lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door agraaff »

het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door WO2NLLzoeker »

agraaff schreef: 31 aug 2021, 12:49 het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Als je niks zinnigs te vermelden hebt zeg dan niks aub.
:+ :+
utmi
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 18 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door utmi »

agraaff schreef: 31 aug 2021, 12:49 het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Op zijn i.d. documenten zal Duitser hebben gestaan, dus dat is technisch correct.
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door Erik »

In het aangehaalde webbericht staat vermeld "Duitse soldaat". Mocht hierover ontevredenheid bestaan zou ik mijn pijlen richten op omroepbrabant. De aanhaling door thunderbird is correct.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door martinus »

agraaff schreef: 31 aug 2021, 12:49 het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Volgens meerdere bronnen is een nazi het volgende: a member of a German fascist party controlling Germany from 1933 to 1945 under Adolf Hitler

Zou dus absoluut om een nazisoldaat kunnen gaan. Zou ook om een Duitser kunnen gaan welke verplicht werd mee te vechten tegen wil en dank. We zullen het niet meer te weten komen.

Pas op met tunnelvisie, kunnen nare ideen uit ontstaan. Kijk maar in de periode '40-45.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door Erik »

Het gaat hier niet om of het 'Duitser' of 'nazi-soldaat' is maar om een aankondiging van een bericht van omroep Brabant. Als je vindt dat zij het bij het verkeerde eind hebben, contact je ze. Het bericht rept over een Duitse soldaat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door agraaff »

WO2NLLzoeker schreef: 31 aug 2021, 16:30
agraaff schreef: 31 aug 2021, 12:49 het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Als je niks zinnigs te vermelden hebt zeg dan niks aub.




Verborgen reaguurder,
respect aub. Als u dat niet kunt opbrengen, zeg dan niks. Ik weet 't, 't is voor sommige mensen heel moeilijk...

Verder: de IHRA is in jan 2021 een campagne begonnen tegen ontkenning en verdraaiing van de holocaust. Het verhullende en historisch onjuiste gebruik van de term 'Duits' vormt daar een onderdeel van. Dat wordt meestal ingegeven door gemakzucht en de angst om te schokken, zo blijkt uit ons onderzoek.
https://www.holocaustremembrance.com/re ... mendations

Overigens stelt een andere reaguurder-met-een-schuilnaam hier iets over een 'Duits paspoort' die een nazisoldaat zou hebben. Dat wil ik dan wel eens even zien... en tot dat moment, is dat argument niet geldig.

Wat 'Duits' betreft: Bach, Beethoven en Willy Brandt waren Duitsers, maar nooit van hun leven nazi's. Goethe en Merkel eveneens. Maar Hitler, Seyss-Inquart en SS-gen. Rauter waren zeer moorddadige nazi's, en absoluut geen Duitsers - maar Oostenrijkers. Die holocaustontkenning en verdraaiing vindt op enorme schaal plaats op de grootste SS-begraafplaats van Europa, nl. die in Ysselsteyn. Daar wordt geen enkele info gegeven over nazi's, nazisme, SS, holocaust etc.

Verder is voor mij als historicus duidelijk dat Duitsland niet bestond tussen mrt 33 en mei 45. Wel bestond toen de gekaapte nazi-terreur- en moordstaat die bekend is als 'Nazi-Duitsland' (ik schrijf die hoofdletter N niet graag), 'Groot-Duitsland' of 'Gross-Deutschland'. Zeker vanaf voorjaar 1938 klopt die aanduiding omdat Nazi-Duitsland toen ook Oostenrijk wedererechtelijk inlijfde, wat later Sudetenland, Tsjechië en Slowakije etc etc.

Overigens is mijn bijdrage van twee dagen terug niet goed aangekomen:
Organisator wil absoluut geen holocaustspullen meer op ‘nazibeurs’ Houten: ‘Die Jodenster glipte er doorheen’
Dat slaat op de uitzending met geheime camera van Kassa over de verboden nazibeurs in Houten.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -nazibeurs

Nieuw begrip: de glippende Jodenster...
.

Ook op die verdoemde en illegale beurs (de organisator heeft GEEN vergunning van de gemeente) is door het ontbreken van fatsoenlijke info sprake van holocaustontkenning en verdraaiing.

