USA en militaria

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

USA en militaria

Bericht door rik1988 »

Goede avond,

Ik houd regelmatig de dealer sites in de gaten en dan vooral de Nederlandse. Blijft leuk om te zien wat er allemaal te koop komt. Af en toe neus ik wat rond op de bij mij bekende buitenlandse dealers en dan vooral die in Amerika. Mijn grootste interesse is Duitse helmen. Wat me opvalt is dat over het algemeen de prijzen in Amerika lager zijn dan hier in Europa.

Heeft iemand ervaring met aankopen vanuit Amerika en de extra kosten die erbij komen kijken (invoer ed)?

En wat zijn betrouwbare/bekende dealers daar?

Alvast bedankt,

Rik
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: USA en militaria

Bericht door Jim »

Mijn ervaring is dat dat kan varieeren van duur tot zeer duur. de posttarieven zijn enige jaren geleden enorm gestegen. Op deze link van de belasting kan je dat uitrekenen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oorbeelden

Het is zo dat je wel moet weten wat de totale verzendkosten zijn, inclusief eventuele verzekerings/aangetekende kosten. Ook zou je moeten weten wie je pakket gaat bezorgen. Want deze bezorger DHL, UPC, DPD, PostNL brengt zou pakket eerst naar de douane (rekenen ze vaak kosten voor). Douane beslist of er invoerkosten voor verschuldigd zijn. En daarna kan het pas bezorgd worden. Hier zit vaak de verrassing. Soms krijg je het bezorgd zonder extra kosten en soms moet je alsnog extra betalen omdat er besloten is dat er invoer belasting voor betaald worden. Daar kan je bezwaar tegen maken. (Is niet gratis, maar als je gelijk krijgt, krijg je dat geld terug)

Ik ga er altijd vanuit dat ik het maximum erbij moet betalen. Kan het altijd meevallen. Ook in Amerika kan er nog wel eens een verrassing komen. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een Britse RAF parachute pack, geheel compleet, gekocht. Echter is deze door de Amerikaanse douane in beslag genomen. Contact was in theorie mogelijk maar kreeg constant foutmeldingen als ik via hun website in contact probeerde te komen. Niet 100% zeker waarom. In het verleden al eens eerder een (Amerikaanse ) parachute pack gekocht. Vermoedelijk omdat de parachute niet "onklaar" (lijnen eraf of iets dergelijks). Een collega had eens een benzinetank van een motorfiets gekocht en hetzelfde. Redenen het rook chemisch. Wilde de douane geen verantwoordelijkheid voor gaan nemen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: USA en militaria

Bericht door earlymb »

Ik vind het eigenlijk de moeite niet meer waard, tenzij je iemand weet die daar nu is en het ding voor je mee terug kan nemen als bagage. Ze rekenen waarde voorwerp + transportkosten = waarde voor invoerrechten, en dan over dat totaal nog eens 21% BTW. Je kan natuurlijk een waarde van $10 opgeven en soms zal je daar mee wegkomen, maar als de Douane toch fysiek gaat inspecteren gaan ze vaak even Googlen om te kijken of die opgegeven waarde wel enigszins overeenkomt met wat ze op Google vinden. Dus je moet uitgaan van dat sommetje, dan kan het alleen maar meevallen.
rik1988
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2018, 18:49
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Re: USA en militaria

Bericht door rik1988 »

Hmm oke, al met al een heel gedoe en extra risico.. bedankt voor de reacties!
Plaats reactie