waarom magazijn bovenop

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

waarom magazijn bovenop

Bericht door Pak88 »

weet iemand waarom er bij sommige vooral engelse machinegeweren gekozen is voor een constructie met het magazijn bovenop?
mij lijkt dat het het zicht van de schutter belemmerd, en er kan makkelijker zand en vuil in het geweer vallen. of zijn er toch belangrijke voordelen?
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door svdwal »

NIet alleen bij Engelse wapens, maar vele vele andere wapens ook.
Hiervoor zijn enkele redenen, maar een van de belangrijkste is dat men uit het uittesten was en de ervaring leerde dat magazijnen met een grote capaciteit niet goed werkte als deze onder het wapen zaten. Dit zorgde ervoor dat je niet goed in een liggende schiethouding kom plaatsnemen.
Daarnaast had men weinig vertrouwen nog in lichte machinegeweren die door een band gevoed werden, iets wat de Duitsers bewezen hebben dat dat wel goed kan met de MG36 en MG42.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Spitfire »

svdwal schreef: 14 dec 2020, 09:00 iets wat de Duitsers bewezen hebben dat dat wel goed kan met de MG36 en MG42.
Ik kan mis zijn maar moet dat niet MG34 en MG42 zijn?

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Pak88 »

dat een onder magazijn de liggende houding belemmerd klinkt wel logisch ja.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Mike_Utrecht »

Denk ook aan:
Russisch DP28
NL gebruikte Lewis M.20
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door svdwal »

Spitfire schreef: 14 dec 2020, 11:28
Ik kan mis zijn maar moet dat niet MG34 en MG42 zijn?

Grtz.

Luc 8)
Je hebt helemaal gelijk :-)
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Erik »

Een bovengeplaatst magazijn hindert het zicht wel wat maar het richten niet. Gewoonlijk zijn de richtmiddelen links van het wapen geposteerd. Een magazijn van grote inhoud heeft als nadeel bij onderplaatsing, dat het wapen niet goed op de grond gezet kan worden. En je wilt je wapen zo laag mogelijk houden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door LDO »

Ook leuk: als ongeoefend schutter ben je geneigd een Bren etc in liggende positie met 2 handen als een geweer af te vuren. Maar de uitwerper zit dus ook onder ipv opzij! En dus is de kans dat je de gloeiende hulzen je mouw inblaast latent aanwezig. Gelukkig werd ik op tijd geinstrueerd door de eigenaar: linker arm onder de borst, rechts richten en vuren. En wat Erik zegt klopt helemaal: je richtmiddelen hangen naast het wapen. Speel Call of Duty nog eens, het Arnhem gedeelt daar komt het goed in beeld als je de Bren opraapt!
Ik mocht de Tjechische variant afvuren en natuurlijk niet volautomatisch, daar houden ze in NL niet van. Maar de zuiverheid van het wapen verrastte me. Ik heb wekwn daarna nog alleen maar bananen gegeten door dat mooie magazijn wat je er in moest hengsten...
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Pak88 »

LDO, en erik jullie ervaring met echte vuurwapens vind ik wel tof. een vuurwapen met vergunning is er bij mij nooit van gekomen, op zich jammer. als je net als in amerika je eigen schietkraam in je tuin mag hebben, zou het anders zijn gegaan, nu is het beperkt gebleven tot schieten met luchtbuksen op zolder. het aan gort schieten van oude gloeilampen, bloempotten, kopjes en schoteltjes heb ik met veel plezier gedaan. het schieten op zich heeft me altijd al aangetrokken. een echt wapen, daar begin ik niet meer mee, er zijn te veel andere zaken die geld opslokken.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door LDO »

Buks schieten zeker net zo leuk! Nou, bijna net zo leuk. De kracht van een vuurwapen is iets bijzonders. Het onderhoud, munitie persen, kennis delen met medesportschutters, ik vond het geweldig. Het geneuzel met de regelgeving die steeds merkwaardiger werd, daar was ik klaar mee. Een bon in drievoud laten tekenen in Den Haag voor een liter nitro cellulose terwijl ik vroeger alles met de plaatselijke veldwachter kon regelen, het vergde teveel van mijn schaarse tijd. Daarom heb ik mijn verlof ingeleverd. Scheelde ook veel geld op jaarbasis. Maar eerlijk is eerlijk: ik mis het wel, want enthousiast van wapens blijf je. Misschien later weer, als ik groot ben.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Erik »

Ben nog brenschutter geweest! En inderdaad wat Martin zegt: houd gerust je hand onder het wapen, dat doe je maar 1 keer in je carriere! Normaalgesproken ligt de linkerhand op de kolf, je leunt je rechterwang tegen de rug van je linkerhand. Is overgenomen bij de schiethoudingen MAG.
En pak88: onderschat het buksschieten niet! Ook dat doe ik tot op de dag van vandaag!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door LDO »

Erik schreef: 17 dec 2020, 11:59 Ben nog brenschutter geweest!
Het verbaast me en toch ook weer niet... Tot wanneer is de Bren doorgebruikt dan?
Of was dat bij de reserve troepen?
Waarom het me dan weer niet verbaast: ik keek diensttijdfoto's van iemand die eind jaren 80 marinier was en patrouille liep op? Curaçao denk ik.
Vrolijk lachende mariniers, sommige met sombrero. Wapens: Fall, Uzi, MAG en... Thompson M28.
Ik vroeg nog of die voor de foto uit het museum gehaald was maar nee, vol onderricht op gekregen zei hij.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Erik »

De mitrailleur BREN is in 1988 uit de bewapening genomen. Hij was op dat moment alleen nog in gebruik bij de territoriale eenheden w.o. Korps NatRes. Ook verdwenen rond die tijd (maar wellicht eerder) is de karabijn, het geweer M1 'Garand' en de TLV 106. Die laatste stond overigens nog opgesteld in het instructielokaal op het OCI op kazerne Kranenburg-Noord te Harderwijk in 1989!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Jim »

Erik schreef: 17 dec 2020, 15:27 De mitrailleur BREN is in 1988 uit de bewapening genomen. Ook verdwenen rond die tijd (maar wellicht eerder) is de karabijn,
Ik kan vertellen dat in 1988 mijn persoonlijk wapen de M1 karbijn was. Dat was het persoonlijk wapen van alle militairen die op de telefooncentrale werkten als centralist. ik heb er een in de bossen van Ede, Arnhem en Eibergen rondgesjouwd. De meeste oorlogsgedateerd. Ik was een langere tijd in Harskamp en daar heb ik de NatRes inderdaad met de M1 Garand zien rondsjouwen ook een latere versie van de bazooka. Op de gevechtsbaan stonden toen in bunkertjes .30 browning machine geweren op afuit, deze werden gebruikt om met scherp over de hoofden van verschillende uitverkorenen te schieten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waarom magazijn bovenop

Bericht door Erik »

De bunkertjes hebben tegenwoordig (ook alweer bijna dertig jaar) de mitrailleur MAG, als ik het mij goed herinner in de uitvoering van ingebouwde mitrailleur (in wieg) zoals de coax in de pantservoertuigen.
En laat je niet verrassen door dienstplichtige verhalen: ze schieten wel degelijk met scherp! Elke mitrailleur wordt vanuit de toren bediend, waar ook goed zicht is op de uitvoerders van de oefening. Zodra er eentje gaat staan, gaat dus niet de mitrailleur automatisch op stop maar hij wordt niet meer bediend.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie