf gloeit toch op met black light?
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schwerpunkt »

thunderbird schreef: 15 sep 2020, 18:31 Nieuwe verf gloeit toch op met black light?
Heb je dit getest ? Ik heb het nog nooit gehoord.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Erik »

thunderbird schreef: 15 sep 2020, 18:31 Nieuwe verf gloeit toch op met black light?
Als er kunststoffen in verwerkt zijn, wel. Black light geeft UVA-licht af waardoor katoen maar ook fluoricerende verf (beetje afhankelijk van welke fluoriden erin zitten) oplichten. Als die fluoriden ook in nieuwe verf zitten, heb je gelijk! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Noelv
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2020, 16:21

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Noelv »

Bedankt voor de reacties. Mijn vermoedens worden hiermee nog eens bevestigd dat het een reprohelm is. De whitewash was in mijn optiek al te gelijk gesleten over de hele helm heen en de decals zijn praktisch onbeschadigd. Dan gaan de bellen al rinkelen. Heb deze helm samen met nog 2 andere van iemand overgenomen voor weinig omdat die stopte met de verzameling. Omdat ik goed bevriend ben heb ik wat zaken overgenomen waarbij die al sterke twijfels had over de echtheid van de helmen. Van de andere 2 weet ik ook zo goed als zeker dat het repro's zijn maar daar zal ik ook nog een paar foto's van maken en hier plaatsen.
Noelv
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2020, 16:21

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Noelv »

Bij deze nog een paar foto's van de andere 2 helmen
Bijlagen
20200916_184314.jpg
20200916_184342.jpg
20200916_184353.jpg
20200916_184448.jpg
20200916_184541.jpg
20200916_184245.jpg
20200916_184300.jpg
20200916_184503.jpg
20200916_184514.jpg
20200916_184533.jpg
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schwerpunkt »

De 2 andere zijn ook niet goed. Hetzelfde verhaal als de eerste.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door LDO »

Schwerpunkt schreef: 15 sep 2020, 17:45
De eerste bel zou de tricolor moeten zijn op een M40. Rondgeverfde intacte decals kunnen wel degelijk dus dat mag geen bel doen rinkelen.
Witte verf is redelijk gemakkelijk te verouderen vandaar dat het er vaak goed uit ziet , dat maakt deze helmen ook zo moeilijk te verzamelen en er worden ook op authentieke helmen zo een fake rood kruis met witte verf aangebracht en dan wordt het echt moeilijk.
Tricolor op een M40 is inderdaad alle rode vlaggen omhoog, daar keek ik niet eens naar. :bonk:
Rondgeverfde decals zie je idd genoeg, maar de onbeschadigde kwaliteit van deze adelaar decal in vergelijking met de slijtage van de whitewash bedoelde ik, die is niet in overeenstemming. Ik heb niet veel helmen waar ook een goede decal op zit, maar de exemplaren die ik heb, daar is de slijtage van de lak redelijk in overeenstemming met de slijtage van de decal.
thunderbird schreef: 15 sep 2020, 18:31 Nieuwe verf gloeit toch op met black light?
UV tests met verf moet je echt niet zomaar conclusies aan hangen. Daar kan je alleen maar gebruik van maken als je een database bouwt met onomstotelijk bewezen orginele helmen (etc) en gaat testen hoe ze reageren onder UV. Verf en decals zijn namelijk altijd synthetisch geweest, dus de regel dat moderne, stoffen repro's vaak oplichten en originele ambachtelijke stoffen veel minder gaat bij helmen niet op.

Mijn ervaring met goede helmen is dat UV licht er op dood slaat en dat de decals een zachte paarse gloed afgeven is getest op een hand vol goede helmen en een paar goede decals. Maar ik heb repro decals gezien die ook zacht gloeiden en ook repro decals die echt fel oplichtten. Dus aan de hand van een UV test een helm origineel verklaren is onverstandig.

