CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door earlymb »

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en het Centraal Joods Overleg (CJO) doen aangifte tegen de Militariabeurs in Houten vanwege de verkoop van spullen die aanzetten tot haat en geweld, naar aanleiding van beelden hiervan in Kassa.

Tijdens de uitzending van Kassa was zaterdagavond te zien dat op de beurs nazivoorwerpen verkocht worden, zoals dolken met hakenkruizen en SS-leuzen, bustes van Adolf Hitler en Duitse eremedailles met hakenkruizen erop.

Ook werd er een Jodenster met de gegevens van de draagster verkocht voor een bedrag van 2.500 euro. "Walgelijk", oordeelt CJO-voorzitter Ronny Naftaniel. Hij ziet de beurs als een verheerlijking van het nazigedachtegoed en vindt het ernstig om te zien "dat er aan deze verwerpelijke ideologie zo veel geld wordt verdiend".

Gaston Vrolings, die de beurs organiseert, is op zijn beurt verbaasd over de aangifte. "Al veertig jaar bestaan deze beurzen en het zijn doodgewone verzamelaars die de beurs bezoeken", zegt de organisator die vindt dat de beurs een educatief doel dient. Hij laat weten dat er altijd handhavers van de gemeente op de beurs rondlopen.
'Verspreiding voorwerpen met discriminerende uiting verboden'

De Nationaal Coördinator Antisemitisme, Eddo Verdoner, sluit zich aan bij de kritiek van het CIDI en CJO, en noemt het "naïef om te denken dat het hier alleen gaat om een aantal stoffige verzamelaars". In de uitzending van Kassa roept hij demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) op om de wet aan te scherpen, zodat dit soort beurzen niet meer gehouden kunnen worden.

Grapperhaus heeft in een reactie aangegeven dat "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving verspreiden of ter verspreiding in voorraad hebben van voorwerpen waarin een discriminerende uiting is vervat", strafbaar is volgens het Wetboek van Strafrecht.

Verder zegt de minister "graag het gesprek aan te willen gaan" over dit onderwerp.
Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6153851/ci ... orden.html

Daar gaan we weer...
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Pak88 »

ik heb dat programma gekeken, en schrok nogal van de term; nazibeurs. das nogal een beledigende uitspraak vind ik, klinkt als dat iedere verzamelaar van duits wo2 de nazi ideologie aanhangt. klinkt erg haatdragend. en dat duitse militaria zou aanzetten tot haat en geweld. zelf nog nooit iets van gemerkt eigenlijk, er word flink met modder gegooid. ik zou willen zeggen tegen mensen die geen duitse militaria willen zien; ga daar dan ook niet heen, kijk er niet naar. voor 99 % van de verzamelaars is dit een onschuldige hobby.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door racefiets »

Ach, ik heb vroeger een Duitse K98 gehad compleet met alle stempels van dien. Israel heeft er in ieder geval nooit een probleem mee gehad want hij is na 1945 gewoon ingezet in het Israelisch leger.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Erik »

Ook hier: dit onderwerp is vaak besproken en we zijn het er na jaren wel over eens. Er bestaat nazistische prullaria die helemaal niet verkocht mag worden (art. 137 e.v.) en militaria wat in gebruik is geweest in het leger van nazi-Duitsland. Blijven we deze discussie voeren?
Ik niet. De moderatoren ook niet. Daar is dit forum niet voor ingericht.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door agraaff »

Pak88 schreef: 06 sep 2021, 22:29 ik heb dat programma gekeken, en schrok nogal van de term; nazibeurs. das nogal een beledigende uitspraak vind ik, klinkt als dat iedere verzamelaar van duits wo2 de nazi ideologie aanhangt. klinkt erg haatdragend. en dat duitse militaria zou aanzetten tot haat en geweld. zelf nog nooit iets van gemerkt eigenlijk, er word flink met modder gegooid. ik zou willen zeggen tegen mensen die geen duitse militaria willen zien; ga daar dan ook niet heen, kijk er niet naar. voor 99 % van de verzamelaars is dit een onschuldige hobby.
Geachte verschuilende Pak88,

