Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
8RI1940

Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door 8RI1940 »

Hallo allemaal, ik ben opzoek naar fotos van Nederlandse soldaten en onbereden officieren waarop duidelijk te zien is hoe de helm bevoorbeeld aan de riem of ergens anders bevestigd is, omdat het me nog niet helemaal duidelijk is, en omdat ik persoonlijk erg weinig er over kan vinden.

Alvast bedankt.
Verplaatst van Algemene vragen naar Algemeen (geallieerd) op 04 okt 2021, 15:34 door Erik

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door Erik »

In ieder geval kennen de wielrijders van de infanterie het zg. helmriempje. Deze hangt linksachter aan de koppel en dient voor het meevoeren van de helm indien op het rijwiel. Het riempje diende door de sleuf in de nekbescherming van de helm gestoken te worden.

Wat we destijds wel van veteranen hoorden is dat de helm doodleuk aan de stormriem aan de bajonetschede werd gehangen. Niet handig of fijn voor de stormriem (overmatige slijtage!) maar kennelijk wel toegepast. Meerdere veteranen wisten dat te vertellen.

Voorschriftmatig diende de helm tijdens verplaatsingen achter het hoofd gedragen te worden en wel zo dat de stormriem (na verlenging) om de boord zat. Als reenactor tijdens een mars geprobeerd. Zit niet fijn.

Zoek marsfoto's van infanterie-eenheden. Ik denk dat je daar veel op zult zien!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door Mike_Utrecht »

En vergeet ook niet de bereden cavalerie welke de helm in een lederen helmdrager met sabel aan het zadel konden bevestigen.
Ben je bekend met het boek: De Nederlandse stalen helm 1916-1992?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door Erik »

klopt Mike, maar de vraagstelling was: helm aan de koppel. Ik denk dat de vraagsteller wil weten: hoe dan?
Het voorschrift kent naar mijn weten geen andere bevestiging aan de koppel dan middels het helmdraagriempje. Voorschrift ziet liever dat je 'm in de nek draagt...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door Mike_Utrecht »

Ik ben in de archieven stukken tegengekomen, waarover gediscussieerd werd ‘over het medevoeren van de helm, anders dan op het hoofd’. Ik hoop dat ik het nog ergens kan vinden, dan zal ik het hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Opzoek naar fotos van 1940 Nederlandse soldaten (of officieren) met helm aan riem

Bericht door Mike_Utrecht »

Hierbij alvast een passage uit het helmenboek:
Sinds de invoering van het nieuwe model helm M.27 bleef de Helmencommissie, naast de helmontwikkeling, zich ook druk bezighouden met de kwestie ‘het medevoeren van de helm anders dan op het hoofd’. Zoals eerder gemeld was de helm M27 oorspronkelijk ontworpen zonder een riemsleuf, waarbij het idee was dat hij zou moeten worden meegevoerd door gebruik te maken van de stormband en/of de D-vormige ogen waar de stormband aan was bevestigd. Echter in de 1e helft van 1927 kwam toch het verzoek om de helm uit te rusten met een riemsleuf. Toen voorzag men al dat de Wielrijders geen andere mogelijkheid hadden dan de helm aan de koppel te hangen, gebruikmakend van een sleuf aan de achterzijde in de helm. Later verzocht ook de Bereden Artillerie en Cavalerie om een riemsleuf. Nadat de Helmencommissie een verzoek had ingediend bij de Artillerie Inrichtingen werd de riemsleuf in de 2e helft van 1927 doorgevoerd in de productie.
Plaats reactie