Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Filthy13
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2020, 17:20

Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Bericht door Filthy13 »

Beste Forumleden,

Mijn naam is Erik van Turnhout uit Eindhoven en ik ben al een geruime tijd bezig met de krijgsverrichtingen van mijn opa. Veel aanknopingspunten heb ik van mijn inmiddels overleden opa niet meegekregen helaas. De staat van dienst bij het ministerie van Defensie was verre van compleet. Met het raadplegen van o.a. het NIOD, NIMH, Nationaal Archief, Delpher, stichting de Grebbeberg, Koninklijke Bibliotheek, forums, musea en aanverwante instanties en veel uitzoekwerk tot in de nachtelijke uurtjes heb ik vele documenten onder ogen gezien om eindelijk tot de conclusie te kunnen komen dat hij ten tijde van de meidagen 1940 als dienstplichtig soldaat deel uitmaakte van de 2de compagnie van het 2de bataljon van het 17de Regiment Infanterie (2-II-17 RI) in de Peel-Raamstelling in vak Erp nabij het dorp Venhorst en Boekel. Op onderstaande foto van zijn mobilisatie van september 1939 staat mijn opa met zijn dienstmakkers. Daarvan heb ik al 3 namen weten te achterhalen. Mocht iemand trouwens informatie hebben over deze foto aarzel niet om contact met me op te nemen.
Opa Piet.jpg
Ik heb een vraag echter de kennis ontbreekt me volledig welk tenue mijn opa op de foto draagt? Is hier een replica van te koop? Uit eerbetoon naar mijn eigen vader wil ik graag anders een replica veldjas proberen te bemachtigen die mijn opa in de meidagen van 1940 ook droeg. Er zijn hoop ik vast en zeker kenners op dit Forum die hier direct een antwoord op kunnen geven. Aansluitend de vraag indien van toepassing, waar kan ik deze kopen?

Met vriendelijke groet,

Erik van Turnhout.
Pak88
Lid
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Bericht door Pak88 »

hoi Erik, er zijn vast leden hier die je een gepast antwoord kunnen geven. zelf heb ik weinig verstand van gealieerde spullen, ik wil je enkel zeggen dat ik het heel mooi vind hoe je met je familie geschiedenis bezig bent. en je best doet om info te vergaren over je opa, en dat te bewaren. veel succes nog
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Bericht door Jim »

Filthy13 schreef: 04 mei 2022, 18:20
Ik heb een vraag echter de kennis ontbreekt me volledig welk tenue mijn opa op de foto draagt? Is hier een replica van te koop? Uit eerbetoon naar mijn eigen vader wil ik graag anders een replica veldjas proberen te bemachtigen die mijn opa in de meidagen van 1940 ook droeg.
Er wordt Nederlands vooroorlogs reenactment gedaan. Geen idee waar zij hun uniformen vandaan halen. Maar forum beheerder Erik, is lid van de betreffende groep. Die kan je de ongetwijfeld de juiste inrichting in wijzen. En helemaal welke replica jas een absolute NEE! is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Bericht door van loon »

Filthy13 schreef: 04 mei 2022, 18:20 Beste Forumleden,

Mijn naam is Erik van Turnhout uit Eindhoven en ik ben al een geruime tijd bezig met de krijgsverrichtingen van mijn opa. Veel aanknopingspunten heb ik van mijn inmiddels overleden opa niet meegekregen helaas. De staat van dienst bij het ministerie van Defensie was verre van compleet. Met het raadplegen van o.a. het NIOD, NIMH, Nationaal Archief, Delpher, stichting de Grebbeberg, Koninklijke Bibliotheek, forums, musea en aanverwante instanties en veel uitzoekwerk tot in de nachtelijke uurtjes heb ik vele documenten onder ogen gezien om eindelijk tot de conclusie te kunnen komen dat hij ten tijde van de meidagen 1940 als dienstplichtig soldaat deel uitmaakte van de 2de compagnie van het 2de bataljon van het 17de Regiment Infanterie (2-II-17 RI) in de Peel-Raamstelling in vak Erp nabij het dorp Venhorst en Boekel. Op onderstaande foto van zijn mobilisatie van september 1939 staat mijn opa met zijn dienstmakkers. Daarvan heb ik al 3 namen weten te achterhalen. Mocht iemand trouwens informatie hebben over deze foto aarzel niet om contact met me op te nemen.

Opa Piet.jpg

Ik heb een vraag echter de kennis ontbreekt me volledig welk tenue mijn opa op de foto draagt? Is hier een replica van te koop? Uit eerbetoon naar mijn eigen vader wil ik graag anders een replica veldjas proberen te bemachtigen die mijn opa in de meidagen van 1940 ook droeg. Er zijn hoop ik vast en zeker kenners op dit Forum die hier direct een antwoord op kunnen geven. Aansluitend de vraag indien van toepassing, waar kan ik deze kopen?

Met vriendelijke groet,

Erik van Turnhout.
Beste Erik, ik heb je een PB gestuurd.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Filthy13
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2020, 17:20

Re: Opa Piet (2-II-17 RI) WW2

Bericht door Filthy13 »

Beste leden,

Als ik me goed heb laten informeren is er slechts 1 winkel die replica Nederlandse uniformen verkoopt uit de periode Mei 1940, te weten:
https://www.re-enactmentshop.com/?lang=nl ??
Plaats reactie