Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Ronn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2022, 10:36

Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door Ronn »

Beste allemaal,

Gisteren tijdens opruimwerkzaamheden heb ik een munitieband met ruim 50 hulzen gevonden. Op het internet zoekende kwam ik op dit forum terecht. Ik heb geen verstand van deze hulzen, maar denk bij jullie aan het juiste adres te zijn voor meer info! Vandaar mijn bericht op dit forum.

Even wat achtergrond betreffende de munitieband. Ik wist al heel lang dat deze munitieband band in bezit van de familie was, maar dacht dat deze ooit was weggegooid. Ik weet niet beter dan dat deze munitieband van mijn opa was. Nu was mij opa actief bij gewapend verzet tijdens WWII. Zou het kunnen zijn dat deze munitieband met hulzen uit deze periode afkomstig is? En kan iemand mij misschien vertellen wat het kaliber is en in welk soort wapen deze munitie werd gebruikt?

Ik heb foto’s bijgevoegd. Ik hoop dat jullie mij misschien wat meer informatie kunnen geven. Alvast heel erg bedankt voor jullie info!

Groet,

Ronny
Bijlagen
4868A01E-AD14-4929-A47F-FF51D13C4790.jpeg
6D836D19-3EF5-4C0C-8F8E-FA2CB19F797C.jpeg
90DA370B-79D4-4A29-98C2-9C2524B361FE.jpeg
3FC296BC-19EE-4E45-97AF-043EDC06409C.jpeg
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door martinus »

Nee, dit is geen WO2 aanmaak. Het betreft het na oorlogse 7,62 NATO kaliber. Waren verschillende machinegeweren die deze band konden verschieten, maar waarschijnlijk is het met de MAG afgevuurd gezien Nederland veel met dit wapen werkt.
Ronn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2022, 10:36

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door Ronn »

Hallo Martinus,

Bedankt voor je snelle reactie. Dat is een duidelijk antwoord, daar kan ik wel verder mee👍🏻.

Nogmaals dank.

Groet,

Ronny
Verplaatst van Algemene vragen naar Munitie op 13 mei 2022, 14:23 door asjemenou

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door Erik »

Dit systeem, bestaande uit losse schakels en patronen, wordt tijdens het schieten uiteen genomen; de patronen worden uit de schakel genomen en verschoten, huls en schakel verlaten dan de mitrailleur. Iemand heeft ze dus weer in elkaar geknutseld.
De afgebeelde huls is echt Nederlands: Artillerie Inrichtingen (Hembrug)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door racefiets »

En om het plaatje compleet te maken het type schakel is de M13 schakel. En de hulzen zijn uit 1969.
Plaats reactie