Een nazibeurs is een beurs waar in hoofdzaak nazispullen worden verkocht. Naar analogie van een huishoudbeurs, horecabeurs of een babybeurs.
  • 'Beledigende uitspraak...': organisator Vrolings of beursdeelnemers hebben geen aangifte gedaan van belediging.
    'Klinkt als...': dat is uw aanname, uw invulling en bovendien dan sterk doorgetrokken en overdreven, want niemand stelt dat (ik al helemaal niet, en ik ken een aantal verzamelaren). Als u dat dus zo stelt, dan bent u fout bezig.
    'duits wo2...': daarmee bedoelt u nazi wo2 - Duits bestond niet tussen maart 1933 en mei 1945, dat was nazi-Duits.
    'Klinkt erg haatdragend...': het klinkt scherp en feitelijk correct. Vanwaar uw schrik en de interpretatie 'haatdragend'?
    'zou aanzetten tot haat en geweld..': de essentie van het nazisme en alle nazispullen is haat, geweld, moord en de holocaust. Wie dat niet wil beseffen of beseft, is fout bezig.
    'die geen duitse militaria willen zien...': zo werkt het niet. Ogen sluiten voor, andere kant op kijken dan is 't er niet. Jacques Grishaver, voorz. van het Ned. Auschwitz comité direct na de Auschwitzherdenking over de nazibeurs in Houten: "Dus terwijl wij hier de moord op mijn familieleden herdenken, worden 40 km verderop de spullen verkocht die daarbij gebruikt werden..." Je hoeft echt niet iets zelf te zien om er last van te hebben. ZAls bijv. je moeder sterft zonder dat je erbij kan zijn, blijft dat een enorme schok.
    'onschuldige hobby...': dit is nooit en te nimmer een 'onschuldige' 'hobby'. Dit is het verzamelen van voorwerpen van haat, moord en massavernietiging. En waarom? Waartoe? Om zg. 'de historie levend te houden'. Waarom zouden verzamelaren dat moet doen - we hebben al genoeg musea en de vm. kampen.
M vr gr
Arthur Graaff, antifascist
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door agraaff »

Erik schreef: 08 sep 2021, 19:05 Ook hier: dit onderwerp is vaak besproken en we zijn het er na jaren wel over eens. Er bestaat nazistische prullaria die helemaal niet verkocht mag worden (art. 137 e.v.) en militaria wat in gebruik is geweest in het leger van nazi-Duitsland. Blijven we deze discussie voeren?
Ik niet. De moderatoren ook niet. Daar is dit forum niet voor ingericht.
Geachte heer Erik,

dit is ietsje te genmakkelijk. Nu loopt er weer een discussie over Militariabeurshouten.com van Vrolings na de uitzending van Kassa twee weken terug. Het Simon Wiesenthal Center heeft zich bij ons gevoegd tegen deze beurs. Opperrabbijn Evers (voorheen uit Düsseldorf, nu Israël) ook. Nazi-jagers Serge en Beate Klarsfeld, de laatste levende nazi-jager svan Europa uit Parijs, idem.
Dat dit forum er niet voor is ongericht, lijkt me niet waar. En nu dat nazihandel in Nederland op het niveau van minister Grapperhaus aangepakt gaat worden, door de nieuwe Nationaal Coödinator Antisemitisme, lijkt er een nieuwe kans te bestaan die walgelijke particuliere handel eindelijk uit te bannen. Het aabieden van Jodensterren voor € 2500... En dan organisator Vrolings, die stelt dat
De bedoeling van dit bericht is om duidelijk te maken dat wij ALTIJD op alle mogelijke manieren afstand nemen van alles wat valt onder nazisme, racisme, antisemitisme en alle andere eventuele uitingsvormen van discriminatie.https://militariabeurshouten.com/
Zozo! Dat is nog eens goed nieuws! Dus de nazibeurs wordt opgeheven! Vrolings wil het niet meer om zich heen hebben. Fantastisch! Hij beseft kennelijk dat nazisme = haat, geweld en terreur = holocaust en dat die dingen niet los te koppelen zijn...

Hopelijk komt er nu ook in Nederland snel een verbod op elk openbaar vertonen van hakenkruizen.

Dat er ook steeds mee rneonazistische incidenten plaatsvinden, incl. antisemitische, is ook niet te negeren, maar daar zijn wel andere fora voor...

M vr gr
Arthur Graaff
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door agraaff »

Nazihandelaar Vrolings stopt met grote nazibeurs in Houten

TILBURG, 15 SEPT. 2021 - De Tilburgse organisator en nazihandelaar Vrolings stopt met zijn nazibeurs in Houten omdat hij 'afstand neemt van nazisme'. Dat schrijft hij op de site van de beurs, militariabeurshouten.com.

SAMENVATTING: Aanleiding lijkt te zijn het tv-programma Kassa! op 28 augustus dat via geheime opnamen vele honderden nazispullen op de beurs toonde. Daaronder ook twee Jodensterren, die daar te koop waren voor € 2500. Dat gaf veel ophef. Vorige week verbood Vrolings de verkoop van deze sterren omdat zij 'holocaust-spullen' zouden zijn. Maar anderen wezen hem erop dat alle nazispullen met de holocaust te maken hebben. (...)

https://indymedia.nl/node/50438
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Mike_Utrecht »

