Hulzen in houder gevonden.

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Goedenavond,

Mijn zoon en ik (jaja moeder van 46) zijn fanatieke magneetvissers

Na tig verkeersborden fietsen gevangen te hebben , visten wij gisteren hulzen op in een houder.

Zoon enthousiast, ik stuk minder want ben als de dood dat ze ontploffen.
Na veel zoeken kunnen wij niet echt zien waar ze wegkomen en waar ze voor gebruikt zijn.

Zouden jullie ons kunnen helpen?

Zal een aantal foto's toevoegen, zou ook graag willen weten of er niets meer mee kan gebeuren, dat mijn zoon ze veilig op zijn kamer kan uitstallen bij zijn op vis verzameling.

Namens mijn zoon en mij alvast bedankt voor jullie antwoorden.
IMG_20210303_231037.jpg
IMG20210303194439.jpg
IMG-20210302-WA0002.jpg
IMG20210302181742.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door earlymb »

Het zijn losse flodders in een clip voor het Garand M1 geweer, maar ik kan door de modder niet goed zien of ze zijn afgeschoten of niet.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door racefiets »

En ze zijn uit 1960. Zo te zien Nederlandse aanmaak bij de AI.
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties.

Losse flodders.....klinkt naar mijn idee niet zo erg, maar hee ik ben leek.

Ik was erg bang dat het oorlogsmateriaal was, wij wonen namelijk op de grens van Nederland Duitsland en vissen in een kanaal waar veel destijds veel gevochten is, wij hebben ook een kazemat naast ons huis.

Mijn zoon is het allemaal aan het schoonmaken, hoe kun je zien dat het nog niet afgeschoten is, ik zal als het schoon is nog een foto plaatsen

Groetjes Maja en Marc
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door earlymb »

Plaats eens wat foto's recht van onderen en boven?

Ook losse flodders hebben een kruitlading mits niet afgeschoten en kunnen gevaar opleveren, en vallen onder de wapenwetgeving.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door LDO »

Kort door de bocht: in de hulsbodem zit een primer / slaghoedje, het cirkeltje. Als daar een putje in zit is de kans groot dat de patroon verschoten is en waarschijnlijk (!) ongevaarlijk. Het putje wordt namelijk veroorzaakt door de slagpen van het wapen bij het afvuren.
Op de foto is dat niet te zien door vuil.
Wellicht de hele clip met patronen in een bakje zoet water liggen, dan ontzuurt de boel en blijft het mooier bewaard en komt het vuil los.
Misschien kan je dan na een paar dagen de primers beter zien. Niet schoon borstelen of bikken!

De kans is redelijk aanwezig dat deze nog goed zijn. Een verzamelaar kan best lege hulzen teruggestopt hebben in de clip en bij het opheffen van zijn verzameling dit in het water gedumpt hebben. Er was namelijk een tijd dat zelfs de lege hulzen verboden waren en dus was het eenvoudiger om het in de plomp te gooien.
Lege hulzen zijn inmiddels verzamelbaar zonder lastig verlof.
Echter, geladen losse flodders zijn verre van ongevaarlijk en kunnen brand, brandwonden, kapotte handen, oren, ogen of bekeuringen veroorzaken.
Mochten ze niet onladen zijn is een telefoontje naar de plietsie denk ik voldoende. Ze vinden het NIET leuk als je het op de balie komt leggen, wegens veiligheidsvoorschriften. Zo af en toe stapt er iemand met een gevonden granaat naar binnen en moeten ze een gebouw ontruimen.
Huls.jpg
De foto kan verwarrend werken: maar vanuit het oogpunt van een verzamelaar zonder vergunning is een goede patroon fout, en een lege huls dus goed.
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Oei oei hier schrik ik toch wel van, ik dacht dat losse flodders een beetje show was.

We hebben ze inmiddels iets schoner gekregen.
16148733851256765393309939462171.jpg
16148734966435892350912519203326.jpg
16148735379798344688520385464353.jpg
16148736475375886733909687477139.jpg
Politie bellen of niet?

Groetjes Maja en Marc
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door racefiets »

Slaghoedjes zijn niet verschoten. Gevaarzetting is echt minimaal. De kans dat ze na jaren in het water nog wat doen is heel erg klein. Maar wettelijk gezien blijft het verboden.
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Dank je wel voor je reactie racefiets, het blijft dus wapenbezit zo te lezen, wel blij te lezen dat het gevaar minimaal is, ik blijf toch panisch, mijn innerlijke springstof is vele malen groter dan die hulzen bij elkaar ben ik bang.

