Vraag ivm verhaal

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
MrT
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2022, 10:11

Vraag ivm verhaal

Bericht door MrT »

Beste forumleden,
Ik ben een verhaal aan het schrijven waarin ik een oud dienstpistool uit de tweede wereldoorlog laat voorkomen. Omdat ik niets weet van wapens heb ik een paar vragen. Ik hoop dat iemand mij wil antwoorden! :)

1. Is het waarschijnlijk dat de vader van mijn hoofdpersoon een wapen uit de oorlog heeft bewaard? Wapens moesten toch worden ingeleverd? Wat kan een reden zijn dat het pistool nog in de familie is?

2. Welk soort pistool kan ik het beste voor mijn verhaal gebruiken (naam, type, enz.)? De hoofdpersoon wil zichzelf van het leven beroven ermee. Let wel: ik zelf heb geen enkele ambitie in die richting!!!! ;-) )

3. Kan het wapen gebruikt worden na jaren niet gebruikt te zijn en ook niet onderhouden? Mijn verhaal speelt zich trouwens af in de jaren 50, dus het pistool is niet zo oud.

4. Zo niet, hoe vaak moet een dergelijk pistool onderhouden zijn om het na een jaar of 10 meteen te kunnen gebruiken?

5. Waar kan het pistool in zijn bewaard om het zo goed mogelijk te houden? Mijn hoofdpersoon vindt het in een oude, vochtige schuur. Ik heb zelf 'in een houten kist' geschreven, maar wat kan ik beter gebruiken?

Dit zijn heel wat vragen, en misschien wat ongebruikelijk in dit forum. Maar ik zou niet weten waar ik verder mijn informatie vandaan moet halen.
Alvast bedankt!
Polly
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Vraag ivm verhaal

Bericht door racefiets »

Reden kan vanalles zijn. Voormalig verzet, maar dan zou het beter onderhouden zijn. (Voor het geval het nogmaals nodig zou zijn)
Achter gebleven bij het terug trekken van de Duitsers. Iets wat veel voor kwam. De gemiddelde boer laat niets liggen wat misschien nog wel eens bruikbaar kan zijn. Je staat er soms van te kijken wat er uit boeren kwam en komt.
Gevonden na de oorlog rond voormalige slagvelden.

Een vochtige schuur en ijzer gaat over het algemeen niet echt goed. Dat is vragen om roest en dat doet een wapen zelden goed. Wat wel kan is dat die in doeken met olie gewikkeld was maar dan wel alleen op de doeken. Munitie en olie gaan zelden lang goed. Steek het geheel in bijvoorbeeld een Amerikaans stalen munitiekistje en de boel is luchtdicht af gesloten. Langdurige opslag is geen enkel probleem en de wapens en munitie doen het nog gewoon.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Vraag ivm verhaal

Bericht door Jim »

MrT schreef: 17 okt 2022, 17:02 1. Is het waarschijnlijk dat de vader van mijn hoofdpersoon een wapen uit de oorlog heeft bewaard? Wapens moesten toch worden ingeleverd? Wat kan een reden zijn dat het pistool nog in de familie is?
Ja dat is zeer goed mogelijk. Het feit dat wapens ingeleverd moesten worden betekende niet dat iedereen dat ook deed of niet iets achter hield. Sommige verzetsmensen b.v. hielden een wapen achter voor het geval dat het land weer bezet zou worden of souvenir. Ik ken verhalen over pistolen, stenguns, explosieven.
Ooit van een voormalig museum directeur gehoord dat na overlijden van een mannelijk familie lid, bij het opruimen van zijn huis vond men een werkend enfield geweer onder zijn kleding kast.
Een verhaal van een Britse webley pistool die door een Britse piloot aan een verzetsman was overhandigd en vele jaren in zijn bezit is gebleven. Ook uit pure sentiment.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ns-klussen
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/4 ... uisterveen
https://www.vughtsmuseum.nl/2022/04/08/ ... in-museum/

Na gevechten bleven vele wapens achter en burgers verzamelde de nodige zaken.
Verschillende verhalen gehoord van Oosterbeekse jeugd die wapens verzamelde. Politie hield jeugd scherp in de gaten nam het nodige thuis en op straat in beslag. Een jongen uit Oosterbeek vertelde dat de nodige wapens met name pistolen naar een persoon uit de randstad ging in ruil voor suiker/koffie en andere goederen.
Ook op dit forum staan verhalen van vondsten in oude huizen vloeren, zolders spouwmuren. In verschillende staat. Sommige met de nodige roest. Maar ook netjes verpakt in vette doeken.
Een verhaal op een ander forum een familie in Groningen had vele jaren op de schouw een setje Britse mills handgranaten staan. Bleken nog gewoon op scherp te staan. En de vele kinderen in de familie hadden er op een of ander moment gewoon mee gespeeld!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag ivm verhaal

Bericht door Erik »

Ja, het (illegaal) bewaren van een wapen komt voor. In 1999 ben ik nog getuige geweest dat een piekfijne Bergansiusrevolver werd ingeleverd op het infanteriemuseum te Harskamp. En inderdaad, op het platteland zijn waarschijnlijk nog wapens aanwezig.
Als de hoofdpersoon een Nederlander is, is zijn dienstpistool een FN10/22, in Nederland pistool M.25 genoemd. Ook de eerder genoemde revolver in kaliber 9,4 mm was nog in gebruik. Allen dodelijk.
Pistolen (maar ook geweren en karabijnen) zijn typische 'zoldervondsten'. Wat racefiets zegt: ingevet bewaard op een droge zolder, blijft jaren goed!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
MrT
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2022, 10:11

Re: Vraag ivm verhaal

Bericht door MrT »

Eric, Jim, Racefiets, allen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik dacht dat ik een notificatie via mail zou krijgen maar ik keek net en zag jullie bijdragen. Ik heb hier veel aan, zonder jullie zou ik misschien onzin schrijven en dat wil ik niet! Dus nogmaals dank!!!!
Plaats reactie