Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Denk niet dat veel mensen in NL, Zuid-koreaanse uniformen etc hebben van de vietnam oorlog. Hierbij mijn collectie
Bijlagen
mp band.jpg
Marine duckhunter set.jpg
HBT 71 - 01.jpeg
HBT 60 - 01.jpeg
Duckhunter shirt early days.jpeg
duckhunter met nametag.jpg
dprk.jpg
arvn_bakcpack.jpg
arvn boots.jpg
all.jpg
71 poplin set.jpg
1s pattern.jpg
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Meer
Bijlagen
random.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door patrickh »

Inderdaad heel apart verzamelgebied, zal wel lastig aan te komen zijn hier in NL?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door asjemenou »

Apart verzamelgebied, dat zeker. Bij veel mensen zal het niet bekend zijn dat Zuid-Korea ook deel heeft genomen aan wat wij de Vietnamoorlog noemen. Het was dus niet slechts een oorlog van Zuid-Vietnam en de Verenigde Staten enerzijds en Noord-Vietnam anderzijds.

Is het uniform op de mannequin op foto 7 ook Zuid-Koreaans? De emblemen op het uniform doen mij erg Sovjet-Unie achtig aan. Is dit misschien een Noord-Vietnamees uniform?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Sorry de mannequin hoort er niet bij dat is een andere verzameling van mij. Een origineel noord koreaanse uniform uit de jaren 80/90.

Wat betreft de zuid Koreaanse collectie , die is bijna nergens te koop. Veel werd er vernietigd nadat ze in 1973 vietnam hadden verlaten. Je kan zo af een toe een 1st pattern shirt of 2nd pattern shirt kopen (wel op moeilijke plekken zoals vietnam/thailand en korea) maar broeken is haast niet te doen.

Meeste zijn goed verstopt bij de collectors in zuid korea.

Veel spullen dat ik nu heb heeft zelfs de war memorial of korea niet eens. Heel uniek dit en veel mensen weten niet dat Korea mee gedaan heeft aan de oorlog. Grootste bondgenoot van Amerika destijds
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

patrickh schreef: 20 feb 2022, 21:55 Inderdaad heel apart verzamelgebied, zal wel lastig aan te komen zijn hier in NL?
In Nederland denk ik echt dat ik de enige ben. Heeft me 2 jaar gekost om beetje Koreaans te leren spreken en connecties op te bouwen daar. Overigens in thailand en vietnam komen er regelmatig ROK spullen
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Nog wat fotos uit de oorlog en een m55 flak vest die lastig te importeren is uit Amerika vanwege de iTar restrictie
Bijlagen
39D3A92D-7412-4470-8EA8-2AF7999F1202.jpeg
54080072-CA76-4FFE-8E4C-42370E97C587.png
3E1DE1AB-2CEE-4C8E-AC90-F4D2E7438DC3.jpeg
BA4D0DC7-40D3-467A-8E3A-6BD93A3C0559.png
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door earlymb »

Zuid-Korea en Australië hebben inderdaad ook meegespeeld in Vietnam
Gebruikersavatar
Combat Collector
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 feb 2021, 16:53
Locatie: Nederland
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 28 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door Combat Collector »

Hoe is de interesse eigenlijk ontstaan om Zuid-Koreaans te gaan verzamelen?
"The tragedy of war is that is uses man's best to do man's worst."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door asjemenou »

