Opzoek naar informatie

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
lindar
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2021, 07:11

Opzoek naar informatie

Bericht door lindar »

Hallo.
onderstaand twee fotos van mijn grootvader. Ik weet niet heel veel van hem en zou graag wat meer willen weten over zijn diensttijd.
Mijn grootvader is geboren in 1912 en gestorven in 1995 of 96. Op de eerste foto is hij vermoedelijk 18 of 19 jaar op het moment dat hij in dienst trad. Wat mij verteld is, is dat hij 'verzorger van paarden in het leger' was. Zoals de foto's doen vermoeden het paard op foto twee en op foto een lijkt hij rijlaarzen te dragen. Ik weet totaal niets van militaire eenheden, uniformen en rangen. Mijn vader heeft nooit echt in dienst gezeten, gezien hij timmerman was en na de oorlog II ingezet werd voor de wederopbouw. Mijn broers hebben alle uitzonderlijk dienstplicht gehad.
Zijn er archieven beschikbaar waar ik eventueel meer over mijn grootvader te weten kan komen? De enige informatie die ik eigenlijk heb is dat hij aan het begin van de oorlog in zeeland gestationeerd was en na capitulatie naar huis mocht. Ook doet er een niet helemaal duidelijk verhaal de ronde dat hij op de grebbelberg was dit lijkt me echter onwaarschijnlijk. Hopelijk kan iemand me verder helpen. alvast bedankt.
opa18 (2).jpg
gv (2).jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opzoek naar informatie

Bericht door Erik »

Hallo Lindar!

Welkom en wat een interessante afbeeldingen heb je voor ons!
Je grootvader was van 1912. Indiensttreding wegens de dienstplichtwet 1923 was gesteld op 20 jaar. We kijken naar fotos uit 1932 of iets later.
En: je grootvader was geen paardenverzorger. Hij was huzaar (soldaat bij de cavalerie) en wel bij het eerste Regiment Huzaren.

De eerste foto is de voor die tijd gebruikelijke herinneringsfoto. Fotografen in de garnizoenssteden waren daar speciaal op ingericht om de soldaat zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Gebruikelijk was dat staande, met attributen als sabel, sabeltas (hier met het gestileerde regimentsnummer 1) en kepi. Grappig: vaak was dat de kepi van de fotograaf. Manschappen hadden in de uitrusting geen eigen kepi maar konden er één halen bij de fourier als ze er één nodig hadden.
Je grootvader draagt de grijze veldjas, in dit geval zonder zichtbare bies (want cavalerie) De broek is een rijbroek met 'zolder' (leren binnenbekleding)

De tweede foto ziet er anders uit: je grootvader in attila; dé cavaleriedracht bij uitstek! Voor de duidelijkheid van contouren is het paard weggesneden, alleen het hoofd met hoofdstel en dubbele bakriemen zijn zichtbaar! De atilla is de uitvoering voor onderofficieren en manschappen, met metalen knopen i.p.v. gevlochten zoals bij de officieren.

Gediend op de Grebbeberg? Dát weet ik niet. Het Eerste R.H. heeft wél gediend in de Grebbelinie! Een monument voor gevallenen van het 1. R.H. is in Voorthuizen te vinden. Zij moesten het gebied vóór de linie bewaken en waar nodig de vijand vertragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Opzoek naar informatie

Bericht door asjemenou »

Lindar,

Over je grootvaders diensttijd/oorlogservaring is vast wel meer te vinden. Defensie heeft een archief van oud personeel.
Ons forumlid Bert-Jan kan je daar vast wel bij helpen; viewtopic.php?f=79&t=36455&start=465 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
lindar
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2021, 07:11

Re: Opzoek naar informatie

Bericht door lindar »

Wat een interessante informatie! Bedankt daarvoor. Ik ben haast wel zeker dat de tweede foto later is genomen. Ik denk zo aan het eind van de 30er jaren misschien wel 1940? hij lijkt me daar een stuk ouder 26/27/28 ongeveer? Maar deze informatie brengt ook weer nieuwe vragen. Om huzaar te worden moest je daarvoor bepaalde kwaliteiten beschikken, behalve logischerwijs een bekwaam ruiter zijn? Ik heb trouwens nooit geweten dat ie dat kon op dergelijk niveau. Een kar/wagen mennen wel. Eenmaal met groot verlof denk ik, haalde hij o.a. met paard en wagen de melkbussen op. Ik denk dat de opmerking 'hij verzorgde paarden in het leger' bij mij als kind is blijven hangen als zijnde uitleg wat hij precies deed. Want hoe beschrijf je een huzaar aan een 6/7 jarige? De grebbeberg zelf zoals ik zei lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is een onduidelijk verhaal die de ronde doet. Misschien was het inderdaad de grebbelinie en heeft de overleving er spookverhalen om heen verzonnen en er grebbeberg van gemaakt. Alleen het stukje zeeland kan ik dan nog niet plaatsen, want die twee plekken liggen toch nog wel een eindje uit de buurt. Ik ben in ieder geval een stuk verder geholpen, mocht er nog iemand zijn die informatie heeft over dat 1e regiment huzaren in die periode, dan hoor ik het ook graag. Ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opzoek naar informatie

Bericht door Erik »

Na de diensttijd en opleiding zwaaide de soldaat (huzaar) af. Daarna moest hij nog twee keer terugkomen, de zogenaamde herhalingsoefeningen. Als die al doorgingen (geld!) zou de eerste herhalingsoefening drie jaar en de volgende zes jaar na eerste opkomst moeten plaatsvinden.
En ja, leren paardrijden deed je in dienst. Fijn als je dat van te voren ook al kon, maar het ging erom dat je militair leerde paardrijden.
Het kwam niet zelden voor (gebruikelijk zelfs) dat niet het gehele regiment in 1 linie aanwezig was. De bataljons van de regimenten zaten vaak mijlenver uit elkaar, op verschillende plaatsen.
1 R.H. maakte deel uit van IV Legerkorps, het was een legerkorpseenheid die dus niet in een divisie geplaatst was. In dit Legerkorps zaten de 7e en 8e divisie die voornamelijk ontplooid was in de Valleistelling (= Grebbelinie) 1 R.H. deed samen met 5 R.H. de gevechtsbeveiliging van het voorgebied, vóór de linie dus. 1 R.H. heeft een ontmoetingsgevecht in Voorthuizen gehad.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie