Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Randyman
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 18:38
Gegeven: 1 keer

Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Bericht door Randyman »

Goedenavond, ik ben helemaal nieuw op dit forum, dus hoop dat ik hoop dat ik dit bericht in het juiste deel van het forum plaats. Zo niet, dan mijn excuses alvast 😌.

Ik heb circa anderhalf jaar geleden via Marktplaats een Duitse helm gekocht van een mijnheer die hem gekocht had van een oudere heer die ging verhuizen naar een verzorgingshuis. De oudere mijnheer heeft, zo luidt het verhaal, de helm gekregen als klein jongetje tegen het einde van de oorlog van twee (Britse of Canadese) soldaten die bij hen thuis ingekwartierd waren.

Nu lees ik overal dat er verschillende helmtypen zijn en dat er stempels en/of nummers in diverse helm onderdelen te vinden zouden moeten zijn, maar ik kan ze helaas niet vinden.

Ik probeer wat foto’s goe te voegen in de hoop dat iemand me kan helpen m.b.t. De authenticiteit en uiteraard graag zo veel mogelijk informatie over type, fabrikant, periode enz… ik ben reuze benieuwd…

Alvast bedankt vanuit Schiedam

Randyman
Bijlagen
1D1FD83F-0544-4D86-B802-9F560B103E8D.jpeg
947A7450-8D2F-48FD-B223-2F7111E27182.jpeg
BA6B762A-6ACC-4E3E-8DD1-04CC34F64A44.jpeg
37EF5DFA-4B02-4233-B68D-2C97BEAA2150.jpeg
C790B83B-9CE8-4FA3-8C49-587AEA5F4DC7.jpeg
BADAFC1A-4993-423E-A13F-BDD54D071E89.jpeg
649CBBFE-9E99-4CAF-A4B4-C3BEBF3090DD.jpeg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Bericht door Erik »

Randy, welkom op het forum!
Het forum is groot, er is ook veel gebeurd tijdens WO2! Om alles een beetje vindbaar te houden hebben we verschillende rubrieken! Voor militaria zijn dat de rubrieken 'Geallieerd' en 'Asmogendheden'. Dar hoort jouw eerste post thuis!

Lees de verschillende rubrieken eens door! De meeste rubrieken hebben hun eigen spelregels! Zo raak je snel thuis in ons forum en heb je er meer plezier van!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Algemeen (as) op 14 okt 2021, 08:08 door Erik

martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Bericht door martinus »

Leuke helm zo, onaangeroerd, zonde dat hij slecht is bewaard, de conditie heeft er erg onder te lijden gehad. Door de pitting zullen de stempels niet meer leesbaar zijn. Het is overigens een model 40 helm.
Randyman
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 18:38
Gegeven: 1 keer

Re: Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Bericht door Randyman »

martinus schreef: 14 okt 2021, 14:14 Leuke helm zo, onaangeroerd, zonde dat hij slecht is bewaard, de conditie heeft er erg onder te lijden gehad. Door de pitting zullen de stempels niet meer leesbaar zijn. Het is overigens een model 40 helm.
Hi Martinus, dank je wel voor je reactie ! Goed in ieder geval om te weten welk type het is en inderdaad jammer dat hij dat vliegroest heeft. Temeer omdat er verder in bijna 80 jaar tijd niet aan is geprutst.

Kan ik iets doen om een verdere verslechtering van de conditie van zowel staal als leer tegen te gaan, zonder de originaliteit van het geheel aan te tasten ?

Alvast bedankt.
Groet, Randy
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helm…ik kan geen nummers vinden.

Bericht door Schwerpunkt »

Ik raad aan hem te houden zoals hij is en er niks aan te doen , doordat hij gewoon in je huis of hobby kamer wordt uitgestald zal de helm in die toestand blijven. Dat is iets wat de helmen verzamelaars de afgelopen decennia geleerd hebben , dat al die olie en ledermiddelen niet helpen om te conserveren. Ze maken vaak de helmen lelijker. Ik heb een paar kelder en zolder vondsten en die zijn na al die jaren nog zoals ze gevonden zijn. Zelfs een M18 van WO1 dit jaar in een schuur in Frankrijk gevonden.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie