Fliegerkarte

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

Ik nog iets van een piloot gekocht, de kaart is nooit gerestaureerd. Wel duidelijk gebruikt, maar in goede staat. De piloot heeft allerlei aantekeningen op de kaart aangebracht.
IMG-20210411-WA0006.jpg
IMG-20210411-WA0005.jpg
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door rik1988 »

Mooie aanwinst! Dat de kaart nog origineel is is naar mijn mening een groot pluspunt! Nu nog uitzoeken waar hij aantekeningen van gemaakt heeft..
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

hoi Rik, ja zo denk ik er ook over. origineel is beter, ik ga de kaart eens op een tafel uitvouwen. en dan de betekenis van de aantekeningen proberen achterhalen, ik denk dat er minimaal de vliegvelden op zijn aangegeven. ik ga ook eens googelen waar in de oorlog overal militaire vliegvelden waren.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Kugelblitz »

Leuke kaart, met aantekeningen erop zie je ze minder vaak. Je hebt ze ook met een speciale gele coating, waardoor ze bij weinig licht in de cockpit toch nog enigszins te lezen waren.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

bedoel je met gele coating: dat de kaart op een soort waterdicht zeildoekachtig materiaal is bevestigd? lijkt op het waterdichte tafelkleed wat veel mensen in de jaren 70 op de keukentafel hadden. zoiets zit op de achterkant van de kaart, ik had dat voorheen nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Kugelblitz »

Pak88 schreef: 18 apr 2021, 22:41 bedoel je met gele coating: dat de kaart op een soort waterdicht zeildoekachtig materiaal is bevestigd? lijkt op het waterdichte tafelkleed wat veel mensen in de jaren 70 op de keukentafel hadden. zoiets zit op de achterkant van de kaart, ik had dat voorheen nog nooit gezien.
Dat zijn ze sowieso altijd voor zover ik weet. Ik meen me te herinneren dat je ze ook in een soort fluorescerend/neon-geel hebt, waardoor de leesbaarheid extra goed is in het donker.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

goed om te weten, de duitsers noemden dat kunsthars folie [ staat er op] dat materiaal is goed gelukt, na zoveel jaren nog steeds soepel.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Kugelblitz »

Pak88 schreef: 19 apr 2021, 21:12 goed om te weten, de duitsers noemden dat kunsthars folie [ staat er op] dat materiaal is goed gelukt, na zoveel jaren nog steeds soepel.
De goede conditie van dit soort kaarten verraste mij inderdaad ook!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
DePlaagGeest
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 feb 2020, 14:23
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door DePlaagGeest »

Wauw zeer bijzonder! Hopelijk kun je de resultaten delen met ons, ben benieuwd. :)
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

ik moet er nog eens de tijd voor nemen, intussen ben ik mij gaan afvragen; wat de beste opberg methode is voor zulke kaarten, die is opgevouwen bewaard. zo laten ? of is inlijsten eigenlijk beter?
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door rik1988 »

Ik denk dat ie weinig te lijden heeft als je hem opgevouwen opbergt, zoals blijkt aan de huidige staat na 75+ jaar. Maar het is natuurlijk mooi om hem uitgevouwen uit te stallen, al dan niet ingelijst. Ik zou hem sowieso niet aan direct zonlicht blootstellen en voor mijn gevoel is inlijsten ook beter.. Ben benieuwd naar de meningen van mensen die er verstand van hebben!
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

ik heb de kaart uitgevouwen neergelegd, om de aantekeningen te bekijken. en te noteren, er staat; FT bij een spoorweg eitenheim bij ingostadt.
een B noordwesten van Hugsburg. een omgekeerde hoofdletter Tbij Dinkel scherben. FT bij Hichstetten Gronenbach Legau. een W bij Leuchtaler alpen, onder Reutte. FT bij Brichtbach Lernoos. en veel nummers op de kaart zijn omcirkeld; 458- 657- 578- 588 647- 727- 819- 743- 811- 887- 823- 869- 737- 761- 698- 812. vliegjargon is echter niet mijn sterkste punt, ik heb bij afkortingen gezocht uit de oorlog. daar is niks wat overeenkomt.
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: Fliegerkarte

Bericht door Stette »

Hey,
De omcirkelde cijfers op kaart zijn terreinhoogtes.Staan gewoon op elke basisstafkaart.
Op huidige vliegkaarten (low-air)staan bv ook de hoogtes van windmolens en hoge gebouwen( maar op huidige kaarten staat ook veel meer informatie. Vliegvelden, frequenties, verboden gebieden,..)

Vreemd is ook dat de lijnen van het coördinatenstelsel overtekend zijn. De verticale lijnen vol, de horizontale lijnen onderbroken.
Dit lijkt me niet het werk van een piloot. Geeft alleen maar meer onduidelijkheid in de lucht..

Wat de letters betekenen? Geen idee..geen mij bekende terminologie
Men zou wel verwachten dat als dezez kaart effectief gebruikt zou zijner een koers(track) op zou zijn uitgetekend.
Dit zijn lijnen van het vertrekpunt tot aankomst.
Aan de hand van die lijnen kon dan de koers berekend worden(rekening houdend met de dan heersende wind) die gevlogen diende te worden en waarop men zich orienteren.

Mij lijkt het eerder dat iemand zich heeft zitten ‘amuseren’ met deze kaart om deze wat op te leuken dan dat deze kaart effectief ooit in een cockpit is geweest...
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Fliegerkarte

Bericht door Pak88 »

die omcirkelde cijfers is nu duidelijk dan,
ik ben benieuwd wat er nog meer bovenkomt.
hetgeen waar de cijfers mee omlijnt zijn [ potlood of zoiets] is wel precies hetzelfde als waar de andere markeringen mee zijn gedaan, en ik ben er wel van overtuigt dat de kaart ergens voor is gebruikt. gezien de sporen, en staat van de kaart. de kaart is vele malen gevouwen .
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: Fliegerkarte

Bericht door Stette »

Aantekeningen waarschijnlijk gemaakt met dubbel potlood rood/blauw.
Is wat vetter van samenstelling en ideaal om op kaarten te schrijven...
Nog steeds in gebruik trouwens voor verschillende doeleinden...
Staat er eigenlijk geen legende op de kaart?
Dan waren de hoogtes toch al duideliijk.’’

Kaart kan natuurlijk ook gewoon gebruikt zijn geweest tijdens een techniekactiviteit van de plaatselijke Scouts ofzo..
Plaats reactie