UV is voor papier en de veel stoffen artikelen een fijn hulpmiddel, maar verre van waterdicht.
Je kunt het pas goed gebruiken als je weet hoe een origineel van iets reageert en dat vergelijkt met een zelfde exemplaar dat aan onderzoek onderhevig is. En wetenschappelijk rammelt het dan nog aan alle kanten. :lol:
Voor een vlugge check van papieren items (zoals postzegels), stoffen insignes en materialen geeft het een aardige indruk. Als het fel reageert ga je er uit voorzorg aan voorbij. Reageert het niet, dan ga je wat beter kijken. Maar geen positieve conclusies meteen!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door CollectorWo2 »

Okeej weer wat geleerd!:D
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schwerpunkt »

LDO schreef: 18 sep 2020, 11:23
Schwerpunkt schreef: 15 sep 2020, 17:45
De eerste bel zou de tricolor moeten zijn op een M40. Rondgeverfde intacte decals kunnen wel degelijk dus dat mag geen bel doen rinkelen.
Witte verf is redelijk gemakkelijk te verouderen vandaar dat het er vaak goed uit ziet , dat maakt deze helmen ook zo moeilijk te verzamelen en er worden ook op authentieke helmen zo een fake rood kruis met witte verf aangebracht en dan wordt het echt moeilijk.
Tricolor op een M40 is inderdaad alle rode vlaggen omhoog, daar keek ik niet eens naar. :bonk:
Rondgeverfde decals zie je idd genoeg, maar de onbeschadigde kwaliteit van deze adelaar decal in vergelijking met de slijtage van de whitewash bedoelde ik, die is niet in overeenstemming. Ik heb niet veel helmen waar ook een goede decal op zit, maar de exemplaren die ik heb, daar is de slijtage van de lak redelijk in overeenstemming met de slijtage van de decal.
thunderbird schreef: 15 sep 2020, 18:31 Nieuwe verf gloeit toch op met black light?
UV tests met verf moet je echt niet zomaar conclusies aan hangen. Daar kan je alleen maar gebruik van maken als je een database bouwt met onomstotelijk bewezen orginele helmen (etc) en gaat testen hoe ze reageren onder UV. Verf en decals zijn namelijk altijd synthetisch geweest, dus de regel dat moderne, stoffen repro's vaak oplichten en originele ambachtelijke stoffen veel minder gaat bij helmen niet op.

Mijn ervaring met goede helmen is dat UV licht er op dood slaat en dat de decals een zachte paarse gloed afgeven is getest op een hand vol goede helmen en een paar goede decals. Maar ik heb repro decals gezien die ook zacht gloeiden en ook repro decals die echt fel oplichtten. Dus aan de hand van een UV test een helm origineel verklaren is onverstandig.

UV is voor papier en de veel stoffen artikelen een fijn hulpmiddel, maar verre van waterdicht.
Je kunt het pas goed gebruiken als je weet hoe een origineel van iets reageert en dat vergelijkt met een zelfde exemplaar dat aan onderzoek onderhevig is. En wetenschappelijk rammelt het dan nog aan alle kanten. :lol:
Voor een vlugge check van papieren items (zoals postzegels), stoffen insignes en materialen geeft het een aardige indruk. Als het fel reageert ga je er uit voorzorg aan voorbij. Reageert het niet, dan ga je wat beter kijken. Maar geen positieve conclusies meteen!
Volledig eens met het UV verhaal. Ik heb er vroeger ook mee geexperimenteerd bij decals maar ik gebruik het niet meer. Het is typisch menselijk dat we zoeken naar iets dat ons kan zeggen of iets goed of slecht is zonder dat we kennis moeten hebben maar helaas het bestaat niet.
Kennis opdoen is het enige wat je kan doen om fakes van goede helmen te onderscheiden.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door Schillie »

Ik heb 3 stuks m42 helmen, al meer dan 20-30 jaar en deze zijn goed (bekeken door een kenner).

Het zijn er 1 zonder decals (Heer?), 1 Luftwaffe met alleen adelaar en een KM met alleen adelaar. Ik heb er toen 40- 60 gulden voor betaald; dat waren nog eens tijden. Op het Waterlooplein heb ik ze in de jaren 70 nog we zien liggen; ik had ze toen allemaal moeten kopen.

En ik ben er nu heel blij mee want ik zou geen Duitse helm meer willen/durven kopen want daarvoor het ik er onvoldoende verstand van. Eigenlijk triest dat er zo veel mee wordt geklooid.
Bijlagen
P1200155.JPG
P1140054.JPG
P1140047.JPG
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse sanitater helm echt of nep?

Bericht door CollectorWo2 »

Onderste lijkt me ook wehrmacht,vergeeld door ouderdom?
Plaats reactie