Ontdekker van "Otzi" gestorven ...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Ontdekker van "Otzi" gestorven ...

Bericht door Tim »

Maak dat mee ...


"Duitser Helmut Simon stort in ravijn net voor hij vindersloon voor mummie zou opstrijken

De 67-jarige Duitser Helmut Simon is op dezelfde manier om het leven gekomen als de vondst die hem dertien jaar geleden wereldberoemd maakte, en die hem binnenkort waarschijnlijk ook flink wat centen zou hebben opgeleverd: de Otzi. In 1991 ontdekte Simon met zijn vrouw Erika, die hem op het gros van zijn bergwandelingen vergezelde, een vijfduizend jaar oud intact lijk. Het bleek dat van een neolithische jager te zijn, die door sneeuw werd overmand en vervolgens aan onderkoeling stierf. Het lichaam van Otzi, genoemd naar de Otz-vallei waar het door Simon werd ontdekt, bleef perfect bewaard omdat het meteen ondergesneeuwd raakte. Simon en zijn vrouw ontdekten het in een dooiperiode, net voor het lichaam begon te ontbinden. Simon was geweldig trots op zijn vondst. Hij ging altijd wandelen met een badge waarop te lezen stond ‘ontdekker van de Otzi’. Op 15 oktober ging de man voor het laatst op stap. Zijn vrouw vergezelde hem niet omdat het weer niet optimaal leek. Simon verdween spoorloos en grootschalige zoekacties van hulpdiensten met helikopters leverden niets op. Hij werd gisteren evenwel levensloos teruggevonden in een bergrivier. Hij stortte waarschijnlijk 100 meter diep van een canyon. Sommigen uit de streek zeiden dat het met Simon was zoals met de ontdekkers van de schat van Toetanchamon. En dat de Otzi dus boos was wegens zijn ontdekking en daarom had gezorgd voor de dood van Simon. Volgende maand begint nochtans het proces dat Simon een flinke financiële vergoeding had moeten bezorgen: de Italiaanse wet bepaalt dat de vinder een kwart van de waarde van een schat hoort te krijgen. De Otzi, die in een museum in Bolzano wordt geëxposeerd, heeft de Noord-Italiaanse autoriteiten sinds 1998 al zo’n 2 miljoen euro opgeleverd. De advocaat van Simon vraagt om 250.000 euro. "
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: Ontdekker van "Otzi" gestorven ...

Bericht door Miesjel »

Indrukwekkend verhaal zeg!

Een dingetje:
Tim schreef:de Italiaanse wet bepaalt dat de vinder een kwart van de waarde van een schat hoort te krijgen. De Otzi heeft de Noord-Italiaanse autoriteiten sinds 1998 al zo’n 2 miljoen euro opgeleverd. De advocaat van Simon vraagt om 250.000 euro. "
Ik zou zo snel mogelijk een schikking treffen als ik de 'Noord-Italiaanse autoriteiten' was in dit geval.. ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Ontdekker van "Otzi" gestorven ...

Bericht door Tim »

Miesjel schreef:Ik zou zo snel mogelijk een schikking treffen als ik de 'Noord-Italiaanse autoriteiten' was in dit geval.. ;)
Hehe.
Hij heeft de mummie ontdekt met zijn vrouw, misschien kan hij er geen aanspraak meer op maken omdat hij overleden is, en krijgt dus enkel de vrouw haar helft van de vergoeding ?
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

ötzi, hij is niet gestorven door een lawine want er zijn verschillende wonden gevondenop het lichaam vandejager
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Narcolepticus schreef:ötzi, hij is niet gestorven door een lawine want er zijn verschillende wonden gevondenop het lichaam vandejager
Dat tweede deel klopt, maar algemeen wordt aangenomen dat Ötzi verwond is door een pijl, en aan zijn lot overgelaten is gestorven door onderkoeling. Het waren niet de verwondingen waardoor hij overleden is.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

mja, ikheb dit niet bij geschiedenis gezien, maar bij duits :) dus verontschuldig mij daarvoor, mijn duits is niet bepaald optimaal (zeker niet als je mijn rapport bekijkt)
Gesloten