Eerste Zoekverslag

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Eerste Zoekverslag

Bericht door N.H. »

Na mijn eerste poste (achteraf bezien onder de vekeerde topic geplaatst te hebben), wil ik jullie ook mijn eerste zoekverslag niet ontnemen. Na een middagje zoeken op mijn oude vertrouwde stekje, kwam ik O.A. deze mooie objecten tegen. Het zijn er niet veel maar geven wel mooi de loop van de oorlog weer op 1 plek. Ik heb niet lang hoeven te zoeken of 1 huls, kaliber 7,92x57 kwam de grond al uit. Een schuttersputje verder kwam ik een mooie Nederlandse huls tegen en niet veel later een scherf van een Engelse granaat-ontsteker. Het mooie van de 7,92x57 patroonhuls is, dat hij zo mooi uit de grond kwam, alsof hij gisteren is afgeschoten. De datum aan de onderkant zegt toch echt: 1940. Bij toeval was op de granaatscherf mooi in het midden het getal "117" te zien. Het was een zonnige en mooie dag en heb niet alleen genoten van de vondsten, maar ook van de zon.

Ik wil nog wel even als kanttekening plaatsen, dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ga nooit zomaar onervaren opzoek en bekijk altijd de plaatselijke APV.
Bijlagen
Nederlandse huls.
Nederlandse huls.
Britse granaatscherf met duidelijk het getal "117".
Britse granaatscherf met duidelijk het getal "117".
7,92x57 patroonhuls Februari 1940.
7,92x57 patroonhuls Februari 1940.
7,92x57 patroonhuls
7,92x57 patroonhuls
Laatst gewijzigd door N.H. op 02 mar 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Je huls is een tsjechische huls en geen K98 huls. Hetbis hetzelfde kaliber maar gebruikt in alle tschechische geweren on machinegeweren. En zo heeft die er niet uitgezien alsof die zo de fabriek verlaten heeft. Die oxidatie zat er echt niet op.
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door N.H. »

racefiets schreef: 02 mar 2021, 06:05 Je huls is een tsjechische huls en geen K98 huls. Hetbis hetzelfde kaliber maar gebruikt in alle tschechische geweren on machinegeweren. En zo heeft die er niet uitgezien alsof die zo de fabriek verlaten heeft. Die oxidatie zat er echt niet op.
Beste racefiets,

Bedankt voor de info. De huls is inderdaad Tjechische makelij namelijk van, Sellier & Bellot. Deze werden niet alleen in Tjechische wapens gebruikt. Ik ben zelf ook verfijnd sportschutter, maar ik gebruik ook niet alleen Browning kogels voor mijn Browning. Als het kaliber past, en bij de sport komt kijken of je wapen het ook lekkere munitie vind en je schotbeeld er mooier van wordt. Dat is in oorlogen minder het geval. Als het, het goede kaliber is gaat het er gewoon in.

Over het er zo uit zien is beeld spraak, dus niet letterlijk 😉. Normaal horen patroonhulzen je inderdaad tegemoet te glimmen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Kan zijn maar de soldaat heeft geen keuze in de munitie die hij uit gereikt krijgt. Ja het is hetzelfde kaliber maar dat maakt het nog geen K98 patroon, hooguit een VZ-24 patroon als je er per see een wapen aan wilt hangen.
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door N.H. »

racefiets schreef: 02 mar 2021, 10:36 Kan zijn maar de soldaat heeft geen keuze in de munitie die hij uit gereikt krijgt. Ja het is hetzelfde kaliber maar dat maakt het nog geen K98 patroon, hooguit een VZ-24 patroon als je er per see een wapen aan wilt hangen.
Daar geef ik je helemaal gelijk in, maar gebruikte de Duitsers dan ook VZ-25 aan het begin van de oorlog in Nederland?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Ja, niet het gewone leger maar de SS had een ware snoepwinkel gevonden bij de bezetting van Tsjechoslavakije. Een groot deel van de wapens en munitie is dan ook bij de SS terecht gekomen en zelfs een deel van de fabrieken zijn onder SS bewind geplaatst. Je moet niet vergeten dat de SS geen toegang had tot de reguliere leger voorraden en alles particulier aan moest schaffen. De SS was niets meer dan een particuliere organisatie tot ca1941.
Het feit dat de patroon in 1940 gemaakt is wil trouwens niet zeggen dat deze in 1940 gebruikt is. Dit kan rustig ook aan het einde van WO 2 zijn.
N.H.
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021, 20:32
Gegeven: 6 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door N.H. »

racefiets schreef: 02 mar 2021, 11:08 Ja, niet het gewone leger maar de SS had een ware snoepwinkel gevonden bij de bezetting van Tsjechoslavakije. Een groot deel van de wapens en munitie is dan ook bij de SS terecht gekomen en zelfs een deel van de fabrieken zijn onder SS bewind geplaatst. Je moet niet vergeten dat de SS geen toegang had tot de reguliere leger voorraden en alles particulier aan moest schaffen. De SS was niets meer dan een particuliere organisatie tot ca1941.
Het feit dat de patroon in 1940 gemaakt is wil trouwens niet zeggen dat deze in 1940 gebruikt is. Dit kan rustig ook aan het einde van WO 2 zijn.
Hier wist ik het fijne niet van. Hartelijk dank voor de informatie. Ik zal een correctie plaatsen in de poste. Zo zie je maar, dat je nooit te oud bent om te leren. Het verhaal van de SS zou goed kunnen kloppen met de vindplek trouwens.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Je treft toevallig een munitieverzamelaar die de 7,92x57 al meer dan 30 jaar een leuke patroon vind. 8)
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door 013 »

racefiets schreef: 02 mar 2021, 11:08 Ja, niet het gewone leger maar de SS had een ware snoepwinkel gevonden bij de bezetting van Tsjechoslavakije. Een groot deel van de wapens en munitie is dan ook bij de SS terecht gekomen en zelfs een deel van de fabrieken zijn onder SS bewind geplaatst. Je moet niet vergeten dat de SS geen toegang had tot de reguliere leger voorraden en alles particulier aan moest schaffen. De SS was niets meer dan een particuliere organisatie tot ca1941.
Het feit dat de patroon in 1940 gemaakt is wil trouwens niet zeggen dat deze in 1940 gebruikt is. Dit kan rustig ook aan het einde van WO 2 zijn.
Deze informatie is mij onlangs ook ter gehore gekomen. Mooi dat het hier nogmaals bevestigd wordt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Toevallig op facebook?😎
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door 013 »

Nee, via iemand die ik heb leren kennen via Marktplaats. Heb een aantal keer zaken met hem gedaan.

Maar FB? Welke groep/pagina is dat dan?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eerste Zoekverslag

Bericht door racefiets »

Had toevallig kort geleden ergens een antwoord op gegeven in een gelijke strekking. Welke groep dat geweest is durf ik zo niet te zeggen. Zal er eentje mbt bodemvondsten geweest zijn
Plaats reactie