2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
raynay
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2022, 09:43

2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Bericht door raynay »

Ik ben sinds kort in bezit van een metaaldetector en vind het erg leuk. Eigenlijk zoek ik naar oude munten maar tot nu toe heb ik meer kogels en hulzen gevonden.

1 kogel die ik vond (eerste afbeelding) heb ik direct bij politie ingeleverd volgens mij was deze nog helemaal intact en dus gevaarlijk.
van de 2e is de stempel van de huls zou ik graag weten wat het precies is.
politiekogel2.jpg
politiekogel.jpg
kogelhuls.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Bericht door racefiets »

Je eerste patroon is een Nederlandse 9mm politie patroon. De tweede is zonder zijkant niet te zeggen. Kan 9mm zijn maar ook een 7,62x51 patroon. Al dan niet een losse flodder.
raynay
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2022, 09:43

Re: 2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Bericht door raynay »

Super bedankt voor de snelle reactie! Ik word wel een beetje enthousiast van dit forum. Alle vondsten die gedaan zijn. Echt gaaf spul bij!
Hoe komt er nu een politiekogel in het bos terecht. .Zou toch denken dat die per stuk worden geregistreerd en zo..

De zijkant van die andere... :
zijkant patronen.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Bericht door racefiets »

Het zijn 7,62x51 losse flodders gemaakt door Metallwerk Elisenhütte G.m.b.H., Nassau, Lahn, Germany in 1974.
Nederland heeft deze ook gebruikt.
raynay
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2022, 09:43

Re: 2 vondsten waar ik een vraag over heb 1 huls en een rookgranaat

Bericht door raynay »

Heer erg bedankt! Losse flodders klinkt wel leuk :) .. waarschijnlijk gebruikt bij oefeningen ik kwam er later achter dat het terrein waar ik ze gevonden heb eerder in gebruik was als militair oefenterrein. En dat ik er helemaal niet mag komen met metaaldetector. Dus ook niet weer naar toe..
Plaats reactie