Replica Nederlandse M34 helm?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanArie92
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2022, 14:24
Locatie: Katwijk aan zee
Gegeven: 3 keer

Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door JanArie92 »

Tijdens het speuren op verschillende verkoopsites voor een Nederlandse helm, kwam ik deze tegen:
https://www.ima-usa.com/products/dutch- ... eel-helmet

Ik heb hier zeer m'n twijfels over, met name de helmplaat en kinriem.
Kunnen de experts mij toelichten waar ik elders het beste kan kijken, of zal ik de gok wagen? :oops:
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door earlymb »

Als je je wil gaan aansluiten bij een re-enactmentgroep kun je het beste daar eerst contact mee zoeken, zij weten precies wat je waar het beste kan krijgen en wat acceptabele kwaliteit repro is. Voor hetzelfde geld wordt je op je eerste evenement vriendelijk doch dringend verzocht die helm voortaan vooral thuis te laten, dat zou toch zonde zijn... Dat geldt eigenlijk voor alle kleding en uitrusting.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door Mike_Utrecht »

Dit is een duidelijk en slechte replica en ik betwijfel ten zeerste of deze geaccepteerd zal worden door de re-enactment groepen.
Niet verzamelwaardig wat mij betreft.
Mijn advies: zoek het dichter bij huis: marktplaats/militariabeurzen/eBay.
Een correcte helm zal tussen 150 en 475 euro kosten, naar gelang type, conditie, stempels etc.
Gebruikersavatar
JanArie92
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2022, 14:24
Locatie: Katwijk aan zee
Gegeven: 3 keer

Re: Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door JanArie92 »

Hebben de m34's een standaard maat?
Wil best de gok wagen op marktplaats, enzovoort, maar kans bestaat dat ik dan 450 euro kwijt ben zonder dat ie op m'n hoofd past 😅
Gebruikersavatar
JanArie92
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2022, 14:24
Locatie: Katwijk aan zee
Gegeven: 3 keer

Re: Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door JanArie92 »

Hebben de m34's een standaard maat?
Wil best de gok wagen op marktplaats, enzovoort, maar kans bestaat dat ik dan 450 euro kwijt ben zonder dat ie op m'n hoofd past 😅

Wat uniformen betreft, re-enactmentshop schijnt een goeie te zijn (aldus een voormalig mei 1940 re-enactor en youtuber Stefan van History Hustle).
Broek, putties en schoenen heb ik inmiddels.
De veldjas wil ik proberen zelf te maken/laten maken mits ik daar de patronen van kan vinden, maar tot zover is mijn zoektocht geen succes.

Wel ben ik patronen tegengekomen wat betreft ondergoed wat gangbaar was in 1912-1940. Kan daarvan een screenshot plaatsen zodra ik dat heb uitgevogeld. 😅
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Replica Nederlandse M34 helm?

Bericht door Mike_Utrecht »

In principe is de Nederlandse helm geschikt voor alle hoofdmaten, tenzij je tot de groep mensen behoort met ‘den extra groote hoofd’ , dat wil zeggen tot 63 cm omvang. Er waren namelijk GR helmschalen (Grote Maat).
Het binnenwerk van de reguliere helm is door middel van de veter aan te passen aan de gewenste pasmaat.
Ook aan de achterzijde de nekflap is verstelbaar.
Extra krantenpapier onder het vilt kan de maat verkleinen en we hebben gezien dat het vilt (deels) werd weggesneden om het binnenwerk wat ruimer te maken.

Voor meer informatie over de authentieke Nederlandse (doorgebruikte) legerhelmen en andere Nederlandse stalen helmen, verwijs ik je graag naar het referentieboekwerk:
De Nederlandse stalen Helm 1916-1992.
Bij interesse kun je me een PM sturen.
Plaats reactie