TILBURG, 15 SEPT. 2021 - De Tilburgse organisator en nazihandelaar Vrolings stopt met zijn nazibeurs in Houten omdat hij 'afstand neemt van nazisme'. Dat schrijft hij op de site van de beurs, militariabeurshouten.com.
Mogelijk verschil in interpretatie, maar ik lees en concludeer NIET uit het persbericht op www.Militariabeurshouten.com dat de beurs ophoudt te bestaan?
Wel begrijp ik hieruit dat de ongewenste en verboden artikelen, begrijpelijk, worden geweerd.
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Pak88 »

mijnheer agraaff, ik heb mijn mening gegeven. jij hebt dat ook gedaan, das prima. maar verder voel ik geen behoefte om mezelf te verontschuldigen naar jou toe, of verder in discussie te gaan. dat heeft geen zin, we kunnen het nooit eens worden en dat hoeft ook niet. het hoogst haalbare is accepteren dat de ander er een totaal ander mening op na houd. en elkaar verder met rust laten.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door earlymb »

Mike_Utrecht schreef: 15 sep 2021, 15:01
TILBURG, 15 SEPT. 2021 - De Tilburgse organisator en nazihandelaar Vrolings stopt met zijn nazibeurs in Houten omdat hij 'afstand neemt van nazisme'. Dat schrijft hij op de site van de beurs, militariabeurshouten.com.
Mogelijk verschil in interpretatie, maar ik lees en concludeer NIET uit het persbericht op www.Militariabeurshouten.com dat de beurs ophoudt te bestaan?
Wel begrijp ik hieruit dat de ongewenste en verboden artikelen, begrijpelijk, worden geweerd.
Ik denk dat het ironisch bedoeld werd. Ik denk niet dat we ons veel zorgen hoeven te maken om de toekomst van militariabeurzen in het algemeen of van het verzamelen van Duits historisch materiaal in het bijzonder.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Bert-Jan »

hebben ze al gereageerd op het gebeuren op Urk?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door LDO »

agraaff schreef: 15 sep 2021, 09:00
Nazihandelaar Vrolings stopt met grote nazibeurs in Houten

TILBURG, 15 SEPT. 2021 - De Tilburgse organisator en nazihandelaar Vrolings stopt met zijn nazibeurs in Houten omdat hij 'afstand neemt van nazisme'. Dat schrijft hij op de site van de beurs, militariabeurshouten.com.

SAMENVATTING: Aanleiding lijkt te zijn het tv-programma Kassa! op 28 augustus dat via geheime opnamen vele honderden nazispullen op de beurs toonde. Daaronder ook twee Jodensterren, die daar te koop waren voor € 2500. Dat gaf veel ophef. Vorige week verbood Vrolings de verkoop van deze sterren omdat zij 'holocaust-spullen' zouden zijn. Maar anderen wezen hem erop dat alle nazispullen met de holocaust te maken hebben. (...)

https://indymedia.nl/node/50438
Dat dit bericht van jouw hand net zoveel nieuwswaarde bevat als de Story op de leestafel in een seniorenverzorgingshuis bewijst wel het feit dat het à la minute naar het archief RUIS is gedeporteerd op het overigens verder zeer serieuze, en gewaardeerde links journalistiek medium Indymedia, Arthur.
Ze hebben jouw artikel van de serieuze hoofdpagina verhuisd naar de vergaarbak met de omschrijving: 'Mocht je je vervelen, dan vind je het RUIS archief hier... Deze bijdragen voldeden niet aan de spelregels en zijn daarom verbannen naar het ruishoekje. Gelieve de inhoud met een stevige korrel zout te nemen.'
Je wordt door steeds meer mensen de maat genomen, ook uit kringen van mensen die zich keihard inspannen tegen serieuze verderfelijke rechtse tendensen. Ze bedoelen dus te zeggen dat je de boel vertroebelt en serieuze journalistiek belachelijk maakt, maar ze gunnen je nog net een plekje tussen de de complotdenkers, haatzaaiers, Qanon gelovigen en dwalenden. Gewoon omdat het zo sneu is je fake-news artikel helemaal te verwijderen na al die zinloze inspanning op je oude computer met korzelige printer.
En dat is hartstikke tof van ze, want zo worden ons niet al die kostelijke commentaren er onder onthouden. Vooral de reactie van de mijnheer Bart FM Droog is werkelijk lovenswaardig. Wat die mijnheer Droog zo even snel aan weerleggingen bij elkaar snuffelt over jou vind ik werkelijk verbazingwekkend. Echt iemand waartegen je wel graag U en mijnheer zegt, want in die 2 woorden klinkt respect door en respect moet je verdienen. Vandaar dat ik er voor gekozen heb je voortaan te tutoyeren, mocht je het je afvragen.
Is ook de gewoonte op dit forum hoor, we je en jij'en er op los.
Hier nog een linkje naar een stuk dat wel voldoet aan de code van de journalistiek, met hoor en wederhoor, facts en fact check.
Want de Code voor de Journalistiek waar jij zo graag mee schermt heb je jaren terug al opgerold en in een plek van de waarheidsbevinding gestoken waar de zon wat minder schijnt.
https://reportersonline.nl/de-radicalis ... tifascist/

