Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Ronn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2022, 10:36

Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door Ronn »

Beste allemaal,

Gisteren tijdens opruimwerkzaamheden heb ik een munitieband met ruim 50 hulzen gevonden. Op het internet zoekende kwam ik op dit forum terecht. Ik heb geen verstand van deze hulzen, maar denk bij jullie aan het juiste adres te zijn voor meer info! Vandaar mijn bericht op dit forum.

Even wat achtergrond betreffende de munitieband. Ik wist al heel lang dat deze munitieband band in bezit van de familie was, maar dacht dat deze ooit was weggegooid. Ik weet niet beter dan dat deze munitieband van mijn opa was. Nu was mij opa actief bij gewapend verzet tijdens WWII. Zou het kunnen zijn dat deze munitieband met hulzen uit deze periode afkomstig is? En kan iemand mij misschien vertellen wat het kaliber is en in welk soort wapen deze munitie werd gebruikt?

Ik heb foto’s bijgevoegd. Ik hoop dat jullie mij misschien wat meer informatie kunnen geven. Alvast heel erg bedankt voor jullie info!

Groet,

Ronny
Bijlagen
4868A01E-AD14-4929-A47F-FF51D13C4790.jpeg
6D836D19-3EF5-4C0C-8F8E-FA2CB19F797C.jpeg
90DA370B-79D4-4A29-98C2-9C2524B361FE.jpeg
3FC296BC-19EE-4E45-97AF-043EDC06409C.jpeg
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door martinus »

Nee, dit is geen WO2 aanmaak. Het betreft het na oorlogse 7,62 NATO kaliber. Waren verschillende machinegeweren die deze band konden verschieten, maar waarschijnlijk is het met de MAG afgevuurd gezien Nederland veel met dit wapen werkt.
Ronn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2022, 10:36

Re: Vraag omtrent gevonden munitieband met hulzen

Bericht door Ronn »

Hallo Martinus,