SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
powerrentingske
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2022, 09:30

SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door powerrentingske »

Ik heb een SS dolk gekocht van een verzamelaar, maar ik heb niet zoveel ervaring in deze materie. Het leek me oorspronkelijk echt met RZM 7/67 1940 op (zou van Gottlieb Hammesfahr in solingen moeten zijn); maar vandaag heb ik deze gedemonteerd en het handvat leek me van plastiek of bakeliet of zo te zijn. Ik heb nog een ander SS mes en daar heb ik met een mesje een klein stukje afgekrabt (aan de binnenkant) en dit was echt hout. Hier echt een soort hard platiek. Werden er SS dolken met bakelieten/plastieken handvaten gemaakt of enkel hout? Of zou het een echt lemmet zijn met fake handvat?
Ik kan dit evt nog terugsturen bij fake..
Bijlagen
20220531_151031[1].jpg
20220531_151037[1].jpg
20220531_151718[1].jpg
20220531_151730[1].jpg
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door Pak88 »

hoi, de originele zwarte handvaten werden van een soort kunststof gemaakt. maar ss spullen worden belachelijk veel nagemaakt, ook heel overtuigend soms. dus nog even wachten op reactie van een kenner, en/of je vraag op meerdere forums plaatsen.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door LDO »

Even een correctie: SS dolkgrepen werden NOOIT van kunststof gemaakt, ze zijn altijd handgemaakt en van hout.

https://www.lakesidetrader.com/Educatio ... sst-Treue/
Typically early daggers tended to have softer lines than the RZM types indicating more time and care had been taken in finishing. Original handles were never made of anything other than wood. A plastic handle is a dead giveaway of a fake.

Dus als je denkt dat je greep niet van hout is: rap terugsturen!

En een tip: schroef dolken niet uit elkaar. De waarde zakt er hard van want ervaren verzamelaars zien het direct. Ze gaan er direct van uit dat er mee gerommeld is, of dat het een samengestelde dolk is en dat drukt de verzamelwaarde aanmerkelijk. Plus dat de kans erg groot is dat je de greep splijt bij het aandraaien van de pommelschroef.
Pinockio
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2023, 19:01

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door Pinockio »

Goedemorgen, ik heb tijdens een ontruiming een SS dolk gevonden. Kan iemand aan de hand van foto's zien of dit origineel is en of het enige waarde heeft? Zelf heb ik er totaal geen verstand van. Alvast hartelijk dank.
Bijlagen
20220909_161443.jpg
image-13-09-2022_14-14-56-44.jpg
image-13-09-2022_14-15-08-79.jpg
20220909_161538.jpg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door LDO »

Helaas een fake. En door verkeerde opslag springen de fouten er wat duidelijker uit. Corrosie laat verkeerde metaal legeringen zien, graveringen ipv etsing en nog heel wat andere punten.
De greep lijkt wel van hout, daarom denk ik een wat vroegere reproductie uit Spanje (zwaarden, messen en prularia fabriek in Toledo). In goede staat zou hij nog wel 75 kunnen doen, maar of deze dat redt? Dead giveaway: Er zijn maar 200 Himmler Eredolken gemaakt, allemaal van onnoemelijk hoge kwaliteit, inclusief gedamasceerd stalen lemet. En van die 200 is er geen enkele met een RZM logo en nummer gerschenen
Als hij echt was, had je een vermogen in je handen. Een speciaal uitgereikte Eredolk met de krabbel van Himmler er op is lastig in waarde te vertalen.
Ik denk niet dat je ze nog vindt onder de 50.000.
Pinockio
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2023, 19:01

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door Pinockio »

Helemaal duidelijk. Hartelijk dank voor alle info. Jammer dat het geen echte is😬 Wat een geld levert zoiets op. Iig nogmaals dank.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door martinus »

Zoals LDO zegt, in goede staat misschien 75,-. Dit zou denk ik rond de 50,- zijn. Hoop alleen niet dat het foute types aantrekt.
Pak88
Lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: SS dolk met echt of fake handvat of volledig fake ?

Bericht door Pak88 »

ik was overtuigd dat de grepen van kunststof waren, blijkbaar heb ik nogal wat repro dolken bij verzamelaars gezien. riskante handel als je het niet precies weet.
Plaats reactie