Hebt u wellicht al de moed om uw echte naam bekend te maken?

A. Graaff

PS:
Swastika's zijn slechter dan roken en even slecht als heroïne. Bart Chabot
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door agraaff »

martinus schreef: 01 sep 2021, 15:26
agraaff schreef: 31 aug 2021, 12:49 het was geen Duitser, maar een nazisoldaat.
A. Graaff
Volgens meerdere bronnen is een nazi het volgende: a member of a German fascist party controlling Germany from 1933 to 1945 under Adolf Hitler

Zou dus absoluut om een nazisoldaat kunnen gaan. Zou ook om een Duitser kunnen gaan welke verplicht werd mee te vechten tegen wil en dank. We zullen het niet meer te weten komen.

Pas op met tunnelvisie, kunnen nare ideen uit ontstaan. Kijk maar in de periode '40-45.
Geachte Martinus,

geef svp de bronnen.
Ik citeer maar vast even Wikipedia D:
Nazi ist ein Kurzwort für einen Anhänger des Nationalsozialismus.[1] Heute wird es umgangssprachlich meist abwertend und teilweise auch zur Bezeichnung von Fanatikern anderer Art gebraucht.
Wij - de AFVN en partners/medestanders zoals het Com. v. Waakzaamheid, het CJO, kamp/museum Dachau en sinds kort ook het Simon Wiesenthsal Center in Jerusalem - hanteren ook nazi als aanduiding voor een SS'er - ook als die geen 'lid' was van de NSDAP. 'Lid' is in het Duits 'Mitglied'.

Verder ook voor ieder lid van een nazi-organisatie - niet uit genakzucht, maar gemotiveerd. De Wehrmacht was daar één van: opgericht in 1935 door de nazi-machthebbers en iedere militair werd vanaf dat moment gedwongen een eed van trouw aan Hitler persoonlijk af te leggen. De Wehrmacht heeft vervolgens meer burgerslachtoffers gemaakt, onder hen honderdduizenden Joden, dan de SS.

De Wehrmacht voerde ook de twee hoofddoelen van de nazipartij uit:
  • gewelddadige onderwerping door terreur van het Duitse volk en Europa
    uitroeiing van de 'Joden' door geplande industriële genocide
Als je daaraan meewerkt, ook door te werken als vrouwelijke vliegtuigspotser op een Fliegerhorst in Gilze, waar geen Joden waren, ben je dan niet medeschuldig aan de uitvoering van die twee doelen? Een andere vraag is hoeveel straf je moet krijgen.
Zou ook om een Duitser kunnen gaan welke verplicht werd mee te vechten tegen wil en dank. We zullen het niet meer te weten komen.
Dit is me veel te makkelijk. Als 'tegen wil en dank' niet bewezen is, dan is dan niet bewezen en dus niet van toepassing. Ik heb bezwaar tegen de neiging tot medelijden - de nazi's inclusief de nazisoldaten hebben de ergste misdaad aangericht en uitgevoerd die in W-Europa ooit is voorgekomen. Dat gebeurde o.,m. door 1500 concentratiekampen in heel bezet Europa. (Zie bijv. hier: https://www.bundesarchiv.de/zwangsarbei ... php?tab=24)

Ook jonge nazisoldaten van 16 die begin 45 in Nederland dienden, hebben alleen al door hun aanwezigheid deelgenomen aan de onderdrukking en/of terreur - en in principe deed elke dienaar van de nazi's in Nederland dat - ook de nazi-koksmaat in de Kriegsmarine of de schoonmaker van de Luftwaffe-kazernes. Zo lang er geen enkel concreet bewijs voor onschuld is, zijn zij voor eeuwig daders, en nazidienaren, oftewel nazi's.

M vr gr
AG
Swastika's zijn slechter dan roken en even slecht als heroïne. Bart Chabot
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door Madman »

Beste heer de Graaff

U schrijft Zo lang er geen enkel concreet bewijs voor onschuld is, zijn zij voor eeuwig daders, en nazidienaren, oftewel nazi's.

Gelukkig leven wij in een rechtstaat waarbij het tegenovergestelde geldt, wat U schrijft is iets wat nazi's op grote schaal toepasten.
Kan me niet voorstellen dat U die regel dus onderschrijft.

Mathieu.
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door WO2NLLzoeker »

agraaff schreef: 03 sep 2021, 10:18




Verborgen reaguurder,
respect aub. Als u dat niet kunt opbrengen, zeg dan niks. Ik weet 't, 't is voor sommige mensen heel moeilijk...

Verder: de IHRA is in jan 2021 een campagne begonnen tegen ontkenning en verdraaiing van de holocaust. Het verhullende en historisch onjuiste gebruik van de term 'Duits' vormt daar een onderdeel van. Dat wordt meestal ingegeven door gemakzucht en de angst om te schokken, zo blijkt uit ons onderzoek.
https://www.holocaustremembrance.com/re ... mendations

Overigens stelt een andere reaguurder-met-een-schuilnaam hier iets over een 'Duits paspoort' die een nazisoldaat zou hebben. Dat wil ik dan wel eens even zien... en tot dat moment, is dat argument niet geldig.

Wat 'Duits' betreft: Bach, Beethoven en Willy Brandt waren Duitsers, maar nooit van hun leven nazi's. Goethe en Merkel eveneens. Maar Hitler, Seyss-Inquart en SS-gen. Rauter waren zeer moorddadige nazi's, en absoluut geen Duitsers - maar Oostenrijkers. Die holocaustontkenning en verdraaiing vindt op enorme schaal plaats op de grootste SS-begraafplaats van Europa, nl. die in Ysselsteyn. Daar wordt geen enkele info gegeven over nazi's, nazisme, SS, holocaust etc.

Verder is voor mij als historicus duidelijk dat Duitsland niet bestond tussen mrt 33 en mei 45. Wel bestond toen de gekaapte nazi-terreur- en moordstaat die bekend is als 'Nazi-Duitsland' (ik schrijf die hoofdletter N niet graag), 'Groot-Duitsland' of 'Gross-Deutschland'. Zeker vanaf voorjaar 1938 klopt die aanduiding omdat Nazi-Duitsland toen ook Oostenrijk wedererechtelijk inlijfde, wat later Sudetenland, Tsjechië en Slowakije etc etc.

Overigens is mijn bijdrage van twee dagen terug niet goed aangekomen:
Organisator wil absoluut geen holocaustspullen meer op ‘nazibeurs’ Houten: ‘Die Jodenster glipte er doorheen’
Dat slaat op de uitzending met geheime camera van Kassa over de verboden nazibeurs in Houten.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -nazibeurs

Nieuw begrip: de glippende Jodenster...
.

Ook op die verdoemde en illegale beurs (de organisator heeft GEEN vergunning van de gemeente) is door het ontbreken van fatsoenlijke info sprake van holocaustontkenning en verdraaiing.

Hebt u wellicht al de moed om uw echte naam bekend te maken?

A. Graaff

PS:
Swastika's zijn slechter dan roken en even slecht als heroïne. Bart Chabot
Beste meneer Graaff

De soldaat die in Best gevonden is, is toch wel degelijk een Duitse (of Oostenrijkse) soldaat, wellicht was deze persoon een nazi symphatisant, mischien ook niet, die vraag valt moeilijk te beantwoorden maar het staat onnomstotelijk vast dat deze persoon een Duitser of Oostenrijker was.
Van 1933 tot en met 1943 was de officieele benaming van Duitsland “Deutsches reich”,na 1943 was de officieele benaming voor Duitsland “großdeutsches Reich”. En dus is de benaming Duitser of Oostenrijker gewoon juist, ook stond op het herkenningsplaatje wat erbij gevonden is “DEUTSCHES Reichsheer”.
Hierbij ook mijn excuses voor het gebruik van “je” in mijn vorige bericht, maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat U hier slechts bent om strijd te zoeken over zaken als deze.

WO2NLLzoeker.
:+ :+
Michiel VR
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:18

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door Michiel VR »

Hij kan het beter op deze site doen dan bij mensen voor de deur........
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: lichaam-van-duitse-soldaat-uit-tweede-wereldoorlog-gevonden-in-best

Bericht door Erik »

Het is weer gelukt. Een berichtje van een provinciale omroep wordt aangegrepen om een discussie te starten die geen discussie is.
Ik sluit het topic.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gesloten