agraaff schreef: 14 sep 2021, 21:58
Geachte verschuilende Pak88,

M vr gr
Arthur Graaff, antifascist
Ook leuk dat je zoals altijd weer aan het vissen bent naar de naam achter de alias. Aliassen zijn er ter bescherming van je privéleven.
Je moet eens naar dit filmpje kijken, dan zie je de gevolgen van wat er kan gebeuren als mensen je privégegevens te pakken krijgen en daarmee geen beste bedoelingen hebben. Ik dacht eerst echt dat het in scène gezet was, maar dit is blijkbaar echt gebeurd!
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=XzVLL4qSaec

Nou, ik ga mijn tijd weer eens te nut maken, daar de enige gewaardeerden die dit lezen waarschijnlijk de moderatoren en de Eindbaas zijn, die liever hebben dat we jou extreem links laten liggen en negeren. Resultaten uit het verleden leerden ons toch wel dat je doorgaans hier naar binnen klapwiekt om een emmer kerosine op een smeulend item te gooien en daarna snel naar een volgende webstek fladdert om daar de boel te intrigeren.
Maar het is soms te moeilijk voor me, zwijgen en opzij kijken. Iemand schreef ooit: 'Ik kocht een kaartje en liep zwijgend rond...'. Ik vond dat filosofisch. Vat dat niet bijna heel het leven samen? Je koopt je kaartje voor één leven, en schijnbaar doelloos loop je zwijgend rond?
En willen we bij die zwijgende massa horen? Ik ga daar diep over nadenken terwijl ik kijk hoe het gras groeit, één van mijn lievelingsbezigheden op mijn vrije Shabat.

Mazzel!
Mijnheer LDO
Laatst gewijzigd door LDO op 20 sep 2021, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door LDO »

Oh Ironie, oh heerlijke ironie!
Ik begrijp dat Het Forum inkomsten van adverteerders nodig heeft en dat voor niks alleen de zon op en neer gaat, maar door het lezen van een aantal nieuwsartikelen zijn de combinaties soms om in te lijsten:
Arthur Graaff in Uniform.jpg
Deze kan je niet zelf verzinnen toch???

Overigens ook noemenswaardig en opmerkelijk dat Arthur het tragische incident op Urk aangrijpt om de handel in nazi-replica troep aan gerenommeerde beurzen te verbinden, maar dat de gebruikte uniformen bedroevend slechte replica's betreft van uniformen van zijn 'democratische' Oost-Duitse kameraden, en godbetert, besteld zijn in een BELGISCHE FEESTWINKEL. Dus niks nazi-uniformen uit het Nederlandse militaria circuit, gewoon een stel opgeschoten jongeren met misplaatste, zeer misplaatste humor, die hoogstwaarschijnlijk over een jaar of vijf zichzelf vol van schaamte afvragen wat hen indertijd bezielde. Zoals we allemaal de meest stomme dingen in onze pubertijd en pre-adolescentie uitgevroten hebben. Elke verwijzing naar het derde rijk, elke gestrekte rechterarm en elke grappig bedoelde verwijzing naar de Jodenvervolging of naar een boekverbranding is volkomen misplaatst op feesten en openbare evenementen. Je verschijnt NIET met een gele ster op je borst in het openbaar om iets duidelijk te willen maken. Zelfs niet voor de Expo in Den Bosch als daar een 3e rijk design tentoonstelling gehouden wordt. Als je zoiets durft te besteken, dan hebben je geschiedenis- of maatschappijleer leraar op school en hoogstwaarschijnlijk ook je ouders ernstige steken laten vallen...

Dat wilde ik nog even gezegd hebben.
Allemaal een fijne avond alvast, komt er behalve Kassa nog wat leuks op de TV?

Mijnheer LDO
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door earlymb »

LDO schreef: 18 sep 2021, 13:25 Hier nog een linkje naar een stuk dat wel voldoet aan de code van de journalistiek, met hoor en wederhoor, facts en fact check.
Want de Code voor de Journalistiek waar jij zo graag mee schermt heb je jaren terug al opgerold en in een plek van de waarheidsbevinding gestoken waar de zon wat minder schijnt.
https://reportersonline.nl/de-radicalis ... tifascist/
Dat is een behoorlijk onthutsend artikel... :/
Pak88
Lid
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: CIDI en CJO doen aangifte tegen beurs waar nazivoorwerpen verkocht worden

Bericht door Pak88 »

Na mij grondig te hebben ingelezen wat betreft het gedrag van egraaf, is voor mij duidelijk dat ik nooit meer iets met hem te maken wil hebben. En ga dan ook nooit meer reageren op wat ie post.
Gesloten