Dan denk ik dat het verstandig is ze morgen toch af te geven, we gaan in ieder geval de pliesie informeren, hoe jammer mijn zoon het ook vind.

Maar we gaan wel lekker gezellig door met magneetvissen, mocht er ooit weer wat bovenkomen zal ik het zeker melden hier.

Groetjes Maja en Marc.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door earlymb »

De metalen clip zelf waar ze in zaten kun je wel gewoon houden, die is mogelijk zelfs gemarkeerd aan de onderkant. Daar staan een aantal cirkels in elkaar en in het midden staat misschien een merktekentje.

Misschien leuk als achtergrond, dit is het wapen waar de clip voor is: https://en.wikipedia.org/wiki/M1_Garand

Ook het Nederlandse leger heeft de M1 Garand gebruikt, tussen 1952 en 1961.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door LDO »

Jullie hebben in ieder geval een plek gevonden waar meer kan liggen!
Dat is een pluspunt!
Maar dat het jammer is om de eerste gevonden schatten af te moeten staan is begrijpelijk.
Ik heb prachtige WO2 vondsten van magneet - en detectorvissers boven zien komen die echt nooit meer iets kunnen maar helaas is de wet daar streng in.
Het zou leuk zijn als Bijzondere Wetten op zo'n moment bevoegd was om een ontheffing te verlenen en de vondst dermate onklaar te verklaren dat het geen wapen meer is maar schroot.
Maar daar zouden juridisch zoveel haken en ogen aanzitten, dat gaan ze in de nabije toekomst nooit doen.
Een rechter is daar toe wel bevoegd, maar die rompslomp wil je niet op je hals halen voor een paar hulzen.

Zoals gezegd: de clip bewaren en misschien duiken jullie passende, onklare hulzen op.
Of is er hier een sportschutter die met een Garand schiet en wat hulsjes af wil staan.

En vergeet niet de vondsten te laten zien hier, ik vind het altijd erg leuk om te zien Wat Aarde Bewaarde (Germaansche tentoonstelling in 1942, maar dit terzijde).
Of Wat Water Bewaarde. ( Maar dat is geen Germaansche tentoonstelling.)

Wel heel leuk om dit samen te doen met zoonlief!
Ik kan me alleen maar totale ontreddering van mijn ouders herinneren als ik van een beurs kwam met een foute helm op mijn kop en een lading dure aanvullingen voor de verzameling...
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Hoi allemaal,

We zijn inmiddels bij het politiebureau geweest en moeten maandag na 15 uur terugkomen, dan zit er iemand die er meer vanaf weet.

De clip is er ondertussen af en mag Marc houden, de hulzen moeten we maandag meenemen en gaat diegene op het bureau kijken of ze inderdaad in beslag worden genomen of misschien een kleine kans bestaat dat Marc ze mag houden.

De clip hebben we zo goed als mogelijk schoongemaakt en er staat idd wat op maar kan ik niet echt ontcijferen een M en een Z ofzo.

LDO ik vind het heerlijk om samen met Marc te magneetvissen, ben alleen wel heel bang voor bommen, maar die foute helm.....zodra die omhoog komt dan is het niet zoonlief maar moederlief die hem opheeft, dat zou ik nou zo graag willen opvissen 🤣👍

Wij zijn zo enorm blij met dit forum, wat een antwoorden en kennis!!!! Top ontzettend interessant allemaal.

In de bijlage zal ik de clip plaatsen.
IMG20210305162548.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door earlymb »

Dat is MBZ, wat staat voor Mourik en Ball uit Zeist, dus Nederlandse productie van na WO2.
Marcp
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2021, 17:06

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Marcp »

Bedankt voor u reactie leuk om te weten hoe en wat over de kogels en het clipje

Groetjes van marc
Maja
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 22:12

Re: Hulzen in houder gevonden.

Bericht door Maja »

Goedenavond,

Vanavond weer een leuke vondst gedaan, geen munitie maar wel een pistool een sleutelkastje en een oude knoop🤣 en iets wat wij niet kunnen identificeren.

Zie de bijlages

Helaas de duitse helm nog steeds niet gevonden, maar we gaan door 🤗👍

Groetjes Maja en Marc.
IMG20210331205644.jpg
IMG20210331212605.jpg
IMG20210331212725.jpg
IMG20210401211518.jpg
IMG20210401211526.jpg
IMG20210401211538.jpg
Plaats reactie