Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Latom_gamma »

Hallo,

Ik overweeg een onklaar gemaakte bolt-action geweer aan te schaffen van een webshop in Groot-Brittannië, het is onklaar gemaakt volgens de recent EU richtlijnen en voorzien van een certificaat dat het geweer onklaar is gemaakt.

Het bolt-action geweer in kwestie is een Type 24 Zhongzheng geweer die vrij zeldzaam is binnen Europa, althans ik heb zo'n type geweer nergens anders gezien binnen Europa.

Ik vroeg me af of het toegestaan is om een onklaar gemaakte wapen van GB naar Nederland te verzenden via de post? En of jullie ervaring hebben met het bestellen van onklaar gemaakte wapens vanuit de UK.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Erik »

Als het wapen volgens de EU-richtlijn onbruikbaar is gemaakt en voorzien van certificaten van de proefbank, is er niets aan de hand. Europa ziet die dingen dan namelijk niet als wapen. Het kan via de post. Zou het wel aantekenen als dat kan...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Latom_gamma »

Erik schreef: 09 nov 2020, 20:21 Als het wapen volgens de EU-richtlijn onbruikbaar is gemaakt en voorzien van certificaten van de proefbank, is er niets aan de hand. Europa ziet die dingen dan namelijk niet als wapen. Het kan via de post. Zou het wel aantekenen als dat kan...
Hallo,

Bedankt voor uw reactie. Ik had het even aan de Douane gevraagd en zei zeiden dat het niet is toegestaan om een (gedeactiveerde) wapen vanuit het buitenland te bestellen, omdat het voor hen als wapen word gezien, dus ik vind het nogal verwarrend dat het niet toegestaan is om een onklaar gemaakte wapen dat volgens de EU-richtlijnen onbruikbaar is gemaakt van een webshop binnen de EU aan te schaffen terwijl het niet als wapen word gezien volgens de EU en NL maar toch als wapen word gezien door de Douane.

Ik wil gewoon niet met het papierwerk en een potentieel proces-verbaal over mijn hoofd geslingerd krijgen voor iets wat weliswaar toegestaan is. Als de Douane mijn bestelling selectief controleert.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door asjemenou »

Ik vind de wetgeving m.b.t. de gedeactiveerde wapens maar onduidelijk. EU onklaar is toch EU onklaar en Nederland maakt toch deel uit van de EU? Zo'n onklaar wapen wordt tevens met een geldig EU certificaat geleverd. Het antwoord van de douane lijkt mij eerder een gevalletje ontmoedigingsbeleid.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Latom_gamma »

asjemenou schreef: 10 nov 2020, 22:32 Ik vind de wetgeving m.b.t. de gedeactiveerde wapens maar onduidelijk. EU onklaar is toch EU onklaar en Nederland maakt toch deel uit van de EU? Zo'n onklaar wapen wordt tevens met een geldig EU certificaat geleverd. Het antwoord van de douane lijkt mij eerder een gevalletje ontmoedigingsbeleid.
Ja, er gelden ander soorten regels per EU-land, Nederland is er helaas (of misschien een zegen?) iets wat strenger in, hoe streng ze zijn? dat weet ik ook niet precies wat betreft het invoer van gedeactiveerde wapens over het kanaal die zonder twijfel naar Schiphol gaan of via de vrachtwagen de boot of onder het kanaal word getransporteerd. Ik maak me meer zorgen dat de Douane mijn bestelling eventueel uitvist en vernietig en dat ik een proces-verbaal over mijn hoofd geslingerd voor iets wat je in principe legaal thuis mag hebben mits een aantal voorwaarden.

Ik heb momenteel aan de Douane navraag gedaan en uitgelegd dat men deze gedeactiveerde wapens gewoon in huis mag hebben, de persoon van de Douane zij dat hij/zij dit gaat navragen. Ik heb ook wat dingen aan de store in de UK gevraagd over een aantal zaken, wat betreft de EU-certificaten en hoe ze orders verzenden die heeft nog niet terug gereageerd sinds kort.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Erik »

Dan nog: een EU onbruikbaar gemaakt wapen, vergezeld van zijn verplichte certificaten, rangeert in onze wetgeving onder artikel 18 van de Regeling Wapens & Munitie. Dus: alle handelingen m.u.v. 'dragen' zijn toegestaan: invoeren, doorvoeren, uitvoeren, voorhanden hebben, vervoeren. Vermits bureau Korpscheftaken maar op de hoogte is gebracht dat jij zo'n ding voorhanden hebt (Art. 18.3 RWM)
Het maakt voor de status van zo'n ding niet uit of-ie wel of niet uit een EU-land komt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Latom_gamma »

De Douane heeft ondertussen gereageerd om mijn vraag en dit is wat ze zeiden:
''Ingevolge artikel 18 lid 1 onder a van de regeling wet wapens en munitie (hierna RWM) is vrijstelling mogelijk voor artikel 14 lid 1 WWM (binnenbrengen), artikel 22 lid 1 WWM (vervoer) en artikel 26 lid 1 WWM (voorhanden hebben) van vuurwapens die ongeschikt (voor gebruik ongeschikt) zijn gemaakt op wijze beschreven in Bijlage I ‘Technische specificaties voor de onbruikbaarmaking van vuurwapens’ bij de Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2403 van de Commissie van 15 december 2015 tot vaststelling van gemeenschappelijke richtsnoeren betreffende normen en technieken om te waarborgen dat onbruikbaar gemaakte vuurwapens voorgoed onbruikbaar zijn (PbEU 2015, L333/62);

Dit moet aantoonbaar zijn door middel van een certificaat van een wapenhandelaar die dit uitgevoerd heeft.
Mocht het wapen onklaar gemaakt zijn voor inwerkingtreding van de uitvoeringsverordening 2015/2403, dan moet er gekeken worden naar de vorige wijze van ongeschikt maken.

Ook kan er nog een mogelijkheid zijn als het wapen voor 1945 gemaakt is, als het aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
artikel 18 lid 1 RWM
c. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met:
1º. losse kogels en zwart kruit; of
2º. patronen, uitgezonderd randvuurpatronen in het kaliber .22 en centraalvuurpatronen;
d. vuurwapens in de vorm van geweren en pistolen, niet zijnde revolvers, die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met patronen waarvan de voortdrijvende lading bestaat uit zwart kruit of alleen ontstekingsas, met uitzondering van randvuurpatronen in het kaliber .22 met een patroonlengte van meer dan 18 mm;
e. geschut dat ontworpen en bestemd is om te worden geladen met losse projectielen en zwart kruit, los of in kardoezen;

Hier wordt invulling aan gegeven in artikel 18 lid 2 RWM.

Je kunt deze informatie gebruiken om met de verkoper te bepalen of het wapen voldoet aan deze eisen, en of je het dus in Nederland mag invoeren.''
Dus ik vraag me ook af of alles dan vast moet zitten, omdat het geweer dat ik voor ogen heb nog bewegende onderdelen heeft, de bolt kan nog bewegen, de trekker kan nog bewegen en het kan gestript worden. (Je kan er nog mee droogvuren) Of heeft dit niks te maken met de nieuwe richtlijnen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Erik »

Latom_gamma schreef: 12 nov 2020, 15:29 Dus ik vraag me ook af of alles dan vast moet zitten, omdat het geweer dat ik voor ogen heb nog bewegende onderdelen heeft, de bolt kan nog bewegen, de trekker kan nog bewegen en het kan gestript worden. (Je kan er nog mee droogvuren) Of heeft dit niks te maken met de nieuwe richtlijnen.
Als jouw gedachte aankoop voorzien is van certificaten van de EU waaruit blijkt dat ze correct is onklaar gemaakt mag je dat wapen gewoon invoeren. De bewijslast is namelijk dat certificaat, dat opgesteld is door een erkende proefbank.
In het eerste jaar van de nieuwe Europese wet was het toegstaan dat bij wapens nog allerlei dingen konden bewegen. Zolang dat wapen is vergezeld van een EU certificaat is dat gewoon toegestaan.
De douane heeft hier helemaal geen rol in verder. Wel kun je, om ze gerust te stellen, vragen aan de verkoper of hij een scan van dat certificaat wil maken en die vervolgens tonen aan de douane. Aan je bewijsplicht is dan voldaan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door earlymb »

Ik denk dat het wel de bedoeling is dat het originele certificaat bij het wapen zit, dus niet dat dit apart verstuurd wordt. Je kan de verkoper natuurlijk wel vragen om een scan naar je te sturen per email, zodat je in elk geval zelf ook iets hebt.
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Re: Gedeactiveerde WO2 geweer bestellen uit Groot-Brittannië

Bericht door Latom_gamma »

Hallo,

Ik heb deze vragen even voorgelegd aan de verkoper om te zien of dat mogelijk is. Wat betreft de digitale verzending van het certificaat, maar op heden hebben ze mijn recente vragen niet beantwoord dus het is nu hopen op een antwoord.

UPDATE:

De verkoper heeft inmiddels al gereageerd en zei dat het mogelijk was om het digitaal te verzenden. Ik had nog gevraagd voor meer foto's wat betreft de serienummers en de symbolen.
Plaats reactie