Schoonmaken van relic stof ingeademt

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Schoonmaken van relic stof ingeademt

Bericht door DogTcollect »

Ik zal wel dom klinken :bonk:

Ik zat een dog tag schoon te maken met een sponsje zodat de tekst beter zichtbaar was en hierbij voelde ik dat ik iets inademde. Mijn vermoeden is dat ik corrosie gemengd met spons ( groene kant ) heb ingeademd wel in kleine hoeveelheid. Mond smaakt beetje metaalachtig de heletijd dus vroeg me af of het nou veel kwaad kan als je een kleine hoeveelheid van dat spul binnen zou krijgen. :bonk:
Bijlagen
Polish_20201205_035908721.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Schoonmaken van relic stof ingeademt

Bericht door asjemenou »

De US army dogtag die je aan het schoonmaken was, is vervaardigd van een metaallegering genaamd Monel. Monel is een legering van hoofdzakelijk nikkel en koper; https://nl.wikipedia.org/wiki/Monel .
Het koper in de legering is gaan oxideren zo te zien en dan ontstaat er kopergroen (koper-hydroxycarbonaat). Kopergroen is zeker giftig, maar gelet op de geringe hoeveelheid die je binnen zou hebben gekregen denk ik niet dat je je zorgen behoeft te maken. :wink:

Een goede tip lijkt mij dat je bij het schoonmaken van dit soort voorwerpen een stofmaskertje draagt. En na het schoonmaakwerk goed je handen wast (ook onder je vingernagels!). Of misschien nog beter, dat je tijdens het schoonmaken ook handschoentjes draagt.
Misschien is het goed om te beseffen dat men tijdens de WOII periode nog niet zo bezig was met het milieu. Dit betekent dat er loodhoudende verf werd gebruikt, zware metalen in munitie, radium (licht radioactief) op wijzerplaten e.d.

Over de US army dogtags, ken je deze website al; https://www.med-dept.com/articles/u-s-a ... -dog-tags/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
DogTcollect
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 nov 2017, 22:05
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Schoonmaken van relic stof ingeademt

Bericht door DogTcollect »

Ok top bedankt dat stelt me wat gerust. Het is inderdaad gelukkig niet zoveel geweest maar ik dacht je weet maar nooit beter voor de zekerheid checken dan misschien met iets gevaarlijks te blijven lopen. Is ook me eigen schuld ik zat met het schuur gedeelte op een droge dogtag te douwen. Had hem daarna wat nat gemaakt en toen kwam er niks meer vanaf. Ik zal voortaan handschoentjes aandoen en een mondkapje voor mijn mond tijdens het schoonmaken.

Vriendelijke groet
Dogtcollect
Plaats reactie