Bijzonder dat je Zuid-Koreaanse militaria hebt, welke het War Memorial of Korea niet eens heeft.
Misschien is hun aandeel in de Vietnamese oorlog wel een soort van nationaal trauma vergelijkbaar met de Verenigde Staten en willen ze er niet aan herinnerd worden. Het niet willen tonen van objecten in musea hoort daar dan een beetje bij. De oorlog werd immers verloren van het communistische Noord-Vietnam. Bovendien is er nog steeds een oorlogsdreiging in Zuid-Korea. Formeel is het land nog steeds in oorlog met Noord-Korea.
stepan12 schreef: 21 feb 2022, 12:54 Sorry de mannequin hoort er niet bij dat is een andere verzameling van mij. Een origineel noord koreaanse uniform uit de jaren 80/90.
Ook geen makkelijk verzamelgebied en mag zeker getoond worden. Noord-Korea (Democratische Volksrepubliek Korea) is immers een land wat potdicht zit. Mondjesmaat komen er Noord-Koreaanse onderscheidingen op de verzamelaarsmarkt. Wat ik begrepen heb is, dat ze meestal verkregen worden doormiddel van ruilhandel aan de grens.
De situatie is vergelijkbaar met Oost-Europa van voor 1989. Militaria uit die landen, incl. de Sovjet-Unie kwam je toen in het Westen nauwelijks tegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Combat Collector schreef: 21 feb 2022, 16:41 Hoe is de interesse eigenlijk ontstaan om Zuid-Koreaans te gaan verzamelen?
Ik heb nooit het idee gehad om een verzamelaar te worden, nooit aan gedacht eerlijk gezegd. Vond Vietnam oorlog mij altijd wel aantrekken, qua uniforms, jungle warfare en op een dag kreeg ik bij youtube recommended: Why were Korean Soldiers so Feared in the Vietnam War ? en ik wist niet eens dat ze mee hadden gedaan, dus na een beetje documentaires kijken besloot ik om Zuid Koreaanse uniforms te verzamelen van de vietnam oorlog, alleen nooit aan gedacht dat het zo moeilijk was....
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

asjemenou schreef: 21 feb 2022, 17:12 Bijzonder dat je Zuid-Koreaanse militaria hebt, welke het War Memorial of Korea niet eens heeft.
Misschien is hun aandeel in de Vietnamese oorlog wel een soort van nationaal trauma vergelijkbaar met de Verenigde Staten en willen ze er niet aan herinnerd worden. Het niet willen tonen van objecten in musea hoort daar dan een beetje bij. De oorlog werd immers verloren van het communistische Noord-Vietnam. Bovendien is er nog steeds een oorlogsdreiging in Zuid-Korea. Formeel is het land nog steeds in oorlog met Noord-Korea.
stepan12 schreef: 21 feb 2022, 12:54 Sorry de mannequin hoort er niet bij dat is een andere verzameling van mij. Een origineel noord koreaanse uniform uit de jaren 80/90.
Ook geen makkelijk verzamelgebied en mag zeker getoond worden. Noord-Korea (Democratische Volksrepubliek Korea) is immers een land wat potdicht zit. Mondjesmaat komen er Noord-Koreaanse onderscheidingen op de verzamelaarsmarkt. Wat ik begrepen heb is, dat ze meestal verkregen worden doormiddel van ruilhandel aan de grens.
De situatie is vergelijkbaar met Oost-Europa van voor 1989. Militaria uit die landen, incl. de Sovjet-Unie kwam je toen in het Westen nauwelijks tegen.
Daar heb je misschien een punt, maar als ik op de koreaanse verzamelmarkt kijk, ben ik bijvoorbeeld de enige die een Tiger Division MP armband heeft en een duckhunter marine set met originele naamplaatje met zuid vietnam en zuid koreaanse vlag, want de meeste hebben gewoon een rode naamplaatje

Zo heb je ook een aantal mensen die bijvoorbeeld een als enige een tiger division MP helm hebben of een duck hunter Marine cap geissued door Korea. Helaas heb ik die niet maar zou mijn collectie wel afmaken.

En inderdaad voor de corona tijd werd er veel gehandeld tussen de Chinezen en de Noord Koreanen, het is inderdaad een lastig markt dus helaas je moet er wat voor hebben :)
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

Nog wat fotos voor de liefhebbers
Bijlagen
32820839-6881-441C-8CC2-0B7925832B27.jpeg
94E9BA52-E9B8-42C6-A39C-C71A1418F9B3.jpeg
94E9BA52-E9B8-42C6-A39C-C71A1418F9B3.jpeg (34.72 KiB) 1076 keer bekeken
F630FCF0-1803-4653-B429-DBE995328875.jpeg
F630FCF0-1803-4653-B429-DBE995328875.jpeg (42.13 KiB) 1076 keer bekeken
DBC29DEA-7071-41DC-BD38-38ACAD611DB9.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door asjemenou »

Hoe is het eigenlijk gesteld met de Zuid-Koreaanse verzamelaarsmarkt? is er daar veel animo voor het verzamelen van militaria van bijvoorbeeld de Koreaanse oorlog of van de Vietnamoorlog?

Voor wat betreft het aanbod van Noord-Koreaanse militaria, dit schijnt inderdaad veelal via China te gaan. China is de grootste handelspartner van Noord-Korea.
Enige jaren geleden heb ik via Marktplaats ook een tweetal Noord-Koreaanse onderscheidingen gekocht. Zo'n Order of (Korean) labour vond ik wel interessant. Deze order of labour is toch een Noord-Koreaanse variant van de oorspronkelijke Sovjet Order of labour.

Order of labour-lr.jpg

De Order of (Korean) labour (조선로력훈장) is ingesteld op 17-07-1951. De orde ziet er misschien imposant uit, maar het is een goedkoop uitgevoerde onderscheiding. Waarschijnlijk een late versie. De onderscheiding wordt toegekend voor verdienstelijke professionele arbeid.

Commemorative medal-lr.jpg

De andere onderscheiding is de Commemorative Medal "The Foundation of the People's Republic of Korea" (조선민주주의인민공화국창건기념메달). Deze onderscheiding werd ingesteld op 19-08-1983. Je krijgt de onderscheiding voor uitstekende prestatie en voorname dienst aan het land.

Pin-lr.jpg

Tot slot een speldje van Kim Il-sung, de "Grote leider" (수령). Kim Il-sung overleed in 1994 en wordt grondwettelijk aangeduid als de Eeuwige President van het land. Kim Il-sung was de grootvader van Kim Jong-un, de huidige leider van de Democratische Volksrepubliek Korea.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
stepan12
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 feb 2022, 14:52
Gegeven: 10 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Unieke Zuid Koreaanse collectie van de vietnam oorlog

Bericht door stepan12 »

asjemenou schreef: 21 feb 2022, 23:19 Hoe is het eigenlijk gesteld met de Zuid-Koreaanse verzamelaarsmarkt? is er daar veel animo voor het verzamelen van militaria van bijvoorbeeld de Koreaanse oorlog of van de Vietnamoorlog?

Voor wat betreft het aanbod van Noord-Koreaanse militaria, dit schijnt inderdaad veelal via China te gaan. China is de grootste handelspartner van Noord-Korea.
Enige jaren geleden heb ik via Marktplaats ook een tweetal Noord-Koreaanse onderscheidingen gekocht. Zo'n Order of (Korean) labour vond ik wel interessant. Deze order of labour is toch een Noord-Koreaanse variant van de oorspronkelijke Sovjet Order of labour.


Order of labour-lr.jpg


De Order of (Korean) labour (조선로력훈장) is ingesteld op 17-07-1951. De orde ziet er misschien imposant uit, maar het is een goedkoop uitgevoerde onderscheiding. Waarschijnlijk een late versie. De onderscheiding wordt toegekend voor verdienstelijke professionele arbeid.


Commemorative medal-lr.jpg


De andere onderscheiding is de Commemorative Medal "The Foundation of the People's Republic of Korea" (조선민주주의인민공화국창건기념메달). Deze onderscheiding werd ingesteld op 19-08-1983. Je krijgt de onderscheiding voor uitstekende prestatie en voorname dienst aan het land.


Pin-lr.jpg


Tot slot een speldje van Kim Il-sung, de "Grote leider" (수령). Kim Il-sung overleed in 1994 en wordt grondwettelijk aangeduid als de Eeuwige President van het land. Kim Il-sung was de grootvader van Kim Jong-un, de huidige leider van de Democratische Volksrepubliek Korea.
Hele mooie collectie heb je daar! Ik ben zelf meer van de
Uniforms maar misschien dat ik in de toekomst ook badges ga halen.

De zuid koreaanse verzamelmarkt in Koreaanse en vietnamese oorlog is best groot, natuurlijk niet net als de amerikaanse maar het draait daar wel alleen het probleem is alles wat een beetje met zuid korea te maken heeft uit die 2 oorlogen is lastig te verkrijgen, zoals uniformen en helmen die koreaanse rangen hebben
Plaats reactie