Hulp met 2 helmen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Ales
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:34

Re: Hulp met 2 helmen

Bericht door Ales »

Goede morgen,

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ben nieuw in deze hobby.
En ik probeert zo veel mogelijk te leren.
Er zijn duidelijk twee partijen, een zegt dat het beter is om niets te doen, de andere zegt dat je het moet onderhouden.

ik vind dat beiden partijen goede argumenten hebben.
Ik doe het zo: ik laat alles zo origineel mogelijk.
Om problemen te voorkomen, ik geef aan mijn verzameling een goede plek, waar geen zon is, constante temperatuur , niet te vochtig, niet te droog.
Ik controleert regelmatig of alles er goed uitziet.
Als er iets niet meer goed uitziet dan ga ik het onderhouden.
Tot nu toe , was het alleen nodig met een leren riem van een veldfles , die heb ik ingesmeerd met een natuurlijke vet.

Nogmaals bedankt dat jullie kennis met mij willen delen.

groeten
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mooie duitse helm...

Bericht door Schwerpunkt »

Teun65 schreef: 09 mar 2021, 17:43 Mooie duitse helm. ... vaak.. te vaak lees ik dat je originele helmen niet moet aanraken. Onzin! Verzamel al 40 jaar duitse helmen. De meeste helmen die nu voorhanden zijn, zijn na de oorlog op zolder of een een schuurtje beland. De meeste zijn daar voorzien van vliegroest, grove roest en schimmel op het lederen binnenwerk dan wel uitgedroogd, al naar gelang de omstandigheden van opslag.

Een soldaat onderhoud zijn helm, de duitsers toen der tijd ook. Ze hadden geen roestbak op hun hoofd. En ook geen uitgedroogd of beschimmeld leer.

Een helm concerveren en bewaren voor later is wat anders als reviceren.

Uitgedroogd leer bevochtigen, resulteerd in nog verder uitdrogen, en ontleding. Leer behandelen met lederolie voorkomt verdere uitdroging.

Beschimmeld leer eerst behandelen tegen schimmel en na droging ook behandelen met lederolie.

Vliegroest, is de pest voor je helm, ook in droge omstandigheden gaat dat gewoon door. Niet in één dag maar in een tiental jaren kan de overgebleven verf volledig zijn.

Je dient het vliegroest te behandelen met wat olie... daarbij in acht genomen dat verf de olie opneemd, de verf is hard en broos... je hoefd niet de hele helm te behandelen. Bij voorkeur met een pad, daar waar de (bij)vrouw zich mee opmaakt. Goed droogvrijven. En de oude patina blijft

Zo blijft een helm behouden voor de toekomst, en behoud zijn waarde.

Groet...
Er dient een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen grond vondsten en bovengrondse vondsten. Mijn expertise geld voor bovengrondse vondsten. De regel voor bovengrondse vondsten is niets doen. Geen chemische produkten voor het leder , geen roest behandeling , niets. Dit is trouwens niet enkel mijn mening maar eentje die gedragen wordt WO2 helmen verzamelaars op communities zoals Wehrmacht awards en German Helmet Walhalla. En de waarde daalt wel effectief als zo een helm zichtbaar behandelt is.

Het is trouwens voldoende aangetoond dat al die binnenwerken die in de jaren 60/70 ingevet zijn er niet beter op geworden zijn en de meesten zelfs achteruit zijn gegaan dus die lapmiddelen zijn misschien goed om leder bruikbaar en soepel te houden maar niet om te conserveren. Ik heb alle soorten binnenwerken in mijn verzameling van bijna ongedragen tot kelder vondsten. Geen enkel daarvan is in 20 jaar dat ik ze bezit gedegradeerd.

Ook voor roest bij bovengrondse vondsten is de raad niks doen. Roest zet zich niet verder als je je helmen in een stabiele omgeving uitstalt.
Schimmel kan je vaak met warm water gewoon afwassen. Ik heb in 25 jaar verzamelen nog nooit schimmel in een helm gehad.

Dus laat je niks wijs maken je helm zal niet tijdens je leven tot stof vergaan.

Hieronder zie je 2 Heer camo keldervondsten (beiden zeer recent 2018/2019 bovengekomen)
Een commerciele M18 is dit jaar in Stutgart gevonden bij een huisopruiming.
En een ongedragen RLB helm leder zo soepel als iets.
Men zou mij gek verklaren als ik aan deze helmen iets zou doen.
Bijlagen
DSC06642.JPG
DSC06638.JPG
DSC07494.JPG
DSC07492.JPG
DSC02643.JPG
DSC02638.JPG
DSC02637.JPG
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie