Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
LHeesakkers
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 mei 2020, 18:11
Ontvangen: 1 keer

Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door LHeesakkers »

Hallo allemaal!

Ik heb vandaag een magazijn gevonden van een Sturmgewehr, alleen zoals te verwachten zit er erg veel roest op. Zie hierbij de foto's.
Wat is de beste manier om dit zo goed mogelijk schoon/roestvrij te krijgen?
Bijlagen
20201025_203016.jpg
20201025_203022.jpg
Verplaatst van Algemene vragen naar Metaaldetector & zoekervaringen op 25 okt 2020, 22:51 door asjemenou

Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door LDO »

viewtopic.php?f=75&t=44897

Lees die even door, staan interessante dingen in.

En wat ontroesten betreft moet je even zoeken door het forum. Er is al heel veel kennis gedeeld mbt dit onderwerp.
Ik ben erg fan van een goedje genaamd Bio-Ontroester. Niet echt goedkoop en er zijn vast scheikundige oplossingen die goedkoper zijn en hetzelfde doen, of zelfs beter.
Als je handig bent: elektrolyse.
Als je van chemie houdt: oxaalzuur.

Maar mbt het getoonde object: een prachtige vondst, verroest en niet bruikbaar in onze verzamelaarsogen.
Voor de wet echter een essentieel onderdeel van een verlofplichtig wapen.
LHeesakkers
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 mei 2020, 18:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door LHeesakkers »

Bedankt voor je reactie! Zijn inderdaad begonnen met het kijken naar elektrolyse.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door Pak88 »

aangezien het om erg dunwandig plaatstaal gaat, wees erop voorbereid dat er gaten kunnen verschijnen in het magazijn. dan valt het eindresultaat niet tegen.
zelf heb ik meegemaakt dat de roestkorsten het object bijeen hielden, en er bijna niks overbleef. hopelijk heb je wat geluk.
post je nog een foto na het ontroesten?
LHeesakkers
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 mei 2020, 18:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door LHeesakkers »

Hi!

We hebben het uiteindelijk met elektrolyse geprobeerd maar hebben inderdaad gemerkt dat het erg dun materiaal is. Daarom zijn we nu maar gestopt en houden we het zoals het nu is.

Als iemand nog tips heeft blijven ze uiteraard welkom!
Bijlagen
IMG-20201118-WA0002.jpg
IMG-20201118-WA0004.jpg
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door Pak88 »

waarschijnlijk heb je verstandig gehandeld, nu is ie nog heel. er zullen krimpspanningen ontstaan, waardoor hij toch nog kapot kan gaan. ikzelf heb goede ervaringen in zulke gevallen met gekookte lijnolie, het object langzaam laten drogen. en dan insmeren met de lijnolie, de gekookte lijnolie trekt in de roest. en droogt langzaam op,maar blijft ook een beetje flexibel. en houd zodoende alles bij elkaar. er zijn vast nog meer methoden, [misschien reageert er nog iemand op ] maar ik gebruikte dat vroeger, en ik heb nog steeds een duitse helm bodemvondst die zo behandeld is en nog hetzelfde gebleven in 20 jaar.
LHeesakkers
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 22 mei 2020, 18:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Magazijn sturmgewehr roest verwijderen

Bericht door LHeesakkers »

Bedankt voor je reactie. Ik ga het onthouden!
Plaats reactie