Jeep broche/speld

Verkooptopic
Plaats reactie
utmi
Lid
Ontvangen: 11 keer

Jeep broche/speld

Bericht door utmi »

Originele Willy's jeep speld/broche.
Mooi in 3D uitgevoerd.

Prijs: €20 / stuk, ex verzending

Ik heb er enkelen te koop. Degene die je krijgt kan dus iets afwijken van degene op de foto.

Het verhaal wat erover terug te vinden is op internet:

Deze jeepspelden zijn handgemaakt door onderduikers in Nederland in de 2e wo. Dit gebeurde in een fabriek in De Meern waar onder andere de eerste wasknijpers met een veer werden gemaakt. De eigenaren zaten in het verzet.
Er werkten veel onderduikers en verzetsstrijders. In de fabriek was een schuilkelder waar ze bij gevaar konden schuilen en daar werden de spelden opgeslagen. Op de metaalafdeling van deze fabriek werden de onderdelen van deze spelden gemaakt met behulp van een matrijs voor de stansmachine.
Vervolgens werden ze door de moeder van de eigenaar van de fabriek naar de onderduikers in de regio Utrecht gebracht, die ze tegen vergoeding in elkaar soldeerden. Deze onderduikers hadden vaak weinig te doen en zo was er een zinvol tijdverdrijf. Daarna zijn ze verzilverd of verguld, waar dit proces plaatshad is helaas niet bekend. De bedoeling was om deze spelden tijdens de op komst zijnde bevrijding te verkopen.
Het is niet gelukt om deze spelden allemaal te verkopen en in 2009 is door de familie van de eigenaar van de fabriek een beperkt aantal van deze jeep spelden terug gevonden.

Persoonlijk denk ik dat dit verhaal iets genuanceerd moet worden, maar desondanks een leuk origineel item!
Jeep1.jpg
Jeep2.jpg
Jeep3.jpg
Jeep4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Their name liveth for evermore
utmi
Lid
Ontvangen: 11 keer

Re: Jeep broche/speld

Bericht door utmi »

ik heb er nog een paar voor de geïnteresseerden...
Their name liveth for evermore
